Zmiany w PIT i CIT jednak nie w tym roku
Zacznijmy od najważniejszej informacji dotyczącej podatków na 2026 rok. Konstytucja mówi wyraźnie: zmiany w podatkach rocznych, do których należą PIT i CIT, jeśli są niekorzystne dla podatników (a takie właśnie planował wprowadzić Rząd), muszą zostać opublikowane w Dzienniku Ustaw do 30 listopada roku poprzedzającego.
Ustawodawca miał więc zaledwie 11 miesięcy na przeprowadzenie planowanych działań, co okazało się niewystarczające. Kwestia jest o tyle ciekawa, że długo nie było wiadomo, czy Rząd zdąży wprowadzić wszystkie plany w życie. Już na początku listopada można było przypuszczać (z dużą dozą prawdopodobieństwa), że wiele z szeroko zakrojonych planów rządu nie wyjdzie. Duży projekt obejmujący zmiany w PIT i CIT, oznaczony numerem UD116, utknął na etapie konsultacji społecznych. A stamtąd przecież jeszcze daleka droga do uchwalenia zmian.
W momencie, w którym piszemy te słowa, mamy już grudzień, a w Dzienniku Ustaw próżno szukać wpisów na temat estońskiego CIT, ograniczenia ulgi IP Box czy podwyższenia stawki ryczałtu.
Co to oznacza dla podatników? Duża część sztandarowych modyfikacji podatków, zapowiadanych już wiele miesięcy wcześniej, wejdzie w życie nie wcześniej niż 1 stycznia 2027 rok. Rzecz jasna tylko zakładając, że okres do 30 listopada 2026 okaże się dla Ustawodawcy wystarczająco długi.
Które z planowanych zmian nie wejdą w życie w 2026 roku?
Ograniczenie stosowania ulgi IP Box
Ustawodawca planował wprowadzić obowiązek zatrudnienia co najmniej 3 osób fizycznych niebędących podmiotami powiązanymi z podatnikiem. Ta zmiana sprawiłaby, że do korzystania z ulgi przestaliby się kwalifikować programiści działający w ramach samozatrudnienia. Wszystko wskazuje jednak na to, że stare zasady IP Box pozostaną z nami co najmniej do końca 2026 roku.
Zmiany w uldze mieszkaniowej
Rząd planował doprecyzować zasady korzystania z ulgi mieszkaniowej. Kluczową zmianą miało być wprowadzenie zapisu o tym, że ulga ma służyć zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. To mocno ograniczyłoby możliwość korzystania z ulgi i doprowadziło do uszczelnienia przepisów. Nie wydarzy się to jednak wcześniej niż w 2027 roku.
Uszczelnienie estońskiego CIT
To miała być prawdziwa rewolucja. Planowane na 2026 rok zmiany miały uszczelnić system i sprawić, że podatnicy zapłacą więcej. To też więcej obowiązków dla firm korzystających z ryczałtu, m.in. związanych z koniecznością szczegółowego monitorowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Dzięki opieszałości rządzących, podatnicy korzystający z estońskiego CIT mogą odetchnąć z ulgą – w 2026 roku nic się w tej sprawie nie wydarzy.
Zmiana zasad dotyczących wykupu pojazdu z leasingu
Na liście niekorzystnych zmian podatkowych, które miały wejść w życie w 2026 roku, od dawna figuruje kwestia ograniczenia możliwości sprzedaży samochodu wykupionego z leasingu, a następnie podarowanego członkowi najbliższej rodziny. Nowe zasady miały wydłużyć okres, w którym sprzedaż samochodu w tych warunkach skutkowałaby koniecznością zapłaty PIT. Ta zmiana również nie będzie obowiązywała w 2026 roku.
Pozostałe zmiany
Ostatnie dwie zmiany, czyli opodatkowanie przeniesienia nieruchomości za długi oraz zakaz amortyzacji wartości firmy powstającej na skutek przyjęcia do odpłatnego korzystania, również nie wejdą w życie prędzej niż w styczniu 2027 roku. Warto jednak pamiętać, że do tego czasu koncepcja zmian w Ministerstwie Finansów może się jeszcze zmienić – należy więc śledzić projekty zmian, jakie będą ukazywać się na przestrzeni całego 2026 roku.
Zmiany podatkowe, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku
Przechodzimy do najważniejszej części naszego artykułu. Oto lista zmian podatkowych, które przeszły przez legislacyjne piekło i doczekały się publikacji w Dzienniku Ustaw. Co więc czeka podatników w 2026 roku?
