Faktoring w skrócie
Faktoring jest rodzajem usługi finansowej, w ramach której przedsiębiorca może zdecydować się na sprzedaż faktur, które wcześniej wystawił swoim kontrahentom. Faktury te skupują firmy faktoringowe oraz banki prowadzące tego rodzaju działalność. W umowie faktoringowej podmiot dokonujący zakupu faktury nazywamy faktorem, zaś firmę sprzedającą je – faktorantem.
Faktorant dzięki skorzystaniu z usługi faktoringu otrzymuje środki, na których spłatę oczekiwał, niemal od razu, z kolei faktor zarabia na prowizji i innych opłatach związanych z obsługą faktoringu.
Warto wspomnieć, że zawarcie umowy faktoringu pomiędzy faktorantem a faktorem nie zmienia de facto sytuacji kontrahenta tego pierwszego – nadal będzie zobowiązany do spłaty należności w terminie oraz w tej samej kwocie, zmienia się jedynie numer konta, na który prześle pieniądze.
Co przedsiębiorca zyskuje dzięki faktoringowi?
Podstawową zaletą płynącą z faktoringu dla przedsiębiorców jest możliwość otrzymania pieniędzy od razu – zamiast czekać 30 czy 60 dni na spłatę należności, przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może otrzymać pieniądze już tego samego dnia.
Zyskanie na czasie pociąga za sobą także inne pozytywne efekty – płynność finansowa przedsiębiorstwa zwiększa się, a przedsiębiorca zyskuje środki, które może wykorzystać, aby pokryć bieżące koszty prowadzenia firmy.
Co więcej, faktoring nie zwiększa zadłużenia firmy, co oznacza, że nie koliduje z jej planami kredytowymi. To również bardzo dobra wiadomość dla tych spośród przedsiębiorców, którzy już posiadają pewne zobowiązania, a aktualne koszty działalności gospodarczej nie pozwalają im na zaciągnięcie kolejnego kredytu w banku.
Faktoring to wygodna, bezpieczna i opłacalna alternatywa, która ponadto dostępna jest niemal dla każdej działalności gospodarczej – nawet takiej, która pojawiła się na rynku kilka tygodni temu.
Kiedy warto zdecydować się na sprzedaż faktur?
Istnieje wiele sytuacji, w których skorzystanie z faktoringu może się okazać dla przedsiębiorstwa opłacalne – opiszemy kilka z nich na przykładach.
Gdy terminy płatności za faktury są odległe
Czasem przedsiębiorcy są niejako zachęcani do wystawiania faktur z długim terminem płatności przez sytuację panującą w branży. Proponowanie kontrahentom dłuższego czasu na spłatę zobowiązań jest elementem zwiększającym atrakcyjność oferty i może okazać się kluczowe w walce o klienta.
PRZYKŁAD
Pan Teodor prowadzi skład materiałów budowlanych – z jego usług korzystają firmy remontowo-budowlane, których finanse w dużej mierze uzależnione są od klientów końcowych, dostępności materiałów, a czasem nawet warunków pogodowych. W związku z tym wymagają od pana Teodora faktur z co najmniej 60-dniowym terminem płatności.
Konkurencja na rynku jest duża, w związku z czym Pan Teodor nie ma większego wyboru i wystawia faktury zgodnie z praktyką w branży. Gdy jednak zaczęły pojawiać się pierwsze opóźnienia, zdecydował się zabezpieczyć finanse swojej firmy i skorzystać z faktoringu dla firm budowlanych. Uruchomił stały limit faktoringowy w PragmaGO i finansuje faktury na bieżąco, dzięki czemu otrzymuje płatność za wystawioną fakturę automatycznie po zarejestrowaniu jej w Strefie Klienta.
Gdy firma potrzebuje środków na wypłaty
Do bieżących kosztów prowadzenia działalności należy – w przypadku zatrudniania pracowników w firmie – terminowe wypłacanie wynagrodzeń. Faktoring może zapewnić, że wydatki związane z wypłatami nie będą stanowiły większego problemu.
