stałym Klientom?
sprzedaży do 1 mln zł.
Lista zmian wprowadzonych przez Polski Ład jest niezwykle długa – jest to w końcu jedna z największych reform podatkowych ostatnich lat. Wśród wielu szeroko komentowanych nowości, jakie weszły w życie w 2022 roku, znajduje się ulga sponsoringowa, zwana także ulgą CSR. Jak każda zmiana w prawie i podatkach, ta również budzi uzasadnione wątpliwości i skłania przedsiębiorców do zadawania pytań. Dziś odpowiemy na te najczęściej zadawane. Wśród nich:
Zapraszamy do lektury!
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, jak właściwie działa ulga na CSR, musimy wyjaśnić – w kilku słowach – czym jest CSR. Skrót pochodzi od angielskiego Corporate Social Responsibility i oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu.
Zgodnie z definicją jest to taki sposób zarządzania firmą, w którym uwzględnia się wpływ działalności przedsiębiorstwa na środowisko naturalne czy rozmaite interesy społeczne. Firmy kierujące się w codziennej działalności zasadami CSR nie tylko dbają o relacje z pracownikami, ale także inwestują w ochronę środowiska czy prowadzą transparentną komunikację dotyczącą swojej działalności.
Ulga na CSR została wprowadzona w celu zachęcenia przedsiębiorców do rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach prowadzonej działalności. Jednym ze sposobów na wdrożenie zasad CSR w firmie jest gotowość do udzielania wsparcia finansowego różnorakim organizacjom i jednostkom – na przykład instytucjom kultury.
Do skorzystania z ulgi CSR kwalifikuje się każdy przedsiębiorca w Polsce odprowadzający podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) lub osób prawnych (CIT).
Ulga sponsoringowa dotyczy przede wszystkim bezpośredniego wsparcia finansowego, ale także innych, pośrednich form wsparcia, udzielanego w ramach zawieranych z podmiotami umów sponsoringowych.
Przedsiębiorcy mogą stać się sponsorami (i skorzystać z ulgi) na przykład poprzez dokonanie zakupu sprzętu dla klubu sportowego czy ufundowanie stypendium sportowego. Do ulgi zakwalifikują się także wydatki poniesione na przykład na organizację wydarzenia we współpracy z instytucją kultury.
Oczywiście nie wystarczy wydać nieco firmowych pieniędzy i zadeklarować je jako działanie sponsoringowe, by móc skorzystać z omawianej ulgi. Aktualnie przepisy przewidują trzy kategorie celów (rodzaje działalności), które przedsiębiorcy mogą wspierać, jednocześnie zachowując prawo do korzystania z ulgi CSR:
Przykład:
Pan Klemens – właściciel firmy produkującej okna w Kaliszu – prywatnie jest oddanym fanem szermierki. Wiedząc, że jest to sport niszowy i niewystarczająco finansowany, postanawia wesprzeć finansowo lokalny klub sportowy, by ten mógł wysłać obiecujących florecistów na Mistrzostwa Europy.
Pan Klemens zawiera z klubem umowę sponsoringową, w ramach której zobowiązuje się do wpłaty 35 tys. zł na konto klubu. Dzięki temu, że zawarto umowę, a w zamian za pieniądze klub umieści logo firmy pana Klemensa na materiałach promocyjnych, wsparcie finansowe kwalifikuje się do skorzystania z ulgi sponsoringowej.
W kontekście ulgi CSR odpowiedź jest tylko jedna: nie. Darowizna sama w sobie nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu, ponieważ nie służy zwiększeniu przychodów. Sponsoring z kolei zachowuje zasadę wzajemności i polega na wymianie dóbr: sponsor wpłaca konkretną kwotę, w zamian za co otrzymuje na przykład przestrzeń reklamową.
Choć trudno jednoznacznie obliczyć, ile firma zyskuje dzięki ekspozycji, istnieją stosowane w branży przeliczniki, takie jak ekwiwalent reklamowy, które pozwalają – na przykład – oszacować wartość umieszczenia logotypu sponsora na kombinezonach zawodników czy stronie internetowej klubu sportowego.
Zachętą, która ma skłonić przedsiębiorców do większego zaangażowania i wsparcia na rzecz sportu, kultury i szkolnictwa wyższego, jest bezprecedensowa w polskim prawie ulga podatkowa.
Przedsiębiorca, który wesprze jedną z objętych ulgą rodzajów działalności jako sponsor, będzie mógł odliczyć aż 150% poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania!
Jak to działa? Poza standardowym odliczeniem całości kosztów, przedsiębiorca w ramach ulgi CSR ma prawo do dodatkowej preferencji podatkowej wynoszącej 50 procent od danego kosztu. Zwiększa to niewątpliwie atrakcyjność rozwiązania – przy większych wpłatach różnice w kwocie podatku do zapłaty mogą przyjemnie zaskoczyć przedsiębiorców. Wróćmy zatem do Pana Klemensa i jego przygody ze sponsoringiem:
Przykład:
Pan Klemens – bohater naszego poprzedniego przykładu – rozlicza się podatkiem liniowym, który wynosi 19%. Przed wprowadzeniem ulgi sponsoringowej, za donację w wysokości 35 tys. zł obniżyłby on podatek do zapłaty o kwotę 6 650 zł.
Dzięki dodatkowej preferencji podatek do zapłaty obniży się jeszcze o 3 325 zł, co daje firmie pana Klemensa łącznie o 9 975 zł mniej podatku dochodowego.
Sposób rozliczania ulgi CSR jest standardowy – podatnik, który chce skorzystać z udogodnienia, składa roczne zeznanie podatkowe, a wraz z nim informację zawierającą szczegółowy wykaz poniesionych kosztów kwalifikujących się do odliczenia na podstawie rzeczonej ulgi.
Przy rozliczaniu ulgi sponsoringowej warto także pamiętać, że obecnie nie istnieją limity kwotowe związane z korzystaniem z ulgi – jedynym ograniczeniem jest to, że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w danym roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej (PIT) oraz z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (CIT).
Czytaj także:
Jak uniknąć podwójnego opodatkowania?
Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej skorzystać?
Polski Ład doczekał się zmian. Czy poprzednie błędy zostały naprawione?
Istnieją konkretne okoliczności, w których przedsiębiorca może anulować fakturę. Sprawdź, jakie!
Refakturowanie to odsprzedaż towaru lub usługi podmiotowi trzeciemu. Czy wszystko można refakturować?