Krajowy System e-Faktur
Nikt już chyba nie ma wątpliwości, że KSeF stanie się obowiązkowy w 2026 roku. Rewolucyjny system już 1 lutego obejmie wszystkie firmy, które osiągnęły sprzedaż powyżej 200 mln zł brutto w 2024 roku. Od 1 kwietnia z kolei KSeF będzie obowiązkowy dla niemal wszystkich przedsiębiorstw w Polsce (z nielicznymi wyjątkami).
O Krajowym Systemie e-Faktur pisaliśmy więcej tutaj, przygotowaliśmy też bezpłatnego e-booka, w którym znajdziesz odpowiedź na pytanie: jak przygotować Twoją firmę do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur?
Wyższy limit zwolnienia z VAT
Nowelizacja ustawy o VAT z 24 czerwca 2025 r. wprowadziła zapowiadane już od dłuższego czasu nowe limity zwolnienia z VAT. Od 2026 roku kwota limitu wzrośnie z 200 tys. zł do 240 tys. zł. To pozytywna zmiana, na którą oczekiwało wielu podatników.
Zmiany w CIT-15J
Ta zmiana dotyczy spółek jawnych, których wspólnikami są nie tylko osoby fizyczne. Do tej pory podmioty te musiały co roku składać informację CIT 15J, nawet jeżeli w składzie spółki nie zaszły żadne zmiany. Od 2026 roku ten niepotrzebny obowiązek zostanie zarzucony – dokument CIT-15J trzeba będzie składać tylko w przypadku aktualizacji składu.
Nowe, niższe limity amortyzacji pojazdów
Wraz z początkiem 2026 roku obniżeniu ulegną limity amortyzacji samochodów w leasingu. Kluczowym kryterium stanie się parametr emisji CO2.
Z najwyższego limitu amortyzacji – 225 000 zł – wciąż będą mogli korzystać właściciele i użytkownicy pojazdów zeroemisyjnych, czyli takich, które nie emitują CO2 w ogóle. Do tej grupy zaliczają się samochody z napędem elektrycznym oraz wodorowym (BEV, FCEV).
W przypadku samochodów niskoemisyjnych limit ustalono na 150 000 zł. W tej kategorii znajdą się wszystkie pojazdy, które emitują mniej niż 50 g CO2 na każdy przejechany kilometr – czyli część pojazdów typu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – nie wszystkie!
Pozostałym samochodom, czyli autom spalinowym, ale także hybrydom starszego typu czy też popularnym mild hybrid (“miękkie” hybrydy) przypisano limit amortyzacji w wysokości 100 00 zł.
Ważne!
Najnowsze zasady wynikają z przepisów przyjętego jeszcze w 2021 roku Polskiego Ładu. Ustalono wówczas, że kwota limitu amortyzacji w wysokości 100 000 zł zacznie obowiązywać na początku 2026 roku, i to bez uwzględnienia waloryzacji. Właśnie dlatego nowy limit kosztów będzie dotyczyć także wszystkich umów leasingu, które zawarto przed 1 stycznia 2026 roku.
Ochrona przed nowymi limitami dotyczyć będzie jedynie pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed końcem 2025 roku.
Zmiany w PKPiR
Styczeń 2026 roku przyniesie wiele zmian dotyczących prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Po pierwsze: KPiR od stycznia prowadzimy tylko elektronicznie, przy użyciu specjalnego oprogramowania. Do lamusa odejdą więc papierowe księgi czy też prowadzenie ewidencji w plikach .xls.
Nowe przepisy dotyczą wszystkich, poza dwoma drobnymi wyjątkami. Na starych zasadach wciąż będą mogli działać duchowni oraz osoby działające na podstawie umów agencyjnych lub zleceń, o ile zrezygnowali z ryczałtu.
To nie koniec – lista jest długa i zawiera następujące zmiany:
- brak uproszczonego wzoru KPiR dla rolników,
- brak wniosków o zwolnienie ze stosowania rozporządzenia,
- brak regulacji dla podatników zwolnionych z VAT,
- brak miejsca przechowywania księgi i dowodów księgowych,
- brak oddzielnych ksiąg dla przedsiębiorstw wielozakładowych,
- wyłączenie dziennych zestawień dowodów księgowych,
- wyłączenie możliwości dokumentowania zakupów paragonami bez NIP,
- ujednolicenie terminów dokonywania wpisów do księgi,
- podpis na spisie z natury tylko właściciela,
- brak warunków prawidłowości księgi elektronicznej,
- zmiany w regulacjach dotyczących przechowywania niektórych faktur,
- zmiany w korekcie danych z raportów fiskalnych,
- nowe kolumny we wzorze KPiR,
- wiele poprawek w treści Rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR.
