Kasowy PIT (od 1 stycznia)
Zmiany podatkowe w 2025 rozpoczynamy od jednej z najważniejszych. Już od pierwszego dnia nowego roku część przedsiębiorców będzie mogła skorzystać z tzw. kasowego PIT-u. Na czym będzie to polegać?
Kasowy PIT, czyli kasowa metoda ustalania przychodu podatkowego to korzystne dla firm rozwiązanie, które polega na przesunięciu momentu powstania przychodu. Przedsiębiorcy rozliczający się kasowym PIT, będą liczyli przychód dopiero w momencie uregulowania należności przez płatnika. Różnica jest zasadnicza, ponieważ obecna metoda – memoriałowa – głosi, że przychodem jest już kwota należna, nawet jeśli nie została przekazana sprzedającemu.
Metoda memoriałowa oznacza, że przedsiębiorcy muszą zapłacić podatek od przychodów, do których mają prawo (wystawili odpowiednie faktury). I to niezależnie od tego, czy otrzymali już należność. Metoda kasowa sprawia, że przychód powstaje dopiero, gdy pieniądze trafiają na konto przedsiębiorcy.
Warto wspomnieć, że kasowy PIT działa w przypadku każdej spłaty. Przychód powstaje więc każdorazowo, gdy na konto przedsiębiorcy wpływa nawet część należności (na przykład rata lub zaliczka). Od każdej z nich należy odprowadzić podatek.
Czytaj dalej: Kasowy PIT – wszystko, co o nim wiemy!
Zmiany w podatku od nieruchomości (od 1 stycznia)
Początek roku łączy się także z dawno już zapowiadanymi zmianami dotyczącymi podatku od nieruchomości. Tym razem modyfikacji uległo wiele przepisów. W treści odpowiednich aktów prawnych pojawiają się także nowe definicje oraz doprecyzowane opisy terminów. Dotyczy to terminów takich jak budynek, budowla, obiekt budowlany, roboty budowlane itp. Wszystko w imię bardziej konkretnej kwalifikacji dla celów podatkowych. Nowe definicje w większości nie odwołują się do przepisów pozapodatkowych.
Co istotne, w przypadku tych nowych przepisów przedsiębiorcy nie mogli liczyć na vacatio legis. Ustawa o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej została przyjęta przez Sejm dopiero 19 listopada 2024. Nowe przepisy wchodzą w życie półtora miesiąca później. Wszystkie podmioty inne niż osoby fizyczne mają czas na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości do 31 marca 2025 r.
Prowadzenie cyfrowych ksiąg rachunkowych dla podatników CIT (od 1 stycznia)
Zmiany podatkowe dotkną także ustawy o CIT. Nowe przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2025 roku, ale zmiany będą stopniowo obejmowały coraz to nowe grupy przedsiębiorców. Chodzi o obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych. Jest to oczywiście kolejny z elementów postępującej cyfryzacji księgowości. Będzie on wymagał od przedsiębiorców dostosowania systemów księgowych, które będą obsługiwały nową strukturę logiczną JPK_KR_PD. Jak wygląda kalendarz zmian?
Za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r. podatkowe grupy kapitałowe oraz podatnicy CIT, których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym lub obrotowym (dotyczy spółek niebędących osobami prawnymi) przekroczyła 50 mln euro, będą musieli dostosować się do nowych przepisów. Z początku (od stycznia 2025) jedynie uwzględniając w strukturze logicznej ksiąg rachunkowych znaczniki identyfikujące konta ksiąg. Od stycznia 2026 r. konieczne będzie wskazywanie numeru identyfikacji kontrahenta, numeru identyfikującego fakturę w KSeF, a także wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym a podatkowym.
Za rok podatkowy lub obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2025 r. obowiązek obejmie także pozostałych podatników CIT zobowiązanych do składania JPK_VAT.
Za rok podatkowy lub obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2026 r. do tego grona dołączą pozostali podatnicy CIT i spółki niebędące osobami prawnymi.
