Termin odliczenia VAT z faktur

Księgowość
Dodane: 07 lipca 2021

Jeżeli jesteś czynnym podatnikiem VAT, masz możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur zakupu, które otrzymujesz od sprzedających. Dzięki temu obniżysz wysokość podstawy opodatkowania, a w konsekwencji zapłacisz niższy podatek dochodowy. To właśnie generowanie kosztów skutkujące obniżeniem PIT-u jest tym, co często przekonuje młodych przedsiębiorców do zostania płatnikami podatku VAT. Aby jednak uzyskać pełen obraz sytuacji, konieczne jest także zapoznanie się z wszystkimi obowiązkami, które wynikają z możliwości odliczenia VAT-u. Jednym z nich jest określony termin odliczenia VAT i konieczność jego zachowywania. Do kiedy możesz odliczyć VAT z faktury zakupu? Odpowiedź brzmi: to zależy, ale bez obaw – o wszystkim dowiesz się za chwilę!

 

 

Zwykły termin odliczenia VAT

W standardowych okolicznościach mają zastosowanie przepisy zawarte w ustawie o VAT. Art. 86 ust. 10 rzeczonego aktu określa, że „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy”. Co więcej, prawo do obniżenia podatku powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b pkt. 1).

WAŻNE!


Podatnik może obniżyć kwotę podatku (czyli ująć w kosztach wydatek) jedynie, gdy zakupione towary lub usługi ściśle łączą się z wykonywanymi przez firmę. Innymi słowy: każdy taki zakup musi mieć uzasadnienie i pomagać w prowadzeniu działalności.

Kiedy więc upływa termin odliczenia podatku VAT? Od 2021 roku prawo do odliczenia VAT przysługuje przez aż trzy okresy rozliczeniowe miesięczne lub dwa okresy rozliczeniowe kwartalne następujące po miesiącu, lub kwartale, w którym podatnik otrzymał fakturę VAT.

WAŻNE!


Nowi przedsiębiorcy nie mogą korzystać z rozliczenia kwartalnego przez okres pierwszych 12 miesięcy od momentu złożenia deklaracji VAT-7.

 

Zgubiłem fakturę i co dalej?

Zdarza się, że faktury – zwłaszcza te w tradycyjnej, papierowej formie – gdzieś się gubią. W takiej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT od zakupu, ale możemy (i powinniśmy) wystąpić do sprzedającego z prośbą o wystawienie duplikatu faktury VAT. Taki dokument na potrzeby odliczenia podatku VAT działa tak samo, jak oryginał, jeżeli więc go otrzymamy, będziemy mogli obniżyć kwotę podatku należnego bez przeszkód – o ile zmieścimy się w standardowym terminie odliczenia VAT-u.

WAŻNE!


W przypadku duplikatu faktury, która dotarła do kupującego, ale została zgubiona lub uległa zniszczeniu, liczy się data wystawienia oryginału.

A co, jeżeli dokument znajdziemy już po upływie terminu odliczenia VAT z faktur lub dopiero wtedy otrzymamy duplikat od sprzedającego? Istnieje sposób, który pozwoli nam odzyskać możliwość obniżenia kwoty podatku – to korekta pliku JPK_V7. Metoda ta jest dość kłopotliwa, ale jeżeli kwota podatku do odliczenia jest wysoka, warto rozważyć skorygowanie jednolitego pliku kontrolnego.

Dowiedz się także, czym jest czynny żal JPK_V7 i kiedy go stosować.

 

Nie otrzymałem faktury od sprzedającego – jak odliczyć podatek?

Jeżeli przedsiębiorca zakupił towary lub usługi, ale nie otrzymał od sprzedającego faktury zakupu w ogóle, ma prawo do odliczenia podatku VAT, licząc od daty wystawienia duplikatu.

WAŻNE!


To kupujący ma obowiązek wykazać, że oryginał faktury zakupu do niego nie dotarł. Jeżeli więc nie ma na to niezbitych dowodów, najbezpieczniej będzie postarać się o załatwienie sprawy w zwykłym terminie. Jeżeli jednak nie zdążymy, dla pewności warto rozważyć dokonanie poprawek we właściwym pliku JPK_V7.

 
 
Sprawdź także!
 
