Ulga na ekspansję – jakie koszty obejmuje i kto może skorzystać?

Rozszerzenie działalności gospodarczej (nie tylko za granicę) to dla wielu firm przede wszystkim szansa na rozwój, ale i konieczność poniesienia sporych wydatków. Od 2022 roku, czyli od momentu wprowadzenia tzw. Polskiego Ładu, funkcjonuje ulga na ekspansję, czyli możliwość odliczenia części kosztów od podatku. Jakie są warunki uzyskania preferencji podatkowej? Do jakiej kwoty można odliczyć wydatki? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
Spis treści:

W kontekście omawianej ulgi za produkty uznaje się jedynie produkty bezpośrednio wytworzone przez podatnika i przeznaczone na sprzedaż na rzecz podmiotów niepowiązanych.


Ulga na ekspansję powstała z myślą o producentach – firmach, które wytwarzają własne produkty, a następnie sprzedają je podmiotom niepowiązanym. Z preferencji nie skorzystają więc firmy, które kupują gotowe towary w celu odsprzedaży (np. sklepy internetowe), ale także firmy, które wytwarzają produkty na zlecenie.

  • zwiększysz przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
  • osiągniesz przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
  • osiągniesz przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Produkty dotychczas nieoferowane to pojęcie dość ogólne, które przez przedsiębiorców bywa interpretowane na różne sposoby.

Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora KIS stwierdza jednak wprost, że wprowadzenie zmian w produkcie dotyczących gramatury, receptury, formy opakowania czy technologii wytwarzania nie sprawią, że produkt zostanie zakwalifikowany jako dotychczas nieoferowany.


Jeśli uczestniczysz w targach, pokazach i wydarzeniach branżowych, możesz odliczyć:

  • koszty rezerwacji miejsca wystawowego,
  • koszty biletów lotniczych (dla pracowników i osób reprezentujących firmę) – ważne: nie można w ten sposób odliczyć kosztów podróży samochodem służbowym,
  • koszty zakwaterowania i wyżywienia.

Jeśli prowadzisz aktywne działania promocyjne, możesz odliczyć:

  • koszty opłacenia publikacji prasowych i medialnych,
  • koszty przygotowania, projektowania i druku materiałów promocyjnych – banerów, ulotek, broszur, katalogów itp.,
  • koszty zakupu lub wynajęcia przestrzeni reklamowej, 
  • koszty projektu, realizacji i pozycjonowania stron internetowych,
  • koszty współpracy z influencerami.

Jeśli musisz dostosować opakowania produktów do zasad obowiązujących na nowych rynkach, możesz odliczyć:

  • koszty konsultacji prawniczych, mających na celu dostosowanie produktów do wymogów rynku,
  • koszty projektowania nowych opakowań,
  • koszty produkcji opakowań (w tym druku etykiet).

Jeśli przygotowujesz niezbędną dokumentację, której celem jest umożliwienie Twojej firmie sprzedaży produktów, możesz odliczyć:

  • koszty konsultacji prawniczych, 
  • koszty sporządzenia dokumentacji (np. dotyczącej certyfikacji towarów i rejestracji znaków towarowych lub przystąpienia do przetargów).

Powyższy katalog odliczeń do ulgi na ekspansję jest zamknięty. Nie jest możliwe odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów żadnych innych niż wymienione powyżej wydatki.

Warto oceniać, czy dany wydatek kwalifikuje się do odliczenia, indywidualnie. W razie wątpliwości skonsultuj wydatek z osobą, która prowadzi księgowość Twojej firmy lub wystąp do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o interpretację indywidualną.


Choć katalog odliczeń jest – w teorii – zamknięty, nie jest wystarczająco precyzyjny. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy często mają wątpliwości dotyczące tego, które wydatki mogą zakwalifikować do odliczenia z tytułu ulgi na ekspansję. Pomocne w ich rozwianiu mogą być wydane już do tej pory interpretacje indywidualne.

Te kwestie wyjaśniła interpretacja z 3 listopada 2023 r. (sygn. akt 0111-KDIB2-1.4010.297.2023.2.DD). 

