Zatory płatnicze w branży TSL. Czy faktycznie można uniknąć tego problemu?

Transport
Dodane: 02 grudnia 2020

Trudności, jakie mają przed sobą przewoźnicy oraz duże firmy spedycyjne, są widoczne gołym okiem od wielu lat. Pandemia COVID-19, która pojawiła się na świecie w grudniu 2019 roku, dodatkowo je spotęgowała. Liczne ograniczenia, które zostały w związku z nią wprowadzone, odbiły się na całej światowej gospodarce, w tym w dużej mierze właśnie na branży TSL. Jak pandemia zmieniła tę branżę? Czy istnieje sposób, dzięki któremu spedytorzy i przewoźnicy mogą całkowicie uniknąć lub znacznie ograniczyć problemy z zatorami płatniczymi, nie tylko w