PRZYKŁAD
Pani Katarzyna w zeszłym roku postanowiła zainwestować pewną sumę pieniędzy w rozszerzenie działalności swojej firmy. Zatrudniła kilkoro pracowników, zakupiła potrzebny sprzęt i rozpoczęła świadczenie nowych usług. Interes kręci się jednak nieco wolniej, niż przypuszczała, a jednocześnie pani Katarzyna ma podstawy sądzić, że współpraca, którą właśnie nawiązała, popchnie wreszcie firmę na właściwe tory.
Przedsiębiorczyni zależy na utrzymaniu całego zespołu, jaki zatrudniła, ponieważ zżyła się z pracownikami i docenia ich wkład w rozwój firmy. W związku z tym zdecydowała się na faktoring online. Faktury, na których spłatę oczekiwała, sprzedała firmie faktoringowej, a w zamian wypłaciła wynagrodzenia, uporządkowała kwestię składek ZUS, prowadzenia księgowości, a także uregulowała inne opłaty administracyjno-skarbowe.
Gdy bank odmawia kredytowania
Jeżeli firma inwestuje, nabywa nowy sprzęt czy środki transportu, najprawdopodobniej korzysta w tym celu z kredytów inwestycyjnych lub leasingu. Te pierwsze nie tylko obciążają budżet firmy, ale także stanowią o jej zadłużeniu, w związku z czym, gdy zachodzi potrzeba pozyskania finansowania na inne cele, trudno będzie liczyć na pomoc ze strony banku.
Bank może odmówić kredytowania nie tylko z powodu niewystarczającej zdolności kredytowej (choć to główna przyczyna odmownych decyzji kredytowych), ale także z uwagi na staż firmy. Część banków nie udziela kredytów firmom działającym krócej niż 12 miesięcy, większość jednak wymaga, żeby pomiędzy założeniem działalności gospodarczej a momentem składania wniosku kredytowego upłynęły minimum 24 miesiące.
PRZYKŁAD
Pan Jędrzej prowadzi firmę transportową. Posiada kredyt na firmę oraz kilka samochodów w leasingu finansowym. Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa Pana Jędrzeja jest stabilna – spłaca raty kredytu oraz leasingu w terminie, wynagrodzenia trafiają do pracowników na czas, a klienci cenią sobie współpracę z nim.
Pan Jędrzej część floty samochodowej parkuje w garażach znajdujących się w siedzibie firmy, jednak kilka samochodów parkuje na prywatnej działce, tuż obok domu przedsiębiorcy. Gdy nadarza się okazja zakupu garaży mieszczących się tuż obok siedziby firmy, pan Jędrzej ma zamiar z niej skorzystać, jednak wie, że bank nie udzieli mu kredytu z powodu zobowiązań, które już posiada.
Istnieje jednak wyjście z tej sytuacji. Pan Jędrzej wybiera faktoring dla firm transportowych i sprzedaje kilkanaście faktur, na których spłatę oczekuje. Otrzymuje pieniądze od faktora i kupuje garaże. Dzięki temu w dłuższej perspektywie sporo zaoszczędzi – nie tylko na przejazdach pracowników pomiędzy jego działką a siedzibą firmy, ale także zachowa samochody w lepszym stanie, ponieważ od tej pory będą bezpiecznie garażowane.
Dowiedz się więcej na temat różnic między faktoringiem a kredytem
Gdy przedsiębiorca chce wygenerować koszt uzyskania przychodu
Chociaż korzystanie z faktoringu jedynie po to, by wygenerować koszty prowadzenia działalności to nie najlepszy pomysł, warto mieć na uwadze, że opłaty związane z usługą faktoringu (także opłaty za obsługę czy utrzymanie limitu) stanowią koszt uzyskania przychodu i jako takie zmniejszają podatek dochodowy firmy.
To kolejny z wielu powodów, by skorzystać z faktoringu, a tym samym zadbać o płynność finansową firmy i odzyskać dostęp do zamrożonych środków.