Ważne!
Pierwszy plik JPK_CIT najwięksi podatnicy będą musieli wysłać dopiero w 2026 roku. Aby to zrobić, muszą dysponować odpowiednio dostosowanymi systemami finansowo-księgowymi. W pliku JPK_CIT znajdą się bowiem informacje, które należy gromadzić przez cały rok. Nie wystarczy więc dostosować system tuż przed złożeniem JPK.
Globalny podatek minimalny (od 1 stycznia)
Ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych została uchwalona 6 listopada 2024 r. Prezydent złożył swój podpis na dokumencie 15 listopada. Nowe przepisy wynikają wprost z Dyrektywy (UE) 2022/2523, zwanej także Dyrektywą Pillar 2.
Globalny podatek minimalny obejmie podatkowe grupy kapitałowe, które łącznie osiągną obrót w wysokości przekraczającej 750 mln euro na przestrzeni minimum dwóch z czterech lat podatkowych poprzedzających dany rok podatkowy. Co istotne, przepisy będą dotyczyć nie tylko podmiotów dominujących w PGK, ale także spółki zależne.
Czytaj więcej: Globalny podatek minimalny – na czym będzie polegał i kiedy wejdzie w życie?
Składka zdrowotna (od 1 stycznia)
Minimalna składka zdrowotna dla przedsiębiorców ulegnie obniżce. Jej wysokość od 1 stycznia 2025 roku wyniesie 314,96 zł, co odpowiada 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia. Taką składkę odprowadzą przedsiębiorcy, których dochód nie przekroczy wysokości minimalnego wynagrodzenia w danym miesiącu.
Na tym nie koniec – planowane są kolejne zmiany podatkowe. Resort finansów wyłączył także z podstawy wymiaru składki zdrowotnej przychody i koszty uzyskania przychodów ze sprzedaży środków trwałych. To o tyle istotna zmiana, że skorzysta z niej – według szacunków Ministerstwa Finansów – 934 tysiące przedsiębiorstw!
Ważne!
Kolejne zmiany podatkowe dotyczące składki zdrowotnej planowane są na 2026 rok. Minister finansów – Andrzej Domański – zapowiedział już, że obniżenie w 2026 roku będzie wyraźne i bardziej odczuwalne dla przedsiębiorców, a sama składka do pewnego poziomu będzie ryczałtowa. Zmiany te dotyczyć będą firm rozliczających się skalą podatkową, podatkiem liniowym oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
System kaucyjny (od 1 października)
Choć system kaucyjny miał zacząć obowiązywać już w styczniu, prace nad jego wdrożeniem przeciągnęły się. Obecnie (stan na grudzień 2024 r.) mówi się o październiku 2025 r., jednak termin ten może ulec kolejnym przesunięciom.
System kaucyjny będzie dotyczył firm, które wprowadzają do obrotu napoje w opakowaniach takich jak:
- butelki na napoje, jednorazowego użytku, wykonane z tworzyw sztucznych, o pojemności do 3 l,
- puszki metalowe o pojemności do 1 l,
- butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l.
Poza nimi, zmiany podatkowe powinny zainteresować także jednostki handlu detalicznego i hurtowego. System wymaga od jego uczestników dostosowania się do nowych wymogów dotyczących ewidencji. Za niedostosowanie się do przepisów przewidziane są kary finansowe.
Celem systemu kaucyjnego jest osiągnięcie rocznych minimalnych poziomów selektywnego zbierania opakowań i odpadów po opakowaniach. Przyjęte przez Unię Europejską progi są stosunkowo wysokie. W 2025 r. powinno się zbierać już 77% opakowań i odpadów po opakowaniach, zaś współczynnik ten powinien wzrosnąć do 90% w 2029 r.
