Zwykły termin odliczenia VAT
W standardowych okolicznościach mają zastosowanie przepisy zawarte w ustawie o VAT. Art. 86 ust. 10 rzeczonego aktu określa, że „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy”. Co więcej, prawo do obniżenia podatku powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b pkt. 1).
Ważne!
Podatnik może obniżyć kwotę podatku (czyli ująć w kosztach wydatek) jedynie, gdy zakupione towary lub usługi ściśle łączą się z wykonywanymi przez firmę. Innymi słowy: każdy taki zakup musi mieć uzasadnienie i pomagać w prowadzeniu działalności.
Kiedy więc upływa termin odliczenia podatku VAT? Od 2021 roku prawo do odliczenia VAT przysługuje przez aż trzy okresy rozliczeniowe miesięczne lub dwa okresy rozliczeniowe kwartalne następujące po miesiącu, lub kwartale, w którym podatnik otrzymał fakturę VAT.
Kiedy mogę skorzystać z kwartalnego rozliczenia VAT?
Kwartalne rozliczanie podatku VAT dostępne jest dla każdego przedsiębiorcy, który posiada status małego podatnika VAT. Jak uzyskać ten status? Wystarczy spełniać jeden kluczowy warunek.
W zdecydowanej większości przypadków wystarczy, że wartość sprzedaży (uwzględniająca kwotę podatku) nie przekroczyła 2 mln euro w poprzednim roku podatkowym. Kwotę tę wyraża się w złotówkach (w 2023 roku limit wynosi 9 654 000 zł).
Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Jeżeli prowadzisz firmę świadczącą usługi maklerskie, w ramach działalności zarządzasz funduszami inwestycyjnymi lub jesteś agentem (lub osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze), limit uprawniający do korzystania ze statusu małego podatnika VAT będzie w Twoim przypadku o wiele niższy i wyniesie jedynie 45 000 euro (217 000 zł).
Ważne!
Nowi przedsiębiorcy nie mogą korzystać z rozliczenia kwartalnego przez okres pierwszych 12 miesięcy od momentu złożenia deklaracji VAT-7
Zgubiłem fakturę i co dalej?
Zdarza się, że faktury – zwłaszcza te w tradycyjnej, papierowej formie – gdzieś się gubią. W takiej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT od zakupu, ale możemy (i powinniśmy) wystąpić do sprzedającego z prośbą o wystawienie duplikatu faktury VAT. Taki dokument na potrzeby odliczenia podatku VAT działa tak samo, jak oryginał, jeżeli więc go otrzymamy, będziemy mogli obniżyć kwotę podatku należnego bez przeszkód – o ile zmieścimy się w standardowym terminie odliczenia VAT-u.
Ważne!
W przypadku duplikatu faktury, która dotarła do kupującego, ale została zgubiona lub uległa zniszczeniu, liczy się data wystawienia oryginału.
A co, jeżeli dokument znajdziemy już po upływie terminu odliczenia VAT z faktur lub dopiero wtedy otrzymamy duplikat od sprzedającego? Istnieje sposób, który pozwoli nam odzyskać możliwość obniżenia kwoty podatku – to korekta pliku JPK_V7. Metoda ta jest dość kłopotliwa, ale jeżeli kwota podatku do odliczenia jest wysoka, warto rozważyć skorygowanie jednolitego pliku kontrolnego.
Dowiedz się także, czym jest czynny żal JPK_V7 i kiedy go stosować.
Nie otrzymałem faktury od sprzedającego – jak odliczyć podatek?
Jeżeli przedsiębiorca zakupił towary lub usługi, ale nie otrzymał od sprzedającego faktury zakupu w ogóle, ma prawo do odliczenia podatku VAT, licząc od daty wystawienia duplikatu.
Ważne!
To kupujący ma obowiązek wykazać, że oryginał faktury zakupu do niego nie dotarł. Jeżeli więc nie ma na to niezbitych dowodów, najbezpieczniej będzie postarać się o załatwienie sprawy w zwykłym terminie. Jeżeli jednak nie zdążymy, dla pewności warto rozważyć dokonanie poprawek we właściwym pliku JPK_V7.
Idealny moment odliczenia VAT
Niektórzy przedsiębiorcy zakładają, że im wcześniej załatwią wszystkie sprawy związane z odliczeniem podatku, tym lepiej. Niestety nie zawsze tak to działa, a przyczyną jest rozgraniczenie pomiędzy datą wystawienia faktury zakupu a datą jej otrzymania. W zgodzie z przepisami możemy podatek VAT odliczyć dopiero w momencie, gdy fakturę otrzymamy.
Ważne!
