Mikrorachunek podatkowy – do czego służy?
Mikrorachunek podatkowy (zwany także IRP – Indywidualnym Rachunkiem Podatkowym) to numer konta bankowego, na który każdy podatnik może przesyłać zaliczki na podatek dochodowy oraz podatek od towarów i usług. Tak – PIT, CIT i VAT zapłacisz teraz w jednym miejscu, zamiast wykonywać przelewy na kilka różnych rachunków!
Jak wpłacać na mikrorachunek?
Zasada działania jest identyczna, jak w przypadku pozostałych przelewów podatkowych. Jeżeli korzystasz z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej swojego banku, zaloguj się, wybierz zakładkę „przelewy”, a następnie „przelew podatkowy”.
Ważne!
W zależności od tego, z usług jakiego banku korzystasz, poszczególne opcje mogą nieco różnić się nazewnictwem czy nawet kolejnością występowania, ale rdzeń funkcjonalności pozostaje taki sam – każdy bank udostępnia możliwość wysyłania przelewów na cele podatkowe.
Następnie wprowadź lub wybierz symbol podatku, w zależności od tego, jaki podatek chcesz zapłacić, i wpisz numer mikrorachunku podatkowego.
Jeżeli jednak chcesz podatki zapłacić w sposób tradycyjny, musisz wiedzieć jak wypełnić przelew na mikrorachunek. Na poczcie poproś o odpowiedni blankiet do przelewów podatkowych i wypełnij go pamiętając o uzupełnieniu nazwy organu podatkowego, swoim numerze IRP, czy – w razie potrzeby – identyfikacji zobowiązania.
Wspomnieliśmy już dwa razy o tym, że wykonując przelew na mikrorachunek, należy wpisać odpowiedni numer. Skądś jednak trzeba go wziąć.
Mikrorachunek podatkowy – skąd go wziąć?
Jak sprawdzić mikrorachunek?
Na stronie podatki.gov.pl znajdziesz Generator mikrorachunku podatkowego – choć nazwa może być nieco myląca (strona ta nie pozwala na wygenerowanie, a jedynie na sprawdzenie numeru rachunku podatkowego), jest to jedyne bezpieczne miejsce w Internecie, w którym możesz sprawdzić numer mikrorachunku.
Po kliknięciu w powyższy link wystarczy podać swój identyfikator podatkowy i kliknąć w „Generuj”. W odpowiedzi otrzymasz indywidualny numer mikrorachunku, który następnie możesz zapisać w aplikacji banku lub innym miejscu, skąd wygodnie będzie Ci z niego korzystać.
Jak interpretować numer mikrorachunku?
Aby upewnić się, że dysponujemy prawidłowym numerem mikrorachunku, warto zwrócić uwagę na jego elementy wyróżniające:
- mikrorachunek musi składać się z 28 znaków (dwie litery i 26 cyfr);
- rozpoczyna się od dwóch liter (zazwyczaj PL);
- następne dwie cyfry to liczba kontrolna;
- kolejne 11 cyfr zawsze jest stałe: 1010 0071 222 – to numer rozliczeniowy w NBP;
- kolejna cyfra to 1 lub 2. Jeżeli podatnik korzysta z numeru PESEL do celów podatkowych, będzie to cyfra 1. Jeżeli zamiast tego używa NIP, będzie to cyfra 2;
- przedostatnią składową mikrorachunku jest numer PESEL lub NIP podatnika;
- na końcu występuje jedno (jeżeli podatnik korzysta z numeru PESEL) lub trzy zera (jeżeli korzysta z NIP).
Jak odprowadzać podatki bez numeru PESEL lub NIP?
Może się zdarzyć, że prowadzisz już działalność, która zobowiązuje Cię do płacenia podatków na terytorium Polski, ale… nie posiadasz jeszcze ani numeru PESEL ani NIP, ponieważ czekasz na jego przyznanie. W takiej sytuacji podatki musisz odprowadzić na numer rachunku bankowego właściwego urzędu skarbowego. Wykaz rachunków znajdziesz w serwisie gov.pl – Wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych.
Których podatków nie obejmuje mikrorachunek?
Przywołany powyżej wykaz przyda Ci się, jeżeli w ramach swojej działalności gospodarczej (a także poza nią) odprowadzasz także inne podatki. Na te same numery rachunków, objęte wykazem Krajowej Administracji Sądowej, wpłacisz także pozostałe podatki – na przykład podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) czy akcyzę.
Ważne!
Jeżeli prowadzisz firmę i rozliczasz się z pomocą karty podatkowej, również nie dotyczy Cię wpłata na mikrorachunek. Zamiast tego musisz odprowadzać podatki na dotychczasowych zasadach – wysyłając pieniądze na konto właściwego urzędu skarbowego.
Wpłata na mikrorachunek – jak naprawić pomyłkę?
Zdarza się, że podczas wykonywania przelewów podatkowych, zwłaszcza gdy zachodzą jakieś zmiany lub nie zapisaliśmy sobie odpowiedniego numeru rachunku, popełniamy prosty błąd – wysyłamy pieniądze na cudzy mikrorachunek lub wpłacamy podatek PCC na mikrorachunek (zamiast na numer konta urzędu skarbowego). Na szczęście każdą tego rodzaju pomyłkę można odkręcić – wystarczy złożyć wniosek o przeksięgowanie wpłaty.
Warto jednak pamiętać, że pomyłka pozostaje pomyłką i jeżeli zorientujemy się, że popełniliśmy błąd, już po terminie, we wniosku o przeksięgowanie należy uwzględnić dołączenie należnych odsetek za zwłokę.
Masz kłopot z odprowadzaniem podatków w terminie? Jest na to rozwiązanie!
Nagromadzenie zobowiązań może się okazać poważnym problemem dla Twojego przedsiębiorstwa, szczególnie gdy pojawiają się okoliczności utrudniające lub wręcz uniemożliwiające prowadzenie działalności tak, jak wcześniej. Narzucającym się od razu przykładem jest pandemia koronawirusa, która na długie miesiące sparaliżowała niektóre gałęzie gospodarki. Choć z czasem sytuacja została częściowo opanowana, konsekwencje globalnych problemów nadal dotykają wielu przedsiębiorców.
W takiej sytuacji (a także w wielu innych) odprowadzanie podatków w terminie może być sporym kłopotem, zwłaszcza dla firm, które nagle straciły kontrakty lub w inny sposób uniemożliwiono im prowadzenie dalszych działań. Choć niewielkie opóźnienie może nie mieć sporych konsekwencji, wiemy, co grozi za powtarzające się niepłacenie podatków. Jeżeli więc chcesz uniknąć przykrych następstw i zatrzymać tę spiralę problemów narastających wewnątrz firmy, pomyśl o finansowaniu podatków.
Finansowanie podatków to prosta usługa, dzięki której środki potrzebne na zapłatę podatku PIT, VAT czy składki ZUS otrzymasz od razu, a płatność zostanie rozłożona na wygodne raty lub odroczona na wybrany okres. Koszty usługi oraz więcej szczegółów znajdziesz na stronie PragmaGO.