Wszystkie te zmiany znacznie szerzej omówiliśmy w naszym artykule: Księga przychodów i rozchodów (KPiR).
Wyższy CIT dla banków
27 listopada 2025 roku prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, której celem jest podwyższenie podatku CIT dla sektora bankowego. Podwyżka będzie skokowa – w 2026 roku banki zapłacą 30% CIT (zamiast obecnie obowiązującej stawki 19%), po czym stawki dwukrotnie się zmniejszą – do 26% w 2027 r. oraz do 23% w 2028 r. Podatek CIT ma pozostać na takim poziomie na stałe.
Przedstawiciele sektora bankowego wskazują na niekonstytucyjność zapisów nowej ustawy (przez naruszenie zasady równego traktowania), w związku z czym decyzję prezydenta przyjęto z zaskoczeniem. Entuzjaści pomysłu wskazują jednak na kwestię sprawiedliwości społecznej oraz bezprecedensowe zyski sektora bankowego, osiągnięte w ostatnich latach.
Składka zdrowotna wraca do starych zasad, więc… rośnie
W styczniu 2026 roku zasady dotyczące naliczania składki zdrowotnej wrócą do kształtu, który znaliśmy przed 2025 rokiem. Oznacza to, że minimalna składka zdrowotna będzie naliczana od 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę – to z kolei w 2026 roku wzrośnie.
Co ciekawe, rząd przygotował projekt zmian, który miał ograniczyć składkę zdrowotną, ustalając stałą kwotę na poziomie 337 zł – zarówno dla podatników rozliczających się skalą podatkową, podatkiem liniowym, jak i ryczałtowców. Nowy projekt ustawy spotkał się jednak z wetem prezydenta Andrzeja Dudy u schyłku jego drugiej kadencji.
W związku z tą decyzją od stycznia zaczną obowiązywać nowe-stare stawki składki zdrowotnej. Najniższa kwota, jaką będzie mógł zapłacić przedsiębiorca, wyniesie 432,54 zł miesięcznie.
Pozostałe zmiany podatkowe zaplanowane na 2026 rok
Choć trudno w to uwierzyć, z początkiem grudnia 2025 roku wciąż nie możemy być pewni wprowadzenia wszystkich planowanych zmian – tych zaś jest całkiem sporo. Oto, jakie nowe lub zmodyfikowane prawa mają zacząć obowiązywać w 2025 roku, jednak nie są jeszcze przesądzone.
Ważne!
Poniższe zmiany nie są objęte konstytucyjną zasadą, o której wspominaliśmy wcześniej, a więc mogą zostać uchwalone w trakcie roku i zacząć obowiązywać później.
W pierwszej kolejności zajmiemy się przepisami, które już zostały uchwalone, jednak z początkiem grudnia wciąż czekają na ruch Senatu lub podpis prezydenta.
Nowe zasady opodatkowania fundacji rodzinnych – weto prezydenta
Już 1 stycznia 2026 roku miały zostać uruchomione nowe zasady opodatkowania fundacji rodzinnych. Przygotowana przez rząd nowelizacja ustawy o CIT zakładała opodatkowanie dochodów fundacji rodzinnych pochodzących ze zbycia jej majątku, w przypadku gdy zbycie następuje wcześniej niż po upływie 36 miesięcy od końca roku, w którym sprzedane mienie zostało wniesione do fundacji rodzinnej.
Zmiany zaproponowane przez rząd miały uszczelnić system opodatkowania fundacji rodzinnych, ale zdaniem wielu ekspertów stały w sprzeczności z zasadami dobrej praktyki stanowienia prawa. To właśnie miał być jeden z powodów, dla których nowelizacja spotkała się z wetem prezydenckim.
Decyzja prezydenta oznacza, że projekt wraca do etapu prac legislacyjnych, możemy więc spodziewać się nowej wersji przepisów, a – co za tym idzie – wprowadzenia nowych zasad opodatkowania fundacji rodzinnych jeszcze w 2026 roku.
Wyższy podatek akcyzowy
Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym zakłada zwiększenie skali planowanych podwyżek akcyzy w latach 2026-2027. Przed wprowadzeniem nowych przepisów planowano zwiększenie akcyzy o 5% w nadchodzących latach, jednak aktualizacja prawa wprowadza wyższe pułapy:
- w 2026 r. podatek akcyzowy wzrośnie o 15%,
- w 2027 r. podatek akcyzowy wzrośnie o 10%.
