Podstawowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej [AKTUALIZACJA 2026]

Awatar sylwester.karnuszewicz@pragmago.pl

15 min czytania

Prowadzenie własnej jednoosobowej działalności gospodarczej nierozerwalnie wiąże się z kosztami. Ma to szczególne znaczenie dla osób dopiero rozważających założenie firmy, ponieważ niezależnie od tego, jak dobry mamy pomysł, jak szczegółowo przeprowadziliśmy analizę rynku czy napisaliśmy biznesplan, należy założyć, że przez pierwszych kilka miesięcy firma nie będzie na siebie zarabiać.

Przedsiębiorcy już obecni na rynku też powinni trzymać rękę na pulsie – koszty prowadzenia działalności gospodarczej zmieniają się – niestety zazwyczaj tylko w jedną stronę. Warto więc być na bieżąco i przygotować się na nadchodzący wzrost obciążeń.
Spis treści

Koszty założenia jednoosobowej działalności gospodarczej 

Działalność gospodarcza: podatki i składki

Dotacja na rozpoczęcie działalności 

Koszty założenia spółki z o.o. 

System tradycyjny (PRS)  

Koszty założenia spółki w systemie PRS wynoszą: 

  • 500 zł za wpis do KRS, 
  • 160 zł taksy notarialnej (liczonej przy założeniu, że spółka wpłaca wymagane minimalne 5 000 zł kapitału zakładowego), 
  • 37 zł VAT od taksy notarialnej (stawka 23%), 
  • 22 zł PCC. 

Do powyższej listy należy dodać: 

  • koszty obsługi prawniczej (jeżeli spółka z niej korzysta), 
  • koszty opłaty skarbowej z tytułu pełnomocnictwa (jeżeli dotyczy), 
  • ewentualne koszty przygotowania projektu umowy, 
  • koszty wypisu umowy spółki (w tym obowiązkowy do Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych), 
  • minimum 5 000 zł kapitału zakładowego. 

Rejestracja na podstawie wzorca umowy (S24)  

Koszty założenia spółki w systemie S24 wynoszą: 

  • 250 zł za wpis do KRS, 
  • 24 zł PCC. 

W tym wariancie nie występuje taksa notarialna, a wpis do KRS jest tańszy o połowę, ale wciąż konieczne może się okazać skorzystanie z pomocy kancelarii oraz opłacenie pełnomocnictwa. 

Do listopada 2025 roku przy założeniu spółki należało pamiętać o obowiązku ogłoszenia powstania spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Obecnie jednak obowiązek ten oraz związaną z nim opłatę (100 zł) zniesiono. 

Działalność gospodarcza: podatki i składki 

Podatek dochodowy

Zasady ogólne (skala podatkowa) 

W polskim prawie istnieje także tzw. danina solidarnościowa. To dodatkowe obciążenie dla osób fizycznych, nazywane zresztą „trzecim progiem podatkowym”. Danina solidarnościowa wynosi 4% od dochodów przekraczających 1 000 000 zł i jest ona liczona niezależnie od kwoty podatku dochodowego obliczonego według stawki 32%.  

W praktyce oznacza to, że dochody powyżej 1 miliona złotych opodatkowane są łącznie stawką 36% (a właściwie dwukrotnie: raz stawką 32%, a następnie wynikającą z daniny solidarnościowej stawką 4%).  

Podatek liniowy  

Warto pamiętać, że wybór podatku liniowego jest równoznaczny z utratą prawa do wspólnego rozliczenia z małżonkiem oraz do skorzystania z ulgi na dziecko. 

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

  • Po pierwsze: ryczałt pobierany jest od przychodów, nie dochodów, co oznacza, że rozliczając się ryczałtem, przedsiębiorca nie może odliczać kosztów uzyskania przychodu.  
  • Po drugie: z ryczałtu skorzystać mogą jedynie firmy, które osiągnęły przychód mniejszy niż 2 000 000 EUR w skali roku. 

Limit przychodów na ryczałcie jest wyrażony w walucie euro. Jeżeli więc przedsiębiorca osiąga przychody w złotówkach, powinien przeliczyć je, stosując w tym celu średni kurs ogłoszony przez NBP w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego aktualny rok podatkowy.  

Limit w 2026 roku obliczymy uwzględniając średni kurs EUR NBP z 1 października 2025 (środa), a więc 4,2586 zł. 

Karta podatkowa

Ta metoda rozliczania podatku dochodowego nie jest już dostępna dla nowych firm – od 1 stycznia 2022 roku mogą z niej korzystać jedynie przedsiębiorcy, którzy już wcześniej rozliczali się z pomocą karty podatkowej. Gdy osoba prowadząca działalność zdecyduje się na zmianę formy opodatkowania, nie będzie już mogła wrócić do karty podatkowej. 

Składki społeczne (ZUS)

Kolejnym obowiązkiem jest uiszczanie składek na ZUS oraz NFZ. Obie są obligatoryjne, choć nie dla wszystkich, a przynajmniej nie na samym początku. 