Pan Jarosław dokonał zakupu towarów w firmie, w której składa zamówienia regularnie. Był przy wystawianiu faktury i wie dokładnie, ile zapłacił podatku, w związku z czym w dobrej wierze chce odliczyć podatek jak najszybciej i czyni to już następnego dnia – na kilka dni przed końcem czerwca. Sprzedający zbiera jednak kilka faktur pochodzących z różnych zamówień i wysyła je wszystkie listem poleconym, który dociera do firmy pana Jarosława dopiero w lipcu. W efekcie pana Jarosława mogą czekać konsekwencje podatkowe, ponieważ odliczył kwotę podatku naliczonego od należnej kwoty podatku z nie tego miesiąca.
Jaki jest więc idealny moment na odliczenie podatku VAT? To okres od dnia otrzymania dokumentu sprzedaży, jednak nie dłuższy niż do końca trzeciego miesiąca następującego po miesiącu otrzymania faktury lub do końca drugiego kwartału następującego po kwartale, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę.
Slim VAT 3 – co zmieniło się w 2023 roku?
Podatek od towarów i usług nie należy do najprostszych podatków w Polsce. Przedsiębiorcy muszą się mieć na baczności, by nie popełnić kosztownych błędów, a obsługa VAT-u często bywa problematyczna. Odpowiedzią na uwagi przedsiębiorców miał być pakiet Slim VAT, którego celem jest uproszczenie podatku VAT. Od 2023 roku funkcjonuje jego najnowsza iteracja – Slim VAT 3. Jakie zmiany w kontekście odliczania VAT wprowadziła?
Wyższe limity dla małych podatników VAT
Wcześniej w artykule mówiliśmy o małych podatnikach VAT i warunkach, jakie należy spełnić, by móc skorzystać z kwartalnego rozliczenia VAT. To właśnie dzięki pakietowi Slim VAT 3 podwyższeniu uległ limit sprzedaży dla małych podatników VAT (z 1,2 mln euro do 2 mln euro).
Kursy walut przy korekcie faktury
Istotna w kontekście odliczania VAT z faktur jest również zmiana dotycząca kursów walut uwzględnianych przy rozliczaniu faktur korygujących do faktury wystawionych w walucie obcej. Jeżeli korekta faktury uwzględnia zmianę kwot na dokumencie, należy zastosować taki sam kurs danej waluty, jak na pierwotnej fakturze. Jeżeli jednak sytuacja dotyczy zbiorczej faktury korygującej, należy uwzględnić średni kurs danej waluty na ostatni dzień roboczy przed dniem wystawienia faktury korygującej.
VAT z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych
I jeszcze jedna zmiana spowodowana wprowadzeniem pakietu Slim VAT 3 – przed 2023 rokiem podatnik VAT musiał być w posiadaniu faktury potwierdzającej transakcję najpóźniej trzy miesiące po zadeklarowaniu WNT. Jeżeli podatnik nie otrzymał takiej faktury na czas, musiał pomniejszyć kwotę podatku naliczonego za okres, w którym termin minął. Od 2023 roku nie trzeba już posiadać faktury, by móc odliczyć podatek VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W kontekście wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaszły zmiany. Do 2023 roku należało uwzględniać WDT w rozliczeniu, biorąc pod uwagę moment dokonania dostawy (w tym samym okresie). Po zmianach, jakie wprowadził Slim VAT 3 istnieje możliwość rozliczenia WDT za okres powstania obowiązku podatkowego.
Co zrobić, gdy brakuje Ci środków na opłacenie podatku?
Tzw. „vatowcy” mogą odliczyć jedynie część podatku VAT. Co zrobić w sytuacji, kiedy brakuje nam środków na uregulowanie należnej kwoty podatku? Mamy kilka możliwości.
Pierwszą z nich jest złożenie wniosku do US o rozłożenie płatności raty. Procedura ta jest jednak czasochłonna i wiąże się z licznymi formalnościami, przez co decyduje się na nią stosunkowo niewielu przedsiębiorców.
Kolejnym, często wybieranym rozwiązaniem jest zaciągnięcie kredytu w banku. Tutaj również natkniemy się na liczne formalności. Co więcej, banki niechętnie udzielają kredytów firmom, które mają zaległości podatkowe. W tym miejscu warto wspomnieć też o pożyczkach oraz chwilówkach, które jak wszyscy wiemy wiążą się z dużymi kosztami i ryzykiem.
Na rynku dostępne jest rozwiązanie, dzięki któremu przedsiębiorcy nawet w kilka minut mogą zdobyć niezbędne środki na uregulowanie płatności za podatki. Usługą tą jest finansowanie podatków od PragmaGO. Wystarczy przejść do wniosku, który znajduje się tutaj i uzupełnić niezbędne dane, a następnie potwierdzić swoją tożsamość. Możesz zyskać środki na opłacenie PIT, CIT, VAT lub ZUS. Cały proces odbywa się online, a płatność można rozłożyć nawet na 12 miesięcznych rat. Pamiętaj jednak, że każdy podatek to osobny wniosek.
Chcesz wiedzieć więcej o usłudze finansowania podatków? Sprawdź szczegóły oferty.