Revenue based financing: jak działa finansowanie oparte na przychodach?

Poszukując środków na rozwój firmy, przedsiębiorcy skupiają się często nie tylko na możliwej do pozyskania kwocie, ale też na prostocie i niskim ryzyku. Oba te kryteria spełnia model revenue based financing, czyli pożyczek, których kwota uzależniona jest od przychodów. Dowiedz się, jak to działa i kiedy Twoja firma może na tym skorzystać!
Spis treści:

Jak pozyskać pieniądze na rozwój firmy dzięki RBF?


Revenue-based Financing (RBF) to model finansowania, w ramach którego pożyczki udziela się na podstawie przychodów firmy. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą pozyskiwać wysokie kwoty, o ile osiągają odpowiednie przychody. Jednocześnie revenue based financing nie zamyka drzwi przed mniejszymi jednostkami – firmy, które osiągają niski przychód nadal mogą liczyć na pożyczkę, choć oczywiście w mniejszej skali. 

Cechą charakterystyczną tego rodzaju finansowania jest fakt, że nie wymaga zabezpieczenia (hipoteki, poręczenia itp.) ani obfitującej w wydarzenia historii kredytowej. To sprawia, że revenue based financing jest interesującą formą pozyskiwania kapitału dla sektora MŚP oraz dla firm, które funkcjonują na rynku od niedawna.

W niektórych źródłach revenue-based financing nazywa się także revenue-based investing lub royalty-based investing, i posługuje się skrótem RBI.

Wykluczenia dla modelu revenue-based financing

Pożyczka bez oprocentowania – czy to możliwe?

Model RBF czasem przedstawiany jest jako pożyczka bez oprocentowania. Faktycznie, pożyczkobiorca nie płaci odsetek, ale nie oznacza to, że revenue based financing jest finansowaniem bezkosztowym. W ramach umowy pomiędzy przedsiębiorcą korzystającym z RBF, a pożyczkodawcą, ten drugi podmiot nabywa prawo do części bieżących przychodów pożyczkobiorcy. 

Oznacza to, że dokonując sprzedaży, pożyczkobiorca automatycznie spłaca zaciągnięte zobowiązanie – na konto firmowe otrzymuje bowiem mniejszą kwotę niż ta wynikająca ze sprzedaży, ponieważ ustalony procent (zwykle powyżej 5% i poniżej 20%) trafia na rachunek firmy, która przekazuje środki.

Revenue-based financing ze stałą ratą

Choć zazwyczaj RBF udzielany jest na stosunkowo krótki okres (najczęściej rok), w niektórych przypadkach stosuje się zmodyfikowany model. Ten drugi wariant zakłada związanie umową na dłużej (zwykle do 60 miesięcy) w zamian za niższy procent przychodów. To rozwiązanie stworzone z myślą o firmach, które dopiero rozpoczynają działalność i chcą zachować większą kontrolę nad przychodami. Ryzykiem w tym przypadku jest… szybki rozwój przedsiębiorstwa.

Jeżeli w czasie trwania umowy firma znacząco zwiększy swoje przychody, może finalnie zapłacić pożyczkodawcy o wiele większą kwotę niż finansowanie, które uzyskała.

Dla kogo ta forma finansowania?


RBF to rozwiązanie, z którego szczególnie chętnie korzystają osoby prowadzące e-commerce. Stosunkowo łatwo zweryfikować dane historyczne na temat sprzedaży – głównie dlatego, że firmy te korzystają często z platform sprzedażowych online. Co więcej, sklepy internetowe, często osiągają wysokie przychody, co umożliwia pozyskanie finansowania na wysokie kwoty. 

Z punktu widzenia osób prowadzących biznes e-commerce, RBF okazuje się być świetnym rozwiązaniem na sezonowość oraz słabsze miesiące, następujące bezpośrednio po najgorętszych okresach w roku, takich jak okres Bożego Narodzenia czy wakacje (w zależności od profilu sklepu).

Korzyści z finansowania opartego na przychodach


Jakie korzyści płyną z revenue-based financing? 

Zachowujesz udziały Twojej firmy

Inwestorzy często kuszą młode, rozwijające się przedsiębiorstwa dofinansowaniem działalności w zamian za część udziałów. Choć w wielu przypadkach to może być korzystne rozwiązanie, wiąże się z częściową utratą kontroli nad własną firmą. Dzięki RBF możesz zyskać potrzebne środki na rozwój firmy, jednocześnie zachowując sto procent udziałów.

Szybki wzrost = szybka spłata

Jeśli spodziewasz się dynamicznego wzrostu, ucieszy Cię fakt, że wraz ze zwiększoną sprzedażą szybciej spłacisz zobowiązanie. 

Błyskawiczny przelew

Z reguły finansowanie modelem RBF uruchamia się w ciągu kilku dni (część pożyczkodawców deklaruje nawet 24 godziny). 

