Klasyfikacja PKD – co to jest?

Dodane: 08 lipca 2020

Założenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością określenia obszaru (lub obszarów) wykonywanej działalności, a następnie przypisanie ich do pozycji w wykazie PKD. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak wybrać odpowiedni numer PKD firmy oraz czym dokładnie są kody PKD.
 

Spis treści:

 

Co to jest klasyfikacja PKD?

 
Rozwinięciem skrótu PKD jest Polska Klasyfikacja Działalności. To obowiązujący w polskim prawie system podziału przedsiębiorstw ze względu na rodzaje wykonywanej działalności gospodarczej.
 
Kody PKD pełnią głównie funkcję statystyczną, istotną z punktu widzenia działań państwa w sferze planowania ruchów gospodarczych. Klasyfikacja PKD jest częścią krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej prowadzonego przez GUS.
 
Już w trakcie przygotowania do złożenia wniosku CEIDG-1 (czyli dokumentu umożliwiającego rejestrację działalności gospodarczej) przyszły przedsiębiorca musi wybrać kod lub kody PKD, które najlepiej odzwierciedlają profil działalności, jaką ma zamiar wykonywać.
 
Ważną dla każdego przedsiębiorcy informacją jest to, że jeśli w trakcie prowadzenia działalności, zakres wykonywanych usług zostanie poszerzony, należy również zaktualizować kody PKD przypisane do firmy. Nie ma limitu liczby kodów.
 

Jak wygląda wykaz PKD?

Baza PKD podzielona jest na 21 sekcji (oznaczonych literami), 88 działów, 272 grupy, 615 klas i 654 podklasy – jest w czym wybierać. Taki podział ma na celu ułatwić wyszukanie kodu. Przykładowo kontraktowy drwal zacznie poszukiwania w sekcji A – rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, dziale 02 – leśnictwo i pozyskiwanie drewna, gdzie znajdzie kod 02.20.Z Pozyskiwanie drewna.
 
 
Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności
 

Jak wybrać kod PKD firmy?

 
Na pozór sytuacja wydaje się banalnie prosta. Ot, jedyne, co musimy zrobić, to przeszukać bazę kodów PKD i spróbować odnaleźć na liście najwłaściwszy dla rodzaju prowadzonej działalności kod, jak w poniższym przykładzie.
 

PRZYKŁAD:


Pani Katarzyna ukończyła studia filologiczne i postanowiła założyć firmę świadczącą usługi tłumaczeniowe. W tej sytuacji nie ma żadnego problemu, wystarczy w wyszukiwarkę PKD zacząć wpisywać frazę „tłumaczenia”, by trafić na kod PKD 74.30.Z, który brzmi „Działalność związana z tłumaczeniami”.

 
 
Nie zawsze jednak sytuacja będzie tak oczywista. Stojąc przed wyborem odpowiedniego kodu PKD musimy pamiętać, że klasyfikacja, o której mówimy, została utworzona w 2007 roku i od tamtej pory nie doczekała się żadnej aktualizacji. W dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku oznacza to, że kod dla części firm reprezentujących najmłodsze gałęzie gospodarki może po prostu… nie istnieć.
 
Wybór PKD jest ważny również dlatego, że działania wykraczające poza opisywany przez wybrane kody zakres grozi karą grzywny dla przedsiębiorstwa.
 

PRZYKŁAD:


Pani Katarzyna po kilku miesiącach prowadzenia działalności postanawia poszerzyć wachlarz wykonywanych usług i zaoferować klientom także tworzenie treści w języku angielskim oraz… stworzyć blog z poradami językowymi. Tu jednak pojawia się trudność, ponieważ w bazie PKD nie ma kodu, który w stu procentach odpowiadałby temu rodzajowi działalności.

 
 
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać kilka kodów, nawet jeśli wpiszemy je „na wszelki wypadek”. Kto wie, w którą stronę rozwinie się prowadzona działalność?
 
Przykładowe kody, które bohaterka naszych przykładów mogłaby wybrać, to:

 
Warto pomyśleć także o wpisaniu kodów z działu 85 (edukacja), na przykład na okoliczność stworzenia własnego kursu językowego online, czy 58 (działalność wydawnicza), gdyby w planach było wydanie własnej książki (w tym także e-booka).
 
W zdecydowanej większości przypadków numer PKD można znaleźć bez problemów – baza obejmuje ogromną liczbę działalności, a pozostałe należy dopasować w takim stopniu, w jakim to możliwe. Pamiętajmy też o zawsze dostępnej możliwości poszerzenia zakresu działalności firmy poprzez dodanie jednego lub kilku kodów – można to zrobić także online.
 
 
Czytaj także:
Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa
BIK przedsiębiorcy – co to jest i jak go sprawdzić?

Potrzebujesz Rady?

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Strony umowy faktoringowej - faktor, faktorant i odbiorca

Faktor, faktorant i odbiorca – strony umowy faktoringu

Planujesz skorzystać z usługi faktoringu? Zanim podpiszesz umowę, poznaj strony biorące udział w transakcji. Dowiedz się, kim są faktor, faktorant i odbiorca.

Czytaj więcej
Różnice między faktoringiem a leasingiem

Faktoring a leasing

Faktoring i leasing to usługi, które umożliwiają pozyskanie środków na pokrycie zobowiązań. Dowiedz się, czym różnią się te usługi i jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy!

Czytaj więcej
Zakupy firmowe na raty a VAT

Zakup na raty a faktura na firmę i rozliczenie VAT

Zakupy na raty to rozwiązanie wybierane nie tylko przez osoby prywatne, ale także przez wiele firm. Dowiedz się, czy każdy zakup można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Czytaj więcej