Polskie firmy w handlu zagranicznym
Jeśli postanowimy prześledzić dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące handlu zagranicznego, z łatwością zauważymy, że eksport polskich towarów z roku na rok rośnie. Według wstępnych danych, w 2019 roku polski eksport osiągnął wzrost na poziomie 5,5%, co przy niższym tempie wzrostu importu pozwoliło na osiągnięcie nadwyżki handlowej. Warto jednak pamiętać, że to jedynie wstępne szacunki – ostateczne dane dotyczące importu i eksportu za rok ubiegły poznamy na przełomie lipca i sierpnia.
Te informacje są powodem do zadowolenia, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że prowadzenie handlu zagranicznego stanowi dla polskich przedsiębiorców nie tylko szansę szybszego rozwoju, ale także ogromne wyzwanie.
Wyzwania, z jakimi polskie firmy muszą sobie radzić na zagranicznych rynkach
Polskie firmy handlujące z zagranicznymi kontrahentami skarżą się często na ograniczone możliwości weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych. Prawo handlowe w wielu krajach skonstruowane jest zupełnie odmiennie od naszego, co stanowi problem zwłaszcza dla mniejszych firm, niezatrudniających własnego działu prawnego.
Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy w handlu zagranicznym, są bardzo długie, sięgające nawet 120 dni, terminy spłaty. Jeśli do tego okresu dodamy mogące wystąpić opóźnienia, otrzymamy obraz firm, które niejednokrotnie oczekują ponad pół roku na otrzymanie należnych im środków!
Rodzaje faktoringu międzynarodowego
Jeśli postanowimy prześledzić dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące handlu zagranicznego, z łatwością zauważymy, że eksport polskich towarów z roku na rok rośnie. Według wstępnych danych, w 2019 roku polski eksport osiągnął wzrost na poziomie 5,5%, co przy niższym tempie wzrostu importu pozwoliło na osiągnięcie nadwyżki handlowej. Warto jednak pamiętać, że to jedynie wstępne szacunki – ostateczne dane dotyczące importu i eksportu za rok ubiegły poznamy na przełomie lipca i sierpnia.
Te informacje są powodem do zadowolenia, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że prowadzenie handlu zagranicznego stanowi dla polskich przedsiębiorców nie tylko szansę szybszego rozwoju, ale także ogromne wyzwanie.
Faktoring eksportowy
Rozwiązaniem w opisanej powyżej, niezbyt komfortowej dla przedsiębiorstwa sytuacji jest faktoring eksportowy. Proces korzystania z tej usługi można wyjaśnić w pięciu prostych krokach:
- Najpierw firma sprzedaje towar oraz wystawia fakturę kontrahentowi.
- Następnie faktorant (firma korzystająca z faktoringu eksportowego) przesyła kopię dokumentu do firmy faktoringowej.
- Faktor (instytucja świadcząca usługę faktoringu) wypłaca do 90% wartości należności w ciągu kilku godzin lub dni (w zależności od ustaleń) pomniejszając kwotę o swoją prowizję. Od tej pory faktorant może rozporządzać środkami bez przeszkód.
- Firma faktoringowa monitoruje dłużnika i dokłada starań, by ten zwrócił wymaganą kwotę.
- Po jej uzyskaniu faktor eksportowy wypłaca pozostałą część kwoty.
W jakich sytuacjach zdecydować się na faktoring eksportowy?
- Kiedy chcesz, żeby oferta Twojej firmy wypadła atrakcyjnie na tle konkurencji nie tylko pod względem kosztów, ale także odroczonych terminów płatności, których zagraniczny kontrahent niejednokrotnie wymaga;
- Obawiasz się, że po wystawieniu faktury Twój kontrahent może nie uregulować płatności na czas;
- Przez oferowanie długich terminów płatności swoim kontrahentom obawiasz się braku płynności finansowej i braku środków niezbędnych np. do zapłaty zobowiązań wobec dostawców czy pracowników.
Zalety faktoringu eksportowego
Faktoring eksporowy ma jedną bardzo dużą zaletę, o której warto wspomnieć – ogranicza ryzyko kursowe. Przedsiębiorcy wybierający faktoring eksportowy nie muszą martwić się wahaniami kursów walutowych, ponieważ otrzymują środki natychmiast po sprzedaży faktury. Warto w tym miejscu również wspomnieć, że w przypadku faktoringu pełnego ryzyko niewypłacalności Twoich kontrahentów oraz kontakt z nimi przejmuje firma faktoringowa. Nie musisz się więc martwić, czy środki za dostarczony towar, czy wykonaną usługę otrzymasz na czas.
Faktoring importowy
To rodzaj faktoringu podobny w strukturze do faktoringu odwrotnego (zobowiązaniowego) – w tym układzie firma sprowadzająca towary zza granicy nawiązuje współpracę z faktorem działającym w kraju, z którego importuje. To rozwiązanie, choć wiąże się z dodatkowymi kosztami dla importera, pozwala mu natychmiast spłacić zobowiązania, a co za tym idzie poprawić swoją wiarygodność w oczach zagranicznych kontrahentów.
5 kroków faktoringu importowego
- Działająca w kraju firma nawiązuje współpracę z zagranicznym kontrahentem. Podpisuje umowę i zobowiązuje się do szybkiej spłaty zobowiazania.
- Następnie kontaktuje się z firmą faktoringową świadczącą usługi w danym kraju i korzysta z jej usług.
- W kolejnym kroku faktor weryfikuje finanse faktoranta i spłaca jego zobowiązanie.
- Sprzedawca zza granicy otrzymuje swoją należność od razu – z jego perspektywy transakcja dobiegła końca.
- Faktorant (firma importująca towary do Polski) spłaca zobowiązanie firmie faktoringowej w umówionym terminie.
Kiedy warto skorzystać z faktoringu importowego?
Ten rodzaj faktoringu to dobre rozwiązanie dla importerów, którzy dopiero wyrabiają swoją markę za granicą, a także dla firm, które chcą odłożyć w czasie spłatę własnych zobowiązań wobec zagranicznych kontrahentów.
Wybierając faktoring importowy Twoja firma może zyskać:
- rabaty od dostawców za wcześniejsze opłacenie faktury;
- możliwość negocjacji korzystniejszych warunków współpracy;
- lepszą pozycję wobec zagranicznego kontrahenta.
Faktoring międzynarodowy wsparciem dla polskich przedsiębiorców
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, faktoring zagraniczny to usługa, która przede wszystkim pomoże Ci w utrzymaniu płynności finansowej.
Pamiętaj, że wybór źródła finansowania powinien być przede wszystkim podyktowany obecnymi potrzebami Twojej firmy oraz wymaganiami, jakie stawia wobec Ciebie branża, w której działasz. Jeżeli nie wiesz, czy faktoring eksportowy lub importowy sprawdzi się w Twojej firmie, możesz poradzić się specjalistów.