Elastyczna spłata

RBF obliczone jest tak, by nie obciążać nadmiernie Twojej firmy. W miesiącach, w których notujesz słabszą sprzedaż zapłacisz więc pożyczkodawcy odpowiednio mniej, za to gdy osiągniesz wysokie przychody, rata będzie większa. Dzięki temu niestraszna Ci będzie sezonowość czy miesiące następujące po najgorętszych zakupowo okresach w roku.

Dowolny cel

Gdy już uzyskasz finansowanie RBF, pieniądze możesz wydać na dowolny cel – inwestycje, marketing, wyposażenie biura. W końcu to Ty najlepiej wiesz, w jakim kierunku chcesz przeprowadzić dalszy rozwój własnej firmy.

Wady revenue-based financing


Nie powstało jeszcze rozwiązanie finansowe, które odpowiadałoby wszystkim. Zanim zdecydujesz się na RBF, sprawdź czy jego wady nie są dla Twojej firmy kluczowe.

Nie dla nowych firm

Jeżeli dopiero zakładasz działalność i liczysz na zastrzyk gotówki, który pozwoli Ci wystartować z werwą, poszukaj innego rodzaju finansowania. Revenue-based financing wymaga posiadania co najmniej kilkumiesięcznej historii sprzedaży. Co więcej – sprzedaż ta powinna być stabilna. Pożyczkodawcy niechętnie spoglądają na startupy oraz przedsiębiorstwa, które generują bardzo nierówne przychody.

Raczej krótki okres finansowania

Kwoty ograniczone wartością sprzedaży

Choć w ramach RBF można pożyczać wysokie kwoty, opcja ta jest dostępna jedynie dla firm, które generują wyjątkowo wysokie przychody. Dysponując nawet stabilnymi, ale niskimi przychodami, nie możesz liczyć na dużą pożyczkę. Tę mógłby zagwarantować prywatny inwestor, ale – rzecz jasna – kosztem udziałów.

Revenue-based financing krok po kroku


Po pierwsze – nawiązanie współpracy z pożyczkodawcą

Skontaktuj się z firmą, która świadczy usługę finansowania RBF. W ramach procesu wnioskowania o pożyczkę konieczne będzie udostępnienie danych sprzedażowych. Jeżeli korzystasz z jednej z wiodących platform sprzedażowych (Shoper, Shopify, IdoSell i podobne), prawdopodobnie możesz to zrobić, korzystając z wbudowanej funkcji.

Na podstawie historii sprzedaży firma, która ma udzielić Twojemu przedsiębiorstwu finansowania, przeprowadzi analizę. Jej wynik (a konkretnie prognozowana sprzedaż) zadecyduje o tym, czy otrzymasz wnioskowaną kwotę. Nawet, jeśli nie spełnisz warunków, by uzyskać żądane finansowanie, pożyczkodawca może złożyć Twojej firmie alternatywne propozycje.

Pani Hanna wnioskuje o finansowanie RBF w kwocie 125 000 zł. Po kilku godzinach od złożenia wniosku otrzymuje jednak odpowiedź odmowną – pożyczkodawca proponuje w zamian pożyczkę w kwocie 100 000 zł. Pani Hanna może zadecydować, czy satysfakcjonuje ją niższa kwota, czy też woli poszukać innego dostawcy finansowania.

Po drugie – wybór najlepszej oferty

  • procent przychodów, jakiego wymaga pożyczkodawca,
  • wyliczoną prognozę sprzedaży,
  • szacowany czas spłaty zobowiązania.

Może się okazać, że szacunki firmy pożyczkowej będą zbyt optymistyczne lub – przeciwnie – ostrożne. Ostateczna decyzja należy do Ciebie – pamiętaj, że niezależnie od prognoz, w trakcie spłacania pożyczki może się wydarzyć wiele rzeczy, które wpłyną na to, jak długo będziesz spłacać zobowiązanie (czy też – bardziej ogólnie – na zdolność Twojej firmy do spłaty).

Gdy już zdecydujesz się na konkretną ofertę, czas podpisać umowę. Uważnie przestudiuj dokument. Upewnij się, że warunki zawarte w umowie są tożsame z propozycją, jaką pożyczkodawca złożył Twojej firmie na podstawie wysłanego wniosku.

Po trzecie – dokonaj spłaty

Pani Hanna skorzystała z finansowania na kwotę 100 000 zł, jednocześnie zobowiązując się do spłacania zobowiązania w formie 8% miesięcznych przychodów brutto spółki. W pierwszym miesiącu przychody firmy przedsiębiorczyni wyniosły 64 000 zł (na konto pożyczkodawcy trafiło 5 120 zł). 

Gdyby pani Hannie udało się zachować taką sprzedaż, całość zobowiązania udałoby się spłacić w niespełna dwa lata (dwadzieścia miesięcy). Niestety, już w kolejnym miesiącu przychody firmy spadły do 41 000 zł (pożyczkodawca otrzymał z tego 3 280 zł). Pani Hanna powinna na bieżąco monitorować sprzedaż, by oszacować, jak szybko uda jej się spłacić pożyczkę.

Podsumowanie


O tym warto wiedzieć:


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.