Ministerstwo Finansów liczy na około 2 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu w wyniku wprowadzonych przepisów. Ustawę przyjął już Sejm i zatwierdził Senat, obecnie (stan na 3 grudnia 2026 r.) czeka na podpis prezydenta. Otoczenie głowy państwa zapowiada jednak weto, co oznacza, że droga do podniesienia tej daniny znacząco się wydłuży – o ile rząd zdecyduje się kontynuować obrany kierunek.
Wyższa opłata cukrowa
Podobnie, jak w przypadku podwyższenia akcyzy, także opłata cukrowa ma zostać zwiększona, począwszy od stycznia 2026 roku. Ustawę przyjął już Sejm i Senat, wciąż jednak nie doczekała się ona podpisu prezydenta.
W projekcie zaplanowano podniesienie następujących opłat:
- podwyżka stawki podstawowej za litr napoju zawierającego cukier do 5g/l lub substancje słodzące (z 0,50 zł do 0,70 zł),
- podwyżka opłaty za dodatek kofeiny lub tauryny (z 0,10 zł do 1,00 zł za litr).
Podobnie, jak w przypadku akcyzy, także i w tej kwestii otoczenie prezydenta zapowiada weto.
Pozostałe zmiany podatkowe
Wśród głośnych, a czasem wręcz rewolucyjnych zmian podatkowych, jakie planowane są (lub były) na 2026 rok, łatwo przeoczyć te mniejsze. Wciąż jednak warto się o nich dowiedzieć – choćby po to, by przekonać się, czy przypadkiem nie dotyczą także Twojej firmy. Przedstawiamy je poniżej.
Zwrot podatku po cofnięciu decyzji o wsparciu
Ustawa o pomocy publicznej przejdzie szereg zmian. W przypadku, gdy decyzja o udzieleniu wsparcia zostanie cofnięta, przedsiębiorca nie będzie musiał zwracać całej otrzymanej pomocy publicznej.
W przypadkach określonych szczegółowo w nowych przepisach, przedsiębiorca będzie miał prawo do zwrotu jedynie części podatku – chodzi o część niezapłaconą od dochodu, który osiągnął z tytułu prowadzenia działalności objętej cofniętą decyzją. Istnieje jednak pewien warunek: to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek dokładnego wyliczenia tych kwot – musi więc rzetelnie prowadzić księgi.
Zachowanie statusu podatkowej grupy kapitałowej
Podatkowe grupy kapitałowe, które przeprowadzają transakcje z podmiotami powiązanymi na warunkach nierynkowych, nie będą musiały obawiać się utraty statusu PGK. Zmianę tę wprowadza nowelizacja ustawy o CIT, w ramach której Ustawodawca zdecydował się uchylić art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy).
podniesienia tej daniny znacząco się wydłuży – o ile rząd zdecyduje się kontynuować obrany kierunek.
Brak obowiązku zgłaszania osób odpowiedzialnych za podatki
Ordynacja podatkowa wymagała do tej pory, by spółki, fundacje i stowarzyszenia wyznaczyły oraz zgłosiły do właściwego urzędu skarbowego osoby odpowiedzialne za obliczanie, pobieranie i przekazywanie podatków na rzecz US. W ramach pakietu deregulacyjnego uchwalono zmianę, która uchyla ten przepis. Od 1 stycznia 2026 roku firmy same zdecydują, kto zajmie się tymi zadaniami i nie będą musiały o swoich ustaleniach informować fiskusa.
Podsumowanie
Mimo głośnych działań zespołu ds. deregulacji, polski system podatkowy pozostaje jednym z najbardziej skomplikowanych i niekonkurencyjnych wśród państw OECD (35. miejsce w Międzynarodowym Rankingu Konkurencyjności na 38 państw). Przedsiębiorcy, zgodnie z raportem PWC, jeszcze w 2024 roku spędzali średnio 334 godziny rocznie na samym wypełnianiu obowiązków podatkowych.
Najbliższe lata raczej tej sytuacji nie zmienią – wysiłki deregulacyjne wciąż będą podejmowane, ale – choć pozytywnych zmian nie brakuje – droga do przejrzystego systemu podatkowego jest jeszcze bardzo długa. Póki co jedyne, co pozostaje polskim przedsiębiorcom, to bycie gotowym na zmiany podatkowe w 2026 roku.