CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, jak właściwie działa ulga na CSR, musimy wyjaśnić – w kilku słowach – czym jest CSR. Skrót pochodzi od angielskiego Corporate Social Responsibility i oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu.
Zgodnie z definicją jest to taki sposób zarządzania firmą, w którym uwzględnia się wpływ działalności przedsiębiorstwa na środowisko naturalne czy rozmaite interesy społeczne. Firmy kierujące się w codziennej działalności zasadami CSR nie tylko dbają o relacje z pracownikami, ale także inwestują w ochronę środowiska czy prowadzą transparentną komunikację dotyczącą swojej działalności.
Ulga sponsoringowa – warunki i założenia
Ulga na CSR została wprowadzona w celu zachęcenia przedsiębiorców do rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach prowadzonej działalności. Jednym ze sposobów na wdrożenie zasad CSR w firmie jest gotowość do udzielania wsparcia finansowego różnorakim organizacjom i jednostkom – na przykład instytucjom kultury.
Kto może skorzystać z ulgi na sponsoring?
Do skorzystania z ulgi CSR kwalifikuje się każdy przedsiębiorca w Polsce odprowadzający podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) lub osób prawnych (CIT).
Jakie rodzaje wsparcia obejmuje ulga CSR?
Ulga sponsoringowa dotyczy przede wszystkim bezpośredniego wsparcia finansowego, ale także innych, pośrednich form wsparcia, udzielanego w ramach zawieranych z podmiotami umów sponsoringowych.
Przedsiębiorcy mogą stać się sponsorami (i skorzystać z ulgi) na przykład poprzez dokonanie zakupu sprzętu dla klubu sportowego czy ufundowanie stypendium sportowego. Do ulgi zakwalifikują się także wydatki poniesione na przykład na organizację wydarzenia we współpracy z instytucją kultury.
Jakie cele kwalifikują się do ulgi sponsoringowej?
Oczywiście nie wystarczy wydać nieco firmowych pieniędzy i zadeklarować je jako działanie sponsoringowe, by móc skorzystać z omawianej ulgi. Aktualnie przepisy przewidują trzy kategorie celów (rodzaje działalności), które przedsiębiorcy mogą wspierać, jednocześnie zachowując prawo do korzystania z ulgi CSR:
- działalność sportowa (na przykład koszty poniesione w związku z organizacją imprez sportowych);
- działalność wspierająca szkolnictwo wyższe i naukę (na przykład koszty wynagrodzeń studentów, stypendia naukowe itp.);
- działalność kulturalna (na przykład finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne).
PRZYKŁAD
Pan Klemens – właściciel firmy produkującej okna w Kaliszu – prywatnie jest oddanym fanem szermierki. Wiedząc, że jest to sport niszowy i niewystarczająco finansowany, postanawia wesprzeć finansowo lokalny klub sportowy, by ten mógł wysłać obiecujących florecistów na Mistrzostwa Europy.
Pan Klemens zawiera z klubem umowę sponsoringową, w ramach której zobowiązuje się do wpłaty 35 tys. zł na konto klubu. Dzięki temu, że zawarto umowę, a w zamian za pieniądze klub umieści logo firmy pana Klemensa na materiałach promocyjnych, wsparcie finansowe kwalifikuje się do skorzystania z ulgi sponsoringowej.
Czy darowizna może być traktowana jako forma sponsoringu?
W kontekście ulgi CSR odpowiedź jest tylko jedna: nie. Darowizna sama w sobie nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu, ponieważ nie służy zwiększeniu przychodów. Sponsoring z kolei zachowuje zasadę wzajemności i polega na wymianie dóbr: sponsor wpłaca konkretną kwotę, w zamian za co otrzymuje na przykład przestrzeń reklamową.
Choć trudno jednoznacznie obliczyć, ile firma zyskuje dzięki ekspozycji, istnieją stosowane w branży przeliczniki, takie jak ekwiwalent reklamowy, które pozwalają – na przykład – oszacować wartość umieszczenia logotypu sponsora na kombinezonach zawodników czy stronie internetowej klubu sportowego.
Co przedsiębiorca zyskuje dzięki sponsoringowi?
Zachętą, która ma skłonić przedsiębiorców do większego zaangażowania i wsparcia na rzecz sportu, kultury i szkolnictwa wyższego, jest bezprecedensowa w polskim prawie ulga podatkowa.
Przedsiębiorca, który wesprze jedną z objętych ulgą rodzajów działalności jako sponsor, będzie mógł odliczyć aż 150% poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania!
Jak to działa? Poza standardowym odliczeniem całości kosztów, przedsiębiorca w ramach ulgi CSR ma prawo do dodatkowej preferencji podatkowej wynoszącej 50 procent od danego kosztu. Zwiększa to niewątpliwie atrakcyjność rozwiązania – przy większych wpłatach różnice w kwocie podatku do zapłaty mogą przyjemnie zaskoczyć przedsiębiorców. Wróćmy zatem do Pana Klemensa i jego przygody ze sponsoringiem:
PRZYKŁAD
Pan Klemens – bohater naszego poprzedniego przykładu – rozlicza się podatkiem liniowym, który wynosi 19%. Przed wprowadzeniem ulgi sponsoringowej, za donację w wysokości 35 tys. zł obniżyłby on podatek do zapłaty o kwotę 6 650 zł.
Dzięki dodatkowej preferencji podatek do zapłaty obniży się jeszcze o 3 325 zł, co daje firmie pana Klemensa łącznie o 9 975 zł mniej podatku dochodowego.
Jak rozliczana jest ulga na CSR?
Sposób rozliczania ulgi CSR jest standardowy – podatnik, który chce skorzystać z udogodnienia, składa roczne zeznanie podatkowe, a wraz z nim informację zawierającą szczegółowy wykaz poniesionych kosztów kwalifikujących się do odliczenia na podstawie rzeczonej ulgi.
Przy rozliczaniu ulgi sponsoringowej warto także pamiętać, że obecnie nie istnieją limity kwotowe związane z korzystaniem z ulgi – jedynym ograniczeniem jest to, że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w danym roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej (PIT) oraz z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (CIT).