Kogo dotyczy informacja o realizacji strategii podatkowej?
Kolejność poruszanych tematów jest nieprzypadkowa – zamiast przedłużać artykuł i informować o każdym szczególe na wstępie, zaczniemy od meritum.
Informacje o realizowanej strategii podatkowej sporządzać i udostępniać muszą:
- PGK – podatkowe grupy kapitałowe, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
- przedsiębiorstwa, których roczny przychód przekroczył 50 mln EUR licząc według średniego kursu waluty podanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok publikowania ww. informacji.
Zapisy o rzeczonym obowiązku weszły w życie 1 stycznia 2021 r. – szczegóły znajdziesz w art. 27c ustawy o CIT.
Jak sprawdzić, czy obowiązek dotyczy Twojej firmy?
Obecnie (stan na 1 września 2022 r.) strategię podatkową przygotować i opublikować musi ponad 6 000 podmiotów. Jeżeli nie masz pewności, czy obowiązek Cię dotyczy, sprawdź listę indywidualnych danych podatników CIT na stronie Ministerstwa Finansów – ustawa zobowiązuje ministra do publikowania i aktualizowania danych podatników CIT, wobec czego należy przyjąć, że lista dostępna pod linkiem jest równoznaczna z listą podmiotów objętych obowiązkiem publikowania informacji o realizacji strategii podatkowej.
Czym jest strategia podatkowa?
Skoro już wiesz, czy musisz czynnie zainteresować się tematem strategii podatkowej, wróćmy do początku i odpowiedzmy sobie na pytanie: czym tak naprawdę jest strategia podatkowa? Choć pojęcie strategii podatkowej nie posiada prawnej definicji, próbę skondensowania znaczenia terminu podjęli autorzy Wytycznych w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego.
Strategia podatkowa – próba zdefiniowania
Zgodnie ze wspomnianymi wytycznymi, strategia podatkowa powinna:
- wskazywać wizję i misję podatkową oraz długoterminowe cele przedsiębiorstwa;
- informować o tym, że przedsiębiorstwo traktuje kwestie podatkowe jako część swojej odpowiedzialności, a ich płacenie jako zwrot części zysku do społeczeństwa;
- zachowywać spójność ze strategią podmiotu, który ją przygotowuje;
- być zawsze aktualna i dostosowana do zmian zachodzących w organizacji.
W związku z ostatnim punktem Wytyczne RWNP instruują, że przedsiębiorstwo przygotowujące strategię podatkową powinno posługiwać się procedurą rewizji obejmującą opis odpowiedzialności za kontrolowanie i monitorowanie realizowanej strategii podatkowej.
Ważne!
Celem strategii podatkowej jest zapewnienie przedsiębiorstwu zgodności podatkowej – dokument powinien więc obejmować zagadnienia takie jak:
- ryzyko podatkowe,
- apetyt na ryzyko,
- poziom zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu planowania podatkowego,
- raportowanie,
- składanie deklaracji,
- płatności zobowiązań podatkowych.
Jakie elementy powinna zawierać strategia podatkowa?
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych precyzuje, jakie elementy powinny znaleźć się w publikowanych przez przedsiębiorstwa informacjach o strategii podatkowej – stosowne zalecenia znajdziemy w art. 27c ust. 2 ustawy. Mowa o informacjach o procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie. W zakresie tym mieszczą się m.in.:
- procedura obiegu i kontroli dokumentów,
- procedura dotycząca sposobu kontroli prawidłowości składania deklaracji i płatności podatkowych,
- procedura VAT,
- procedura ograniczająca ryzyko odpowiedzialności z KKS,
- procedury WHT (Withholding Tax) oraz CRBR (Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych),
- procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- procedura realizacji obowiązków w zakresie schematów podatkowych,
- pozostałe procedury lub instrukcje podatkowe.
W strategii podatkowej firmy nie może zabraknąć także:
- informacji o formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (udział w projektach pilotażowych, program współdziałania itp.),
- danych dotyczących realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski (w tym kwoty zapłaconych podatków i uzyskanych zwrotów podatków),
- informacji o transakcjach zrealizowanych pomiędzy podatnikiem a podmiotami powiązanymi,
- informacji o transakcjach związanych z działaniami restrukturyzacyjnymi podatnika,
- danych o liczbie zgłoszonych schematów oraz złożonych zapytań o interpretacje i informacje stawkowe organów podatkowych.
Więcej szczegółów dotyczących tego, jak opracować strategię podatkową, znajdziesz we wspomnianych powyżej Wytycznych RWNP.
Jaki jest termin publikacji informacji o realizacji strategii podatkowej?
Termin podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej upływa w ostatnim dniu dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W sytuacji gdy rok podatkowy w firmie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – czyli w zdecydowanej większości przypadków – termin przekazania informacji upłynie 31 grudnia.
Za rok podatkowy 2021 (przy założeniu, że trwał od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021) należy więc opublikować informację najpóźniej 31 grudnia 2022.
Jak opublikować informację o realizowanej strategii podatkowej?
Prawidłowy sposób publikacji strategii podatkowej określa ustawa CIT. Podatnik, którego dotyczy obowiązek, powinien umieścić stosowną informację na swojej stronie internetowej, lub – jeżeli nie posiada takowej – na stronie internetowej podmiotu powiązanego. Informacja powinna być sporządzona w języku polskim, a o fakcie jej opublikowania w internecie należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. W tym celu należy skorzystać ze środków komunikacji elektronicznej (wymienionych w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną – art. 2 pkt 5 ustawy) – innymi słowy: z poczty elektronicznej.
W wiadomości mailowej do naczelnika urzędu skarbowego należy zawrzeć adres strony internetowej, na którym umieszczono informację o realizacji strategii podatkowej przedsiębiorstwa.
Za brak publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej ustawodawca przewiduje karę pieniężną. Karę tę nakłada naczelnik urzędu skarbowego, a jej wysokość może osiągnąć nawet 250 tys. zł.