Jeżeli dopiero zakładasz firmę, możesz skorzystać z tzw. „ulgi na start”, dzięki której przez pierwsze pół roku nie płacisz składek na ZUS, a do Twoich obowiązków należeć będzie jedynie opłata składki zdrowotnej. 

Po upływie sześciu miesięcy przejdziesz na tzw. „mały ZUS”, czyli będziesz płacić niewielką część podstawowej składki na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od 2026 roku mały ZUS to wydatek rzędu 456,18 zł miesięcznie, podczas gdy standardowa składka ZUS wynosi 1 926,76 zł na miesiąc.  

Przywilej korzystania z preferencyjnych składek ZUS trwa maksymalnie 24 miesiące. Po dwóch latach (a w przypadku korzystania z ulgi na start łącznie po dwóch i pół roku) prowadzący działalność gospodarczą mogą przejść na mały ZUS+. Możliwość korzystania z ulgi zależy od przychodów. Aktualny limit wynosi 120 000 zł rocznie (dotyczy przychodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym). Jeżeli przedsiębiorca przekracza przewidzianą kwotę limitu lub nie zgłosi zamiaru korzystania z ulgi w ZUS – przechodzi na standardową stawkę składki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Ważne!

Składka zdrowotna (NFZ) 

Podane powyżej kwoty nie zawierają jednak składki zdrowotnej, która od 2022 roku dla większości form opodatkowania nie jest stałą kwotą (pozostaje nią jedynie dla karty podatkowej), a stanowi procent od dochodu (skala podatkowa, podatek liniowy) lub progów przychodu (ryczałt).  

Skala podatkowa a składka zdrowotna

Minimalna składka przy zasadach ogólnych od lutego 2026 roku wynosi 432,54 zł. Gdy jednak dochód firmy przekroczy 4 806 zł, składka wyniesie 9% od osiągniętego dochodu.  

Składka zdrowotna na skali podatkowej nie może zostać odliczona od dochodu.

Podatek liniowy a składka zdrowotna

Podatnicy rozliczający się podatkiem liniowym zapłacą składkę zdrowotną w wysokości 4,9% dochodu, ale nie mniej niż 432,54 zł miesięcznie. Co więcej, przepisy umożliwiają odliczenie zapłaconej składki zdrowotnej – do kwoty 14 100 zł w skali roku. 

Karta podatkowa a składka zdrowotna

Kwotę 432,54 zł zapłacą także przedsiębiorcy korzystający z karty podatkowej. Odliczą oni także 19% zapłaconej składki zdrowotnej od podatku.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych a składka zdrowotna

Inaczej ma się rzecz w przypadku ryczałtowców – przedsiębiorcy korzystający z ryczałtu zapłacą składkę zdrowotną zależną od przychodów ujętych w trzech progach: 

  • jeżeli przychód firmy nie przekroczy 60 000 zł, składka wyniesie 498,35 zł, 
  • jeżeli przychód firmy mieści się w granicach od 60 000 zł do 300 000 zł, składka zdrowotna wyniesie 830,58 zł, 
  • jeżeli przychód firmy przekroczy 300 000 zł, składka zdrowotna wyniesie 1495,04 zł. 

Ryczałtowcy mogą skorzystać z częściowego odliczenia składki zdrowotnej od przychodu – skala odliczenia wynosi 50%. 

Podatek VAT

W niektórych branżach rejestracja do VAT jest obowiązkowa niezależnie od osiąganych obrotów.  

Rejestracja do VAT wymaga złożenia wniosku VAT-R, jednak niesie za sobą sporo korzyści. 

Przedsiębiorca, który jest VAT-owcem, może odliczać VAT od zakupionych towarów i usług, tym samym obniżając koszty zakupu i zmniejszając kwotę podatku VAT do zapłaty. 

Weź PragmaCash

Bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Księgowość

Koszty księgowości w małych firmach nie są wysokie. Przedsiębiorca zwykle ustala w takiej sytuacji kwotę ryczałtu z księgowym lub księgową i co miesiąc płaci umówioną kwotę. Większe firmy muszą liczyć się z wyższymi kosztami choćby z powodu tego, że przeprowadzają o wiele więcej operacji finansowych opiewających na większe kwoty, niż ma to miejsce w przypadku mikroprzedsiębiorców. 

Wynajem i/lub utrzymanie lokalu

Ważne!

Zatrudnienie

Umowa o pracę

Jeżeli podpiszesz z pracownikami umowę o pracę na pełen etat, musisz wypłacać im przynajmniej minimalne wynagrodzenie, które w 2026 roku wynosi 4 806 zł brutto. Kwota ta nie jest jednak równa kosztom pracodawcy. 

Przykład:

  • Pracownik 1 otrzyma na rękę 3 606 zł, ale pracodawca zapłaci za niego 5 790 zł miesięcznie. 
  • Pracownik 2 otrzyma na rękę 5 238 zł, a pracodawca zapłaci 8 675 zł. 
  • Pracownik 3 otrzyma na rękę 9 873 zł, zaś koszty pracodawcy wyniosą 16 867 zł. 

