stałym Klientom?
sprzedaży do 1 mln zł.
Temat strategii podatkowej szczególnie mocno wybrzmiał u schyłku 2020 roku. To właśnie wtedy w życie wszedł obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji o realizacji strategii podatkowej.
Choć zasada ta dotyczy niewielkiej grupy przedsiębiorców, zewsząd zaczęły dobiegać pytania: czym jest strategia podatkowa? Co musi się w niej znaleźć? A przede wszystkim: kogo dotyczy obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizacji strategii podatkowej? Na te wszystkie pytania odpowiadamy poniżej!
Czytaj dalej i dowiedz się:
Kolejność poruszanych tematów jest nieprzypadkowa – zamiast przedłużać artykuł i informować o każdym szczególe na wstępie, zaczniemy od meritum.
Informacje o realizowanej strategii podatkowej sporządzać i udostępniać muszą:
Zapisy o rzeczonym obowiązku weszły w życie 1 stycznia 2021 r. – szczegóły znajdziesz w art. 27c ustawy o CIT.
Obecnie (stan na 1 września 2022 r.) strategię podatkową przygotować i opublikować musi ponad 6 000 podmiotów. Jeżeli nie masz pewności, czy obowiązek Cię dotyczy, sprawdź listę indywidualnych danych podatników CIT na stronie Ministerstwa Finansów – ustawa zobowiązuje ministra do publikowania i aktualizowania danych podatników CIT, wobec czego należy przyjąć, że lista dostępna pod linkiem jest równoznaczna z listą podmiotów objętych obowiązkiem publikowania informacji o realizacji strategii podatkowej.
Skoro już wiesz, czy musisz czynnie zainteresować się tematem strategii podatkowej, wróćmy do początku i odpowiedzmy sobie na pytanie: czym tak naprawdę jest strategia podatkowa? Choć pojęcie strategii podatkowej nie posiada prawnej definicji, próbę skondensowania znaczenia terminu podjęli autorzy Wytycznych w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego.
Zgodnie ze wspomnianymi wytycznymi, strategia podatkowa powinna:
W związku z ostatnim punktem Wytyczne RWNP instruują, że przedsiębiorstwo przygotowujące strategię podatkową powinno posługiwać się procedurą rewizji obejmującą opis odpowiedzialności za kontrolowanie i monitorowanie realizowanej strategii podatkowej.
Ważne:
Celem strategii podatkowej jest zapewnienie przedsiębiorstwu zgodności podatkowej – dokument powinien więc obejmować zagadnienia takie jak:
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych precyzuje, jakie elementy powinny znaleźć się w publikowanych przez przedsiębiorstwa informacjach o strategii podatkowej – stosowne zalecenia znajdziemy w art. 27c ust. 2 ustawy. Mowa o informacjach o procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie. W zakresie tym mieszczą się m.in.:
W strategii podatkowej firmy nie może zabraknąć także:
Więcej szczegółów dotyczących tego, jak opracować strategię podatkową, znajdziesz we wspomnianych powyżej Wytycznych RWNP.
Termin podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej upływa w ostatnim dniu dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W sytuacji gdy rok podatkowy w firmie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – czyli w zdecydowanej większości przypadków – termin przekazania informacji upłynie 31 grudnia.
Za rok podatkowy 2021 (przy założeniu, że trwał od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021) należy więc opublikować informację najpóźniej 31 grudnia 2022.
Prawidłowy sposób publikacji strategii podatkowej określa ustawa CIT. Podatnik, którego dotyczy obowiązek, powinien umieścić stosowną informację na swojej stronie internetowej, lub – jeżeli nie posiada takowej – na stronie internetowej podmiotu powiązanego. Informacja powinna być sporządzona w języku polskim, a o fakcie jej opublikowania w internecie należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. W tym celu należy skorzystać ze środków komunikacji elektronicznej (wymienionych w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną – art. 2 pkt 5 ustawy) – innymi słowy: z poczty elektronicznej.
W wiadomości mailowej do naczelnika urzędu skarbowego należy zawrzeć adres strony internetowej, na którym umieszczono informację o realizacji strategii podatkowej przedsiębiorstwa.
Za brak publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej ustawodawca przewiduje karę pieniężną. Karę tę nakłada naczelnik urzędu skarbowego, a jej wysokość może osiągnąć nawet 250 tys. zł.
Czytaj dalej:
Kontrola podatkowa w firmie – na czym polega i jak wygląda?
Formy opodatkowania w Polsce
Jak uniknąć podwójnego opodatkowania?
Kolejny rok przynosi podwyżki podatków, zmiany w VAT, ale i nowe ulgi. Sprawdź, co zmieniło się już w styczniu, a na co jeszcze poczekamy!
Ryczałt ewidencjonowany to forma podatku dochodowego, w ramach której przedsiębiorca odprowadza podatek jedynie od osiągniętych przychodów. Komu się opłaca?
Obecnie limit transakcji gotówkowych dotyczy jedynie transakcji B2B. Już wkrótce jednak kwota limitu znacząco się zmniejszy, a limit zacznie obowiązywać także w transakcjach z konsumentami. Sprawdź listę zmian!