Dyrektor KIS uznał, że możliwe jest odliczenie kosztów:

  • przygotowania i zakupu materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach,
  • wynajęcia powierzchni wystawienniczej,
  • wykonania wystroju stoiska,
  • wynagrodzenia agencji reklamowej zapewniającej usługi hostess,
  • transport samochodem sprzętu niezbędnego do organizacji miejsca wystawowego.

Z kolei organ odrzucił możliwość odliczenia kosztów:

  • przewozu pracowników na miejsce targów samochodem służbowym,
  • biletów kolejowych,
  • wynagrodzeń dla pracowników uczestniczących w targach.

Interpretacja z 13 grudnia 2023 r. (sygn. akt 0114-KDIP3-2.4011.874.2024.4.MT) wskazała, że możliwe jest odliczenie kosztów związanych z:

  • opłaceniem uczestnictwa firmy w targach,
  • zakupem powierzchni reklamowej,
  • wynajmem powierzchni na stoisko firmowe,
  • obsługą stoiska (media, sprzątanie, dekoracje, wynagrodzenie dla osób biorących udział w targach).

Stanowiska Dyrektora KIS może budzić wątpliwości, ponieważ w przytoczonej powyżej interpretacji z listopada 2023 wyklucza on możliwość odliczenia kosztów wynagrodzeń dla pracowników uczestniczących w targach, a już grudniowa interpretacja dopuściła je do odliczeń. 

Warto jednak pamiętać, że diabeł często tkwi w szczegółach, a przedstawione przez przedsiębiorców sytuacje różniły się między sobą. Z tego właśnie powodu najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wystąpienie o indywidualną interpretację samodzielnie, gdy zachodzi taka potrzeba.

Jedną z pozycji widniejącą w katalogu wydatków kwalifikujących się do odliczenia w ramach ulgi prowzrostowej jest dostosowywanie opakowań do wymagań zgłaszanych przez kontrahentów. 

Wątpliwości wiązały się właśnie z kwestią wymagań. Zgodnie z wytycznymi, koszty związane z przygotowaniem (projektem, drukiem etykiet, produkcją) opakowań dla produktów, które firma wprowadza na rynek samodzielnie, nie mogą zostać uwzględnione w uldze na ekspansję. Pogląd ten podziela Dyrektor KIS w interpretacji z 15 czerwca 2023 (sygn. akt 0114-KDIP2-1.4010.216.2023.2.KW). 

Co więcej, DKIS wskazuje, że podmiot, który specjalizuje się w produkcji opakowań (produkuje wyłącznie opakowania) nie może skorzystać z ulgi w tym kontekście, ponieważ nie wytwarza on opakowań dla innych własnych produktów, a jedynie towar, który pełni funkcją opakowania dla kontrahentów. Szersze uzasadnienie znajdziesz w interpretacji z 7 lipca 2023 (sygn. akt 0114-KDIP2-1.4010.274.2023.3.KW).

Dyrektor KIS wydał już kilkadziesiąt interpretacji indywidualnych w sprawie ulgi prowzrostowej, dlatego nie jesteśmy w stanie omówić w tym artykule wszystkich. Część z nich wyjaśnia bardzo ważne kwestie, a zapoznanie się z nimi może oszczędzić Ci konieczności wysyłania własnego zapytania do Krajowej Informacji Skarbowej.

Interpretacje, na które warto zwrócić uwagę:

  • Temat: spełnianie warunków wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów oferowanych – interpretacja z 16 grudnia 2024 (sygn. akt 0114-KDIP2-1.4010.564.2024.1.KW).
  • Temat: koszty dostosowywania opakowań (tłumaczenia etykiet, projektów graficznych) oraz koszty udziału w targach – interpretacja z 28 lutego 2024 (sygn. akt 0114-KDIP2-1.4010.697.2023.2.KW).
  • Temat: przygotowywanie (kompletowanie) produktów (komputerów) na indywidualne zamówienie klienta – interpretacja z 9 listopada 2023 (sygn. akt 0111-KDIB1-1.4010.539.2023.2.AW).
  • Temat: korzystanie z usług influencerów w kontekście ulgi na ekspansję – interpretacja z 16 października 2023 (sygn. akt 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU).

O tym warto wiedzieć:


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.