Strategia podatkowa – czym jest i kto musi o niej pamiętać?

Prawo i podatki
Dodane: 07 grudnia 2022

Temat strategii podatkowej szczególnie mocno wybrzmiał u schyłku 2020 roku. To właśnie wtedy w życie wszedł obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji o realizacji strategii podatkowej. 

Choć zasada ta dotyczy niewielkiej grupy przedsiębiorców, zewsząd zaczęły dobiegać pytania: czym jest strategia podatkowa? Co musi się w niej znaleźć? A przede wszystkim: kogo dotyczy obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizacji strategii podatkowej? Na te wszystkie pytania odpowiadamy poniżej!

Czytaj dalej i dowiedz się:

Kogo dotyczy informacja o realizacji strategii podatkowej?

Kolejność poruszanych tematów jest nieprzypadkowa – zamiast przedłużać artykuł i informować o każdym szczególe na wstępie, zaczniemy od meritum.

Informacje o realizowanej strategii podatkowej sporządzać i udostępniać muszą:

Zapisy o rzeczonym obowiązku weszły w życie 1 stycznia 2021 r. – szczegóły znajdziesz w art. 27c ustawy o CIT.

Jak sprawdzić, czy obowiązek dotyczy Twojej firmy?

Obecnie (stan na 1 września 2022 r.) strategię podatkową przygotować i opublikować musi ponad 6 000 podmiotów. Jeżeli nie masz pewności, czy obowiązek Cię dotyczy, sprawdź listę indywidualnych danych podatników CIT na stronie Ministerstwa Finansów – ustawa zobowiązuje ministra do publikowania i aktualizowania danych podatników CIT, wobec czego należy przyjąć, że lista dostępna pod linkiem jest równoznaczna z listą podmiotów objętych obowiązkiem publikowania informacji o realizacji strategii podatkowej. 

Czym jest strategia podatkowa?

Skoro już wiesz, czy musisz czynnie zainteresować się tematem strategii podatkowej, wróćmy do początku i odpowiedzmy sobie na pytanie: czym tak naprawdę jest strategia podatkowa? Choć pojęcie strategii podatkowej nie posiada prawnej definicji, próbę skondensowania znaczenia terminu podjęli autorzy Wytycznych w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego.

Strategia podatkowa – próba zdefiniowania

Zgodnie ze wspomnianymi wytycznymi, strategia podatkowa powinna:

 

W związku z ostatnim punktem Wytyczne RWNP instruują, że przedsiębiorstwo przygotowujące strategię podatkową powinno posługiwać się procedurą rewizji obejmującą opis odpowiedzialności za kontrolowanie i monitorowanie realizowanej strategii podatkowej.

Ważne:


Celem strategii podatkowej jest zapewnienie przedsiębiorstwu zgodności podatkowej – dokument powinien więc obejmować zagadnienia takie jak:

 

Jakie elementy powinna zawierać strategia podatkowa?

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych precyzuje, jakie elementy powinny znaleźć się w publikowanych przez przedsiębiorstwa informacjach o strategii podatkowej – stosowne zalecenia znajdziemy w art. 27c ust. 2 ustawy. Mowa o informacjach o procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie. W zakresie tym mieszczą się m.in.:

 

W strategii podatkowej firmy nie może zabraknąć także:

 

Więcej szczegółów dotyczących tego, jak opracować strategię podatkową, znajdziesz we wspomnianych powyżej Wytycznych RWNP.

Jaki jest termin publikacji informacji o realizacji strategii podatkowej?

Termin podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej upływa w ostatnim dniu dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W sytuacji gdy rok podatkowy w firmie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – czyli w zdecydowanej większości przypadków – termin przekazania informacji upłynie 31 grudnia. 

Za rok podatkowy 2021 (przy założeniu, że trwał od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021) należy więc opublikować informację najpóźniej 31 grudnia 2022. 

Jak opublikować informację o realizowanej strategii podatkowej?

Prawidłowy sposób publikacji strategii podatkowej określa ustawa CIT. Podatnik, którego dotyczy obowiązek, powinien umieścić stosowną informację na swojej stronie internetowej, lub – jeżeli nie posiada takowej – na stronie internetowej podmiotu powiązanego. Informacja powinna być sporządzona w języku polskim, a o fakcie jej opublikowania w internecie należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. W tym celu należy skorzystać ze środków komunikacji elektronicznej (wymienionych w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną – art. 2 pkt 5 ustawy) – innymi słowy: z poczty elektronicznej.

W wiadomości mailowej do naczelnika urzędu skarbowego należy zawrzeć adres strony internetowej, na którym umieszczono informację o realizacji strategii podatkowej przedsiębiorstwa.

Za brak publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej ustawodawca przewiduje karę pieniężną. Karę tę nakłada naczelnik urzędu skarbowego, a jej wysokość może osiągnąć nawet 250 tys. zł.

 

Czytaj dalej:
Kontrola podatkowa w firmie – na czym polega i jak wygląda?
Formy opodatkowania w Polsce
Jak uniknąć podwójnego opodatkowania?

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Zmiany podatkowe w 2023 roku

Zmiany podatkowe w 2023 roku – które zmiany weszły w życie, a które zostały odroczone?

Kolejny rok przynosi podwyżki podatków, zmiany w VAT, ale i nowe ulgi. Sprawdź, co zmieniło się już w styczniu, a na co jeszcze poczekamy!

Czytaj więcej
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Opodatkowanie ryczałtem – kiedy się opłaca?

Ryczałt ewidencjonowany to forma podatku dochodowego, w ramach której przedsiębiorca odprowadza podatek jedynie od osiągniętych przychodów. Komu się opłaca?

Czytaj więcej
limit transakcji gotówkowych będzie dotyczyć nie tylko przedsiębiorców, ale i konsumentów

Nowy limit transakcji gotówkowych – co się zmieni i od kiedy?

Obecnie limit transakcji gotówkowych dotyczy jedynie transakcji B2B. Już wkrótce jednak kwota limitu znacząco się zmniejszy, a limit zacznie obowiązywać także w transakcjach z konsumentami. Sprawdź listę zmian!

Czytaj więcej