Umowa zlecenie

Inną możliwością jest zatrudnienie wykonawców na umowę zlecenie – wówczas należy im zapłacić minimum 31,40 zł brutto za godzinę pracy. Zleceniodawca nadal ma obowiązek odprowadzać składki na ZUS – nie ma to jednak zastosowania w przypadku studentów, którzy nie ukończyli jeszcze 26. roku życia. 

Umowa o dzieło

Ostatnia forma zatrudnienia to umowa o dzieło. W tym przypadku zamawiający nie ponosi dodatkowych kosztów i nie odprowadza składek na ZUS (chyba że wykonawcą dzieła jest jego pracownik). Umowa o dzieło rządzi się jednak swoimi prawami, dlatego zanim zaproponujesz kandydatowi ten rodzaj zatrudnienia, upewnij się, że zadania realizowane w ramach umowy spełniają warunki dzieła.

Pamiętaj też o konieczności zgłoszenia umowy o dzieło do ZUS w terminie 7 dni od jej zawarcia – wykorzystaj w tym celu formularz RUD.

Podsumowanie

Założenie spółki z o.o. wiąże się z wydatkami: płatny jest m.in. wpis do KRS i taksa notarialna, należy także wpłacić kapitał zakładowy – minimum 5 000 zł.

Największą część kosztów stanowią podatki i składki. Ich wysokość zależy od wybranej formy opodatkowania (skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu). Nowe firmy mogą skorzystać z ulgi na start, dzięki której przez 6 miesięcy opłacają jedynie składkę zdrowotną. Przez kolejne 24 miesiące mogą korzystać z tzw. “małego ZUS”, w którym składki wynoszą jedynie 456,18 zł miesięcznie. Standardowy ZUS wynosi obecnie 1 926,76 zł.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) jest bezpłatne. Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć online przez Profil Zaufany. Osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy mogą też dostać dotację na rozpoczęcie działalności. Wynosi ona maksymalnie sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli od 1 września 2026 roku ok. 55 tys. zł. 

Koszt założenia spółki z o.o. roku zależy od sposobu rejestracji: 

  • w systemie tradycyjnym, gdy umowę podpisuje się u notariusza, trzeba zapłacić 500 zł za wpis do KRS, 160 zł taksy notarialnej, 37 zł VAT i 22 zł PCC. Do tego mogą dojść koszty prawnika i wypisów aktu, 
  • w systemie S24, który korzysta z gotowego wzorca umowy, płaci się 250 zł za wpis do KRS i 24 zł PCC.  

W obu przypadkach potrzebny jest kapitał zakładowy w wysokości co najmniej 5 000 zł. Od listopada 2025 roku nie ma już opłaty 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. 

Wysokość podatku dochodowego w 2026 roku zależy od wybranej formy opodatkowania: 

  • Skala podatkowa: 12% do 120 000 zł dochodu i 32% od nadwyżki, z kwotą wolną 30 000 zł. 
  • Podatek liniowy: 19% niezależnie od dochodu. 
  • Ryczałt: od 2% do 17% przychodu, bez odliczania kosztów, przy przychodach do 2 mln euro rocznie. 

Warto pamiętać, że: 

  • od dochodu powyżej 1 mln zł osoby fizyczne płacą dodatkowo 4% daniny solidarnościowej, 
  • nowe firmy nie mogą wybrać karty podatkowej, 
  • VAT staje się obowiązkowy, gdy sprzedaż przekroczy 240 tys. zł rocznie. W niektórych branżach obowiązuje niezależnie od obrotów. 

W 2026 roku nowy przedsiębiorca może skorzystać z ulgi na start. Przez pierwsze 6 miesięcy płaci wtedy tylko składkę zdrowotną. Następnie – przez maksymalnie 24 miesiące – płaci mały ZUS w wysokości 456,18 zł miesięcznie. Standardowa składka ZUS wynosi 1 926,76 zł miesięcznie. Składka zdrowotna zależy od formy opodatkowania: 

  • Skala podatkowa: 9% dochodu. 
  • Podatek liniowy: 4,9% dochodu. 
  • Ryczałt: 498,35 zł, 830,58 zł lub 1 495,04 zł, zależnie od progu przychodu. 

Na skali podatkowej i podatku liniowym składka zdrowotna nie może być niższa niż 432,54 zł miesięcznie. 

Minimalne wynagrodzenie za pełny etat na umowie o pracę wynosi w 2026 roku 4 806 zł brutto. Pracodawcę kosztuje to ok. 5 790 zł miesięcznie. Na umowie zlecenie minimalna stawka to 31,40 zł brutto za godzinę. Zleceniodawca musi odprowadzać składki ZUS, z wyjątkiem studentów przed 26. rokiem życia. Umowa o dzieło nie wiąże się ze składkami ZUS, ale w ciągu 7 dni od jej zawarcia trzeba ją zgłosić do ZUS na formularzu RUD.

Udostępnij:
Oceń ten artykuł:

Sylwester Karnuszewicz

Specjalista ds. SEO i contentu

W PragmaGO tworzy treści poradnikowe dla przedsiębiorców – od artykułów i e-booków, po newslettery i case studies. 10 lat doświadczenia przekuwa w rzetelny research i dostarczanie aktualnej wiedzy na temat podatków, trendów w biznesie i e-commerce oraz marketingu online.