Zakup na raty a faktura na firmę i rozliczenie VAT
Faktura proforma a faktura VAT
Terminy wystawiania faktur
Konsekwencje niezapłaconej faktury
 

Idealny moment odliczenia VAT

Niektórzy przedsiębiorcy zakładają, że im wcześniej załatwią wszystkie sprawy związane z odliczeniem podatku, tym lepiej. Niestety nie zawsze tak to działa, a przyczyną jest rozgraniczenie pomiędzy datą wystawienia faktury zakupu a datą jej otrzymania. W zgodzie z przepisami możemy podatek VAT odliczyć dopiero w momencie, gdy fakturę otrzymamy.

Przykład:


Pan Jarosław dokonał zakupu towarów w firmie, w której składa zamówienia regularnie. Był przy wystawianiu faktury i wie dokładnie, ile zapłacił podatku, w związku z czym w dobrej wierze chce odliczyć podatek jak najszybciej i czyni to już następnego dnia – na kilka dni przed końcem czerwca. Sprzedający zbiera jednak kilka faktur pochodzących z różnych zamówień i wysyła je wszystkie listem poleconym, który dociera do firmy pana Jarosława dopiero w lipcu. W efekcie pana Jarosława mogą czekać konsekwencje podatkowe, ponieważ odliczył kwotę podatku naliczonego od należnej kwoty podatku z nie tego miesiąca.

Jaki jest więc idealny moment na odliczenie podatku VAT? To okres od dnia otrzymania dokumentu sprzedaży, jednak nie dłuższy niż do końca trzeciego miesiąca następującego po miesiącu otrzymania faktury lub do końca drugiego kwartału następującego po kwartale, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę.

 

Co zrobić, gdy brakuje Ci środków na opłacenie podatku?

Tzw. „vatowcy” mogą odliczyć jedynie część podatku VAT. Co zrobić w sytuacji, kiedy brakuje nam środków na uregulowanie należnej kwoty podatku? Mamy kilka możliwości.

Pierwszą z nich jest złożenie wniosku do US o rozłożenie płatności raty. Procedura ta jest jednak czasochłonna i wiąże się z licznymi formalnościami, przez co decyduje się na nią stosunkowo niewielu przedsiębiorców.

Kolejnym, często wybieranym rozwiązaniem jest zaciągnięcie kredytu w banku. Tutaj również natkniemy się na liczne formalności. Co więcej, banki niechętnie udzielają kredytów firmom, które mają zaległości podatkowe. W tym miejscu warto wspomnieć też o pożyczkach oraz chwilówkach, które jak wszyscy wiemy wiążą się z dużymi kosztami i ryzykiem.

Na rynku dostępne jest rozwiązanie, dzięki któremu przedsiębiorcy nawet w kilka minut mogą zdobyć niezbędne środki na uregulowanie płatności za podatki. Usługą tą jest finansowanie podatków od PragmaGO. Wystarczy przejść do wniosku, który znajduje się tutaj i uzupełnić niezbędne dane, a następnie potwierdzić swoją tożsamość. Możesz zyskać środki na opłacenie PIT, CIT, VAT lub ZUS. Cały proces odbywa się online, a płatność można rozłożyć nawet na 12 miesięcznych rat. Pamiętaj jednak, że każdy podatek to osobny wniosek.

Chcesz wiedzieć więcej o usłudze finansowania podatków? Sprawdź szczegóły oferty.
 
Oferta finansowania podatków

 
 
Czytaj także:
Czym jest faktura korygująca?
Faktura dla firmy zagranicznej – z UE i spoza UE
Czym jest i jak wygląda faktura uproszczona?
Co grozi za niepłacenie podatków?

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

KSeF czym jest

Krajowy system e-Faktur – co to jest i na czym polega?

KSeF to ogólnopolski system teleinformatyczny umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych.

Czytaj więcej
Ulga IP Box - kto może z niej skorzystać i na jakich warunkach

Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej skorzystać?

Dzięki uldze IP Box przedsiębiorca może obniżyć podatek dochodowy do 5%. Komu przysługuje ulga IP Box?

Czytaj więcej
Na czym polega estoński CIT

Estoński CIT – na czym polega i komu przysługuje?

Dowiedz się, czym estoński CIT różni się od polskiego.

Czytaj więcej