Krótko o faktoringu
Faktoring w swym najbardziej podstawowym znaczeniu to usługa finansowania faktur. Działa to w prosty sposób – wyjaśnię na przykładzie:
PRZYKŁAD
Pan Stanisław prowadzi firmę transportową. Zatrudnia kilku kierowców, którzy wykonują frachty dla stałych kontrahentów. Za wykonane usługi wystawia faktury z typowym dla tej branży odroczonym terminem płatności 60 dni. Pan Stanisław musi jednak każdego miesiąca płacić m.in. wynagrodzenie dla swoich pracowników, a także spłacać raty leasingu, opłacać karty paliwowe i viatoll. Czekanie na gotówkę dwa miesiące staje się dla niego problematyczne, zwłaszcza w sytuacjach, gdy dochodzą nieprzewidziane wydatki, jak np. naprawy. Rozwiązaniem jego problemów może być właśnie faktoring niewymagalnych faktur wystawianych na odbiorców.
W opisywanej sytuacji oczekiwanie 60 dni na spłatę zobowiązania nie wchodzi w rachubę, dlatego Pan Stanisław może – zamiast brać szybką pożyczkę na wysoki procent – skontaktować się firmą faktoringową i uzyskać należne mu środki wcześniej w kilku prostych krokach. Tak proces faktoringu będzie wyglądał, jeżeli Pan Stanisław zdecyduje się na skorzystanie z usług PragmaGO:
PRZYKŁAD
Najpierw Pan Stanisław wypełnia wniosek online na stronie internetowej faktora, gdzie wprowadza podstawowe informacje na temat swojej firmy, dane swoich odbiorców oraz interesujący go limit finansowania. Pan Stanisław w ciągu 24 godzin otrzymuje szczegółową ofertę wraz z warunkami decyzji. Po podpisaniu umowy faktoringowej może wygodnie zgłaszać faktury do finansowania za pośrednictwem Strefy Klienta wtedy, kiedy tego potrzebuje.
Kto świadczy usługę faktoringu?
Świadczeniem usług faktoringowych w Polsce zajmują się firmy faktoringowe, takie jak PragmaGO, oraz niektóre banki. Podmiot udzielający faktoringu nazywamy faktorem.
Kto może skorzystać z faktoringu?
Z faktoringu może skorzystać każdy zarejestrowany przedsiębiorca, bez względu na to, w jakiej branży działa oraz jak długo prowadzi działalność. Niewątpliwie jest to jedna z większych korzyści z faktoringu. Jedynym warunkiem, by z niego skorzystać, jest to by faktura, którą chce sfinansować przedsiębiorca, była niewymagalna – należy ją zgłosić do faktoringu przed upływem terminu płatności.
Przedsiębiorcę korzystającego z faktoringu nazywamy faktorantem.
Zalety i wady faktoringu
Faktoring – korzyści
Do największych zalet faktoringu z pewnością należy tempo działania – jeżeli wniosek o faktoring online zostanie złożony w dzień roboczy, decyzję możesz otrzymać do 24 godzin! Po zawarciu umowy z faktorem i ustanowieniu cesji środki z faktur przekazanych do sfinansowania trafiają na konto klienta od razu.
Faktoring to również niezawodny sposób na błyskawiczną poprawę wskaźnika płynności finansowej przedsiębiorstwa – ma to niebagatelne znaczenie, jeżeli firma planuje w przyszłości inwestycje czy zaciągnięcie kredytu.
Kolejną korzyścią płynącą z faktoringu jest jego dostępność – w odróżnieniu od kredytu bankowego, faktorant nie musi prowadzić firmy przez minimum rok, a z faktoringu może skorzystać nawet najmniejsza działalność. Usługa faktoringu jest dostępna nawet bez posiadania zdolności kredytowej.
Inną zaletą faktoringu jest prostota obsługi. Zapomnij o skomplikowanych procedurach, kruczkach i kilkunastu stronach dopisków, tu sprawa jest wyjątkowo prosta: wybierając PragmaGO, wniosek wypełniasz online. Faktury do finansowania w ramach faktoringu również zgłaszasz online. Co więcej, możesz to zrobić o dowolnej porze przez Strefę Klienta dostępną 24/7.
Jedna z form faktoringu pozwala także na przeniesienie ryzyka niewypłacalności dłużnika na faktoranta – skorzystanie z takiego rozwiązania zwiększa koszty faktoringu, jednak pozwala w praktyce zapomnieć o niespłaconej należności w momencie otrzymania środków na konto.
Tym, co wyróżnia faktoring na tle pozostałych usług finansowych, jest również szeroki wachlarz usług dodatkowych, takich jak ubezpieczenie, monitoring należności czy ich kompleksowa obsługa.
Wady faktoringu
Jak każde rozwiązanie, faktoring oprócz zalet ma także wady. Do tych najbardziej oczywistych należy konieczność zapłacenia prowizji – warto jednak wspomnieć, że nie jest to kwota, którą przedsiębiorca musi posiadać fizycznie w momencie zawierania umowy faktoringowej. Ustalona kwota zostanie bowiem odjęta od wartości sprzedawanej faktury, co jeszcze bardziej ułatwia proces pozyskiwania środków.
Bardzo często można spotkać się z opinią, że wadą faktoringu jest to, iż może przyczynić się do pogorszenia relacji z kontrahentem – istotną cechą faktoringu jawnego jest bowiem konieczność poinformowania firmy, której fakturę sprzedajemy, o nawiązaniu współpracy z faktorem.
Nie jest to jednak oznaką braku zaufania ze strony przedsiębiorcy, który zdecydował się na skorzystanie z faktoringu. Potwierdzając cesję, odbiorca daje swojemu partnerowi biznesowemu szansę na to, by mógł zapewnić jeszcze lepszą jakoś usług.
Jak widać, faktoring ewidentnie ma więcej zalet niż wad. Argumentem przemawiającym na korzyść tej usług jest także fakt, iż nieprzerwanie od kilku lat zyskuje na popularności wśród polskich przedsiębiorców.