Jak działa telematyka?
Zastosowanie telematyki w praktyce nie byłoby możliwe bez uprzedniego zainstalowania odpowiednich urządzeń, których funkcją jest odczytywanie, analiza, przechowywanie i przesyłanie danych telematycznych.
Systemy telematyczne muszą zawierać właśnie urządzenie monitorujące, które – w kontekście telematyki transportu – gromadzi dane GPS, dane o zużyciu paliwa, prędkości pojazdu, a nawet czasie jego uruchomienia. Urządzenie to musi być zainstalowane w pojeździe, z którego będzie zbierać informacje. W trakcie pracy są one przesyłane na serwer, który z kolei przekazuje je w miejsce docelowe (na przykład do aplikacji sterującej, wyświetlanej przez pracownika przebywającego w bazie firmy transportowej).
Elementem koniecznym do sprawnego działania systemu telematycznego jest także odpowiednie oprogramowanie umożliwiające przetwarzanie zdobytych danych.
Telematyka – elementy charakterystyczne
Rozwiązania telematyczne zawierają w sobie wiele elementów charakterystycznych (a właściwie także niezbędnych) dla nowoczesnych przedsiębiorstw. Ułatwiają tym samym zarządzanie firmą między innymi dzięki:
- szybkiej wymianie informacji pomiędzy lokalizacjami, pracownikami, zespołami, pojazdami czy urządzeniami;
- wydajnemu przesyłowi danych;
- zdalnej kontroli czasu i jakości pracy;
- zdalnemu zarządzaniu.
O tym, jak telematyka wykorzystuje zebrane dane, powiemy w dalszej części artykułu.
Czym charakteryzuje się telematyka transportu?
Telematyka transportu to zestaw rozwiązań, które pomagają firmom transportowym w radzeniu sobie z problemami, które mogą wystąpić w czasie realizacji przejazdu. Odpowiednie wykorzystanie danych telematycznych rozwiąże więc kwestie takie jak optymalizacja tras, kontrola czasu pracy kierowców czy dynamiczne reagowanie na nieprzewidziane sytuacje (awarie, kolizje itp.) w czasie rzeczywistym.
To właśnie pozostawanie pojazdu w ciągłej łączności z centralą umożliwia dokonywanie zmian na bieżąco, tak aby maksymalnie usprawnić pracę kierowcy i realizację zlecenia transportowego.
W branży transportowej funkcjonuje także określenie „systemy ITS” – termin ten opisuje narzędzia służące zwiększeniu efektywności przewozów i może być traktowany jako część składowa telematyki.
Ważne!
Skrótowa definicja telematyki transportu mogłaby więc brzmieć tak: telematyka transportu to wykorzystywanie technologii telekomunikacyjnych oraz informatycznych w celu jak najefektywniejszego zarządzania transportem.
Z czego może się składać system telematyczny?
System telematyczny to konglomerat mniejszych elementów, które w połączeniu ze sobą przynoszą wymierne efekty – na przykład w postaci zwiększonej liczby zrealizowanych przejazdów czy mierzalnych oszczędności. Najczęściej do systemu telematycznego zaliczymy:
- łączność (Internet, sieci GSM, łączność radiowa, GPS);
- bazy danych (geograficzne, drogowe, pogodowe);
- urządzenia monitorujące (ruch drogowy, funkcje pojazdu) oraz czujniki niezbędne do ich prawidłowego działania;
- kamery uliczne i radary drogowe;
- oprogramowanie umożliwiające zarządzanie pozyskanymi danymi oraz ich przetwarzanie.
Jakie korzyści przynosi telematyka?
Nie bez powodu systemy telematyczne cieszą się coraz większą popularnością w firmach transportowych. Monitorowanie funkcji i lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, stała komunikacja z kierowcami, optymalizacja tras przejazdu ze względu na warunki drogowe, natężenie ruchu czy przebieg robót drogowych – to wszystko składa się na szereg korzyści, takich jak:
- obniżenie kosztów – telematyka może być wykorzystywana do wyznaczania optymalnych tras, osiągania niższego zużycia paliwa, a nawet omijania korków – to tylko początek możliwości, jakie wpływają na finalny koszt przejazdu. Dla firm wykonujących setki, jeśli nie tysiące przejazdów miesięcznie, każde kilka złotych zaoszczędzone na jednym przejeździe składa się na konkretną oszczędność widoczną na końcu okresu rozliczeniowego.
- optymalizacja zarządzania przewozami – telematyka umożliwia wdrożenie zaawansowanych technik zarządzania flotą pojazdów. Przekładają się one nie tylko na oszczędności w sensie finansowym, ale także na dobieranie korzystniejszych zleceń, planowanie bezpieczniejszych tras czy większy komfort kierowców. Działa więc długoterminowo na korzyść przedsiębiorstwa.
- tańsze ubezpieczenie transportowe – ubezpieczyciele biorą pod uwagę to, czy firma zdecydowała się na zastosowanie telematyki w transporcie drogowym. Ocena ryzyka ubezpieczeniowego prowadzona przez firmy ubezpieczeniowe może być diametralnie różna w zależności od tego, czy firma korzysta z systemów telematycznych czy też nie.
Telematyka transportu – podsumowanie
Nietrudno zauważyć, że telematyka w branży transportowej powinna być w dzisiejszych czasach integralną częścią każdego biznesu zajmującego się transportem.
Inteligentne systemy telematyczne można wykorzystać na przeróżne sposoby – między innymi:
- do zarządzania flotą pojazdów,
- monitorowania pojazdów i ich stanu,
- przekazywania kierowcom informacji o ruchu drogowym,
- a nawet do tego, by – dzięki odpowiedniemu wykorzystywaniu dostępnych danych – wpłynąć pozytywnie na bezpieczeństwo jazdy.
W tym kontekście telematyka to dla przedsiębiorców prawdziwa okazja do tego, by wdrożyć rozwiązania, które nie tylko obiecują, a wręcz gwarantują ogromne korzyści, w tym także wymierne oszczędności.