W jakich sytuacjach wystawiamy fakturę korygującą?
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą sprzedającym produkty lub świadczącym usługi, wystawianie faktur to Twój chleb powszedni. Czasem zdarzają się oczywiście sytuacje, w których fakturę trzeba poprawić – powody mogą być różne, a wszystkie wyszczególnia ustawa o VAT, a konkretnie art. 106j ust. 1.
Fakturę korygującą możemy wystawić, jeżeli udzieliliśmy kupującemu rabatu lub upustu – na przykład, gdy kontrahent wynegocjował zniżkę już po zawarciu transakcji. Także w przypadku zwrotu towaru, opakowań lub zapłaty (a nawet jej części) powinniśmy wystawić fakturę korygującą. Ostatnią przesłanką opisaną w ustawie jest sytuacja, w której podwyższamy ceny (analogicznie do zastosowania rabatu) lub korygujemy pomyłkę w cenie sprzedawanego produktu, lub usługi.
Faktura korygująca – wzór
Aby prawidłowo wystawić fakturę korygującą, konieczne jest zastosowanie się do kilku zasad oraz uwzględnienie wszystkich kluczowych informacji zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy o VAT.
O czym należy pamiętać podczas sporządzania faktury korygującej?
- W górnej części dokumentu należy umieścić tytuł: „Faktura korygująca” lub „Korekta”;
- Na fakturze korygującej należy zamieścić dane faktury, której dotyczy korekta;
- Dobrym pomysłem jest sporządzenie dwóch osobnych tabel: jednej zawierającej dane przed korektą, a drugiej wypełnionej danymi po korekcie. W ten sposób faktura korygująca będzie łatwa w odczytaniu dla każdej ze stron i nie pozostawimy miejsca na domysły.
Jakie dane muszą się znaleźć na fakturze korygującej?
- tytuł, numer i data wystawienia faktury korygującej;
- numer i data faktury, której dotyczy korekta;
- dane sprzedawcy i nabywcy (Imię, nazwisko i PESEL w przypadku osoby fizycznej, nazwa firmy i NIP w przypadku przedsiębiorstwa, adres zamieszkania lub siedziby);
- data dostawy towarów lub wykonania usługi, a także data otrzymania zapłaty, jeżeli jest inna niż data dostawy towarów lub wykonania usługi;
- wykaz towarów i usług objętych korektą;
- przyczyna korekty;
- wyszczególnione kwoty korekty dla podstawy opodatkowania lub podatku należnego (jeżeli dotyczy);
- okres, którego dotyczy rabat lub upust (jeżeli dotyczy).
Faktura korygująca – zmiany od 2021
1 stycznia 2021 weszły w życie zmiany dotyczące faktur korygujących w ramach pakietu Slim VAT. Dotychczas konieczne było potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę w każdej sytuacji, niezależnie od tego, czy korekta była „in plus” (podstawa opodatkowania zwiększa się) czy „in minus” (podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu). W obecnym stanie prawnym potwierdzenie odbioru przy korekcie in minus nie jest już konieczne – wystarczy, że jest w posiadaniu dokumentacji, która w jednoznaczny sposób potwierdza fakt ustalenia warunków korygowania faktur przez strony transakcji. Zmiany te wyszczególnia art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Jak zrobić korektę faktury?
Samo wystawienie faktury korygującej nie zamyka tematu – konieczne jest też odpowiednie ujęcie jej w deklaracji podatkowej.
Korekta in naprawianie
Korektę sprzedaży in minus możemy zaksięgować na dwa sposoby – zależnie od jej powodu.
Jeżeli korygujemy sprzedaż z powodu powstałego błędu rachunkowego lub oczywistej pomyłki, zapis korygujący w KPiR powinien znaleźć się pod datą wydarzenia, które korygujemy.
Jeżeli jednak powodem jest udzielenie rabatu, zwrot towaru lub dowolny inny powód wyszczególniony w ustawie o VAT, taką zmianę powinniśmy zaksięgować w dacie wystawienia faktury korygującej, zmniejszając przychód lub zwiększając koszt w zależności od sytuacji.
Korekta in plus
Jako że reguły księgowania korekty in plus nie zostały jednoznacznie określone, powinniśmy zastosować zasadę analogii. Korektę in plus księgujemy zatem w ten sam sposób, co korektę in minus.