Zmiany podatkowe dla opłat lokalnych w 2025 roku
To żadna nowość, ale od stycznia 2025 roku wzrosną maksymalne dopuszczalne stawki podatków i opłat lokalnych. Ma to oczywiście związek ze wskaźnikiem inflacji, który w pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. wyniósł 2,7% (w odniesieniu do pierwszego półrocza 2023 r.). Warto pamiętać, że stawki, które za chwilę wymienimy, są maksymalne. Oznacza to, że władze gminy nie mogą ich przekroczyć, ale wcale nie muszą podnosić opłat do wskazanego maksimum.
Jak zmienią się stawki podatków i opłat lokalnych?
Podatek od gruntów:
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – nie więcej niż 1,38 zł/m2 (wcześniej 1,34 zł, wzrost o 0,04 zł),
- położonych nad powierzchniowymi wodami stojącymi lub płynącymi jeziorami i zbiornikami sztucznymi – 6,84 zł/ha (wcześniej 6,66 zł, wzrost o 0,18 zł),
- niezabudowanych, objętych obszarem rewitalizacji lub położonych na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, lub usługową – 4,51 zł/m2 (wcześniej 4,39 zł, wzrost o 0,12 zł),
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności przez organizacje pożytku publicznego – 0,73 zł/m2 (wcześniej 0,71 zł, wzrost o 0,02 zł).
Podatek od budynków:
- mieszkalnych – 1,19 zł/m2 powierzchni użytkowej (wcześniej 1,15 zł, wzrost o 0,04 zł),
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych (lub ich części) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 34 zł/m2 (wcześniej 33,10 zł, wzrost o 0,9 zł),
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 15,92 zł/m2 (wcześniej 15,50 zł, wzrost o 0,42 zł),
- związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 6,95 zł/m2 (wcześniej 6,76 zł, wzrost o 0,19 zł),
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności przez organizacje pożytku publicznego – 11,48 zł/m2 (wcześniej 11,17 zł, wzrost o 0,31 zł).
Podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej:
- powyżej 3,5 tony do 5,5 tony – 1204,87 zł (wcześniej 1173,19 zł, wzrost o 31,68 zł),
- powyżej 5,5 tony do 9 ton – 2009,97 zł (wcześniej 1957,12 zł, wzrost o 52,85 zł),
- powyżej 9 ton, poniżej 12 ton – 2411,94 zł (wcześniej 2348,52 zł, wzrost o 63,42 zł),
- 12 ton i więcej – 4602,58 zł (wcześniej 4481,57 zł, wzrost o 121,01 zł).
Podatek od ciągników siodłowych i balastowych:
- przystosowanych do używania z naczepą lub przyczepą o DMC zespołu pojazdów od 3,5 tony do 12 ton – 2813,88 zł (wcześniej 2739,90 zł, wzrost o 73,98 zł),
- przystosowanych do używania z naczepą lub przyczepą o DMC zespołu pojazdów od 12 do 36 ton – 3557,48 zł (wcześniej 3463,95 zł, wzrost o 93,53 zł),
- przystosowanych do używania z naczepą lub przyczepą o DMC zespołu pojazdów powyżej 36 ton – 4602,58 zł (wcześniej 4481,57, wzrost o 121,01 zł).
Podatek od przyczep lub naczep:
- których DMC łącznie z pojazdem wynosi od 7 i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą – 2411,94 zł (wcześniej 2348,52 zł, wzrost o 63,42 zł),
- których DMC łącznie z pojazdem wynosi od 12 do 36 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą – 2813,88 zł (wcześniej 2739,90 zł, wzrost o 73,98 zł),
- których DMC łącznie z pojazdem wynosi powyżej 36 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą – 3557,48 zł (wcześniej 3463,95 zł, wzrost o 93,53 zł).
Podatek od autobusów:
- z liczbą miejsc dla pasażerów mniejszą niż 22 – 2848,04 zł (wcześniej 2773,16 zł, wzrost o 74,88 zł,
- z liczbą miejsc dla pasażerów równą lub większą niż 22 – 3506,02 zł (wcześniej 3048,71 zł, wzrost o 457,31 zł).
Inne podatki i opłaty lokalne:
- opłata targowa – 1126 zł/dzień (wcześniej 1096,39 zł, wzrost o 29,61 zł),
- opłata miejscowa w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe – 3,31 zł/dzień (wcześniej 3,22 zł, wzrost o 0,11 zł),
- opłata miejscowa w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej – 4,67 zł/dzień (wcześniej 4,54 zł, wzrost o 0,13 zł),
- opłata uzdrowiskowa – 6,38 zł/dzień (wcześniej 6,21 zł, wzrost o 0,17 zł),
- opłata od posiadania psów – 178,26 zł/rok (wcześniej 173,57 zł, wzrost o 4,69 zł),
- stała opłata reklamowa – 3,72 zł/dzień (wcześniej 3,62 zł, wzrost o 10 gr),
- zmienna opłata reklamowa – 0,34 zł/m2 pola powierzchni reklamowej (wcześniej 0,33 zł, wzrost o 1 gr).
Zmiany podatkowe: co nas czeka w 2026 roku?
Część zmian została przesunięta lub wejdzie w życie w 2025 roku tylko częściowo. Inne z kolei – choć będą obowiązywały w kolejnych latach – już dziś wymagają przygotowań. Oto kilka najważniejszych!
Krajowy System e-Faktur
Temat, który rozgrzewa przedsiębiorców już od wielu lat wreszcie otrzymał ostateczną datę startu. Według najnowszego projektu ustawy, który pojawił się 5 listopada, KSeF stanie się obowiązkowy:
- 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorstw, którzy w 2025 r. osiągną sprzedaż na poziomie przekraczającym 200 mln zł,
- 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm.
Ważne!
Kary za niedostosowanie się do przepisów dotyczących KSeF będą naliczane dopiero począwszy od 1 sierpnia 2026 r.
Raportowanie dot. granicznego podatku węglowego (CBAM)
Choć mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) zostanie uruchomiony dopiero w styczniu 2026 r., obecnie trwa już okres przejściowy. W jego ramach firmy muszą składać raporty emisji wbudowanej w cement, stal, nawozy, wodór, aluminium i energię importowaną do UE. Raporty te należy składać co kwartał, jednak do II kwartału 2024 r. wystarczyło uwzględniać w nich wartości domyślne dla konkretnych towarów.
Raport za III kwartał 2024 r. oraz sprawozdania dotyczące 2025 muszą już być przygotowywane z uwzględnieniem rzeczywistych danych o emisji.
Z kolei od stycznia 2026 roku importerzy będą mieli obowiązek zakupu i umarzania certyfikatów, które odpowiadają emisjom wbudowanym.
Publiczne raportowanie CbC
Podatkowe grupy kapitałowe z siedzibą w naszym kraju oraz polskie jednostki zależne grup międzynarodowych, które posiadają siedzibę poza Polską mają obowiązek stosowania się do nowych przepisów w sprawie publicznego raportowania CbC (patrz: Ustawa o rachunkowości, art. 63).
Nowe przepisy to pokłosie przyjęcia Dyrektywy UE 2021/2101, a weszły one w życie już w czerwcu 2024 r. Pierwszy termin raportowania upływa w 2026 roku, jednak wymaga on – podobnie jak w przypadku CBAM – odpowiedniego przygotowania. Jest to szczególnie istotne z powodu sankcji przewidzianych w przypadku zlekceważenia nowych obowiązków.
Podsumowanie
To już wszystkie najważniejsze zmiany podatkowe w 2025 roku. Chcemy podkreślić, że artykuł powstał w zgodzie ze stanem wiedzy na dzień 18 grudnia 2024 roku. Zdecydowana większość informacji, które przekazaliśmy, nie powinna się już zmienić. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że przepisy, które mają wejść w życie w 2026 roku, mogą jeszcze być poprawiane. Wciąż nad wieloma z nich trwają prace legislacyjne.