Obowiązki płatnika ZUS
Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do odprowadzania składek na Zakład Ubezpieczeń Społecznych – wyjątek stanowią jedynie działalności nierejestrowe. ZUS płacimy zawsze do 10 dnia każdego miesiąca lub do 15 dnia miesiąca (gdy nasza firma zatrudnia pracowników).
W razie opóźnienia musimy liczyć się z konsekwencjami. Grozi nam między innymi konieczność zapłacenia ustawowych odsetek – dobra wiadomość jest jednak taka, że jeżeli opóźnienie będzie symboliczne, a kwota należnych odsetek nie przekracza 1% kwoty minimalnego wynagrodzenia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie wymagał ich uiszczenia. Wynika to z zapisów w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 23, pkt. 1a).
To jednak nie wszystko: ZUS może nałożyć na płatnika dodatkową opłatę za zwłokę. Wynosi ona 100% składek, których przedsiębiorca nie opłacił. Oznacza to, że jeżeli opóźnienie potrwa pięć miesięcy, a płatnik korzysta już z dużego ZUS-u, wartość niezapłaconej składki dosięgnie kwoty 7 287,45 zł, a dodatkowa opłata wyniesie drugie tyle!
W skrajnych przypadkach, gdy opóźnienie przeciąga się, a przedsiębiorca nie wykazuje woli rozwiązania sprawy polubownie, przedstawiciele ZUS-s mogą ściągnąć bezpośrednio z jego konta bankowego należne składki wraz z odsetkami, lub nawet zająć majątek dłużnika.
Jeżeli wiesz, że możesz mieć problem z uiszczeniem należności wobec ZUS, nie czekaj na termin spłaty, tylko skontaktuj się z ZUS jak najszybciej.
Istnieje też druga możliwość, czyli rozłożenie płatności ZUS na raty. Wystarczy, że wypełnisz i wyślesz prosty wniosek, by zyskać środki na opłacenie ZUS, które oddasz później w wygodnych miesięcznych ratach – od 3 do nawet 12!
Kiedy zaświadczenie o niezaleganiu ZUS będzie nam potrzebne?
Choć zdecydowana większość osób prowadzących działalności gospodarcze pilnuje terminu spłaty składek ZUS, nie brakuje podmiotów, które z różnych powodów mają zaległości w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Tymczasem niezaleganie w ZUS jest ważnym wskaźnikiem wysyłającym sygnał o stabilnej sytuacji finansowej firmy.
Właśnie dlatego instytucje finansowe, ale także urzędy wymagają w różnych sytuacjach zaświadczenia o niezaleganiu ZUS. Kiedy takie zaświadczenie jest konieczne?
- podczas załatwiania kredytu na firmę;
- kiedy chcemy skorzystać z usługi faktoringu;
- na okoliczność zawarcia umowy leasingowej;
- gdy jako przedsiębiorstwo bierzemy udział w przetargu.
Skąd wziąć wniosek ZUS RWN?
Kodem RWN oznaczony jest wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS. Możesz pobrać go ze strony zus.info.pl lub odebrać jego papierową wersję w najbliższej placówce ZUS.
Ważne!
W różnych sytuacjach możesz też spotkać się z nazwą wniosku: ZUS EWN. Warto wiedzieć, że formularz ten w 2019 roku został zastąpiony przez ZUS RWN, będący obecnie jedynym obowiązującym wnioskiem, dzięki któremu uzyskasz zaświadczenie o niezaleganiu ZUS. W praktyce zmieniła się jedynie nazwa formularza – jego zawartość jest taka sama.
Jeżeli preferujesz tradycyjne rozwiązanie
Wystarczy że odwiedzisz najbliższy stacjonarny oddział ZUS i poprosisz o formularz do wypełnienia. Wypełnienie wniosku w wersji papierowej nie oznacza jednak, że zaświadczenie również musisz otrzymać w tej formie. Możesz zaznaczyć odpowiednią opcję, by odebrać dokument na przykład w ZUS PUE lub przez pełnomocnika.
Jeżeli chcesz załatwić sprawę online
Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest oczywiście wnioskowanie przez internet. Aby móc wypełnić wniosek elektronicznie, potrzebujesz Profilu Zaufanego lub e-dowodu. Zaloguj się na biznes.gov.pl, przejdź do sekcji “Popularne usługi online” i wybierz Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS. W tym miejscu możesz uzyskać także Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości i pobrać wiele innych potrzebnych wniosków.
Gdy już przejdziesz na odpowiednią podstronę, kliknij przycisk “Załatw online” i podążaj za dalszymi instrukcjami – przejdź na stronę ZUS i stamtąd prześlij wniosek ZUS RWN.
Ważne!
Dokument o niezaleganiu ZUS otrzymasz bezpłatnie, w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Inaczej jest w przypadku zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, za które należy uiścić opłatę w wysokości 21 zł.
Jak wypełnić wniosek o niezaleganie ZUS?
Jeżeli wypełniasz druk papierowy lub dopiero zakładasz konto w ZUS PUE, musisz ręcznie wpisać wszystkie potrzebne dane. Choć wypełnienie wielu wniosków urzędowych może nastręczać sporych trudności, wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w ZUS do nich nie należy.
W pierwszej kolejności musisz uzupełnić wniosek danymi swojej firmy. Składają się na nie:
- NIP;
- REGON;
- PESEL;
- dokument potwierdzający tożsamość (seria i numer dowodu osobistego, paszportu czy karty pobytu wraz ze wskazaniem rodzaju dokumentu);
- nazwa firmy lub imię i nazwisko płatnika;
- dane adresowe;
- numer kontaktowy.
Po wpisaniu podstawowych danych we wniosek wystarczy zaznaczyć liczbę egzemplarzy zaświadczenia, jaka jest Ci potrzebna, a następnie wybrać sposób odbioru odpowiedzi, który najbardziej Ci odpowiada.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS możesz odebrać:
- w najbliższym oddziale ZUS;
- za pośrednictwem poczty tradycyjnej, na wskazany we wniosku adres;
- elektronicznie – zaświadczenie odbierzesz w skrzynce odbiorczej PUE ZUS.
Ważne!
Jeżeli chcesz, aby zaświadczenie odebrał Twój pełnomocnik, do składanego właśnie wniosku dołącz wniosek PEL, dzięki któremu udzielisz pełnomocnictwa wybranej osobie. Potrzebny wzór znajdziesz na stronie ZUS.
Zaświadczenie o niezaleganiu a faktoring
Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, zaświadczenie o niezaleganiu ZUS może Ci się przydać, gdy wnioskujesz o faktoring – a zwłaszcza, gdy planujesz skorzystać z faktoringu z regresem.
Faktoring z regresem (inaczej: faktoring niepełny) działa podobnie do klasycznego faktoringu pełnego, jednak ryzyko niewypłacalności kontrahenta w tym wariancie nie przechodzi na faktora, a pozostaje w gestii firmy korzystającej z faktoringu.
W związku z tym, że w razie problemów z wypłacalnością dłużnika to faktorant będzie spłacał należność, konieczne będzie przedłożenie stosownych dokumentów poświadczających o dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z pewnością będzie wówczas wymagane.
Dowiedz się więcej o faktoringu z regresem: jakich dokumentów potrzebujesz, jakie są jego koszty i kiedy dostaniesz pieniądze? Przeczytaj artykuł na naszym blogu!