Ulga CSR – sponsoring działalności społecznej

Księgowość
Dodane: 22 czerwca 2022

Lista zmian wprowadzonych przez Polski Ład jest niezwykle długa – jest to w końcu jedna z największych reform podatkowych ostatnich lat. Wśród wielu szeroko komentowanych nowości, jakie weszły w życie w 2022 roku, znajduje się ulga sponsoringowa, zwana także ulgą CSR. Jak każda zmiana w prawie i podatkach, ta również budzi uzasadnione wątpliwości i skłania przedsiębiorców do zadawania pytań. Dziś odpowiemy na te najczęściej zadawane. Wśród nich:

Zapraszamy do lektury!

 

CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, jak właściwie działa ulga na CSR, musimy wyjaśnić – w kilku słowach – czym jest CSR. Skrót pochodzi od angielskiego Corporate Social Responsibility i oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu.

Zgodnie z definicją jest to taki sposób zarządzania firmą, w którym uwzględnia się wpływ działalności przedsiębiorstwa na środowisko naturalne czy rozmaite interesy społeczne. Firmy kierujące się w codziennej działalności zasadami CSR nie tylko dbają o relacje z pracownikami, ale także inwestują w ochronę środowiska czy prowadzą transparentną komunikację dotyczącą swojej działalności.

 

Ulga sponsoringowa – warunki i założenia

Ulga na CSR została wprowadzona w celu zachęcenia przedsiębiorców do rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach prowadzonej działalności. Jednym ze sposobów na wdrożenie zasad CSR w firmie jest gotowość do udzielania wsparcia finansowego różnorakim organizacjom i jednostkom – na przykład instytucjom kultury.

 

Kto może skorzystać z ulgi na sponsoring?

Do skorzystania z ulgi CSR kwalifikuje się każdy przedsiębiorca w Polsce odprowadzający podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) lub osób prawnych (CIT).

 

Jakie rodzaje wsparcia obejmuje ulga CSR?

Ulga sponsoringowa dotyczy przede wszystkim bezpośredniego wsparcia finansowego, ale także innych, pośrednich form wsparcia, udzielanego w ramach zawieranych z podmiotami umów sponsoringowych.

Przedsiębiorcy mogą stać się sponsorami (i skorzystać z ulgi) na przykład poprzez dokonanie zakupu sprzętu dla klubu sportowego czy ufundowanie stypendium sportowego. Do ulgi zakwalifikują się także wydatki poniesione na przykład na organizację wydarzenia we współpracy z instytucją kultury.

 

Jakie cele kwalifikują się do ulgi sponsoringowej?

Oczywiście nie wystarczy wydać nieco firmowych pieniędzy i zadeklarować je jako działanie sponsoringowe, by móc skorzystać z omawianej ulgi. Aktualnie przepisy przewidują trzy kategorie celów (rodzaje działalności), które przedsiębiorcy mogą wspierać, jednocześnie zachowując prawo do korzystania z ulgi CSR:

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Polski Ład 2.0.

Polski Ład 2.0. – najważniejsze zmiany od lipca 2022

Polski Ład doczekał się zmian. Czy poprzednie błędy zostały naprawione?

Czytaj więcej
Kiedy i jak można anulować fakturę

Anulowanie faktury – jak i kiedy można to zrobić?

Istnieją konkretne okoliczności, w których przedsiębiorca może anulować fakturę. Sprawdź, jakie!

Czytaj więcej
Refakturowanie kosztów usług i towarów

Refakturowanie kosztów zakupu towarów i usług

Refakturowanie to odsprzedaż towaru lub usługi podmiotowi trzeciemu. Czy wszystko można refakturować?

Czytaj więcej