stałym Klientom?
sprzedaży do 1 mln zł.
Polskie firmy coraz więcej towarów sprzedają za granicę. To oczywiście pozytywne zjawisko dla krajowej gospodarki, ale wiąże się również z tym, że przedsiębiorcy podejmują nieco większe ryzyko wynikające, chociażby z innych, przewidzianych prawem, terminów spłat, obowiązujących w krajach kontrahentów. W takich sytuacjach z pomocą może przyjść faktoring międzynarodowy.
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:
Jeśli postanowimy prześledzić dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące handlu zagranicznego, z łatwością zauważymy, że eksport polskich towarów z roku na rok rośnie. Według wstępnych danych, w 2019 roku polski eksport osiągnął wzrost na poziomie 5,5%, co przy niższym tempie wzrostu importu pozwoliło na osiągnięcie nadwyżki handlowej. Warto jednak pamiętać, że to jedynie wstępne szacunki – ostateczne dane dotyczące importu i eksportu za rok ubiegły poznamy na przełomie lipca i sierpnia.
Te informacje są powodem do zadowolenia, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że prowadzenie handlu zagranicznego stanowi dla polskich przedsiębiorców nie tylko szansę szybszego rozwoju, ale także ogromne wyzwanie.
Polskie firmy handlujące z zagranicznymi kontrahentami skarżą się często na ograniczone możliwości weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych. Prawo handlowe w wielu krajach skonstruowane jest zupełnie odmiennie od naszego, co stanowi problem zwłaszcza dla mniejszych firm, niezatrudniających własnego działu prawnego.
Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy w handlu zagranicznym, są bardzo długie, sięgające nawet 120 dni, terminy spłaty. Jeśli do tego okresu dodamy mogące wystąpić opóźnienia, otrzymamy obraz firm, które niejednokrotnie oczekują ponad pół roku na otrzymanie należnych im środków!
Sprawdź także!
Faktura dla firmy zagranicznej – z UE i spoza UE
Funkcje faktoringu
Koszt faktoringu bez tajemnic – odsetki, procenty i prowizja
Rozwiązaniem w opisanej powyżej, niezbyt komfortowej dla przedsiębiorstwa sytuacji jest faktoring eksportowy. Proces korzystania z tej usługi można wyjaśnić w pięciu prostych krokach:
Faktoring eksporowy ma jedną bardzo dużą zaletę, o której warto wspomnieć – ogranicza ryzyko kursowe. Przedsiębiorcy wybierający faktoring eksportowy nie muszą martwić się wahaniami kursów walutowych, ponieważ otrzymują środki natychmiast po sprzedaży faktury. Warto w tym miejscu również wspomnieć, że w przypadku faktoringu pełnego ryzyko niewypłacalności Twoich kontrahentów oraz kontakt z nimi przejmuje firma faktoringowa. Nie musisz się więc martwić, czy środki za dostarczony towar, czy wykonaną usługę otrzymasz na czas.
To rodzaj faktoringu podobny w strukturze do faktoringu odwrotnego (zobowiązaniowego) – w tym układzie firma sprowadzająca towary zza granicy nawiązuje współpracę z faktorem działającym w kraju, z którego importuje. To rozwiązanie, choć wiąże się z dodatkowymi kosztami dla importera, pozwala mu natychmiast spłacić zobowiązania, a co za tym idzie poprawić swoją wiarygodność w oczach zagranicznych kontrahentów.
Ten rodzaj faktoringu to dobre rozwiązanie dla importerów, którzy dopiero wyrabiają swoją markę za granicą, a także dla firm, które chcą odłożyć w czasie spłatę własnych zobowiązań wobec zagranicznych kontrahentów.
Wybierając faktoring importowy Twoja firma może zyskać:
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, faktoring zagraniczny to usługa, która przede wszystkim pomoże Ci w utrzymaniu płynności finansowej.
Pamiętaj, że wybór źródła finansowania powinien być przede wszystkim podyktowany obecnymi potrzebami Twojej firmy oraz wymaganiami, jakie stawia wobec Ciebie branża, w której działasz. Jeżeli nie wiesz, czy faktoring eksportowy lub importowy sprawdzi się w Twojej firmie, możesz poradzić się specjalistów.
Czytaj także:
Biała lista podatników VAT a faktoring
Forfaiting – co to jest i czym się różni od faktoringu
Rynek faktoringu w Polsce
Zalety i wady faktoringu
Faktura z odroczonym terminem płatności to duży problem dla wielu firm. Dowiedz się, w jaki sposób zabezpieczyć się przed zatorami płatniczymi.
Faktoring to usługa, która zyskuje na popularności wśród polskich przedsiębiorców. Zobacz analizę danych GUS z lat 2015-2021 i poznaj aktualną sytuację faktoringu na polskim rynku.
Czym się różni faktoring z regresem od tego bez regresu? Które rozwiązanie będzie dla Ciebie idealne? Poznaj zalety i wady obu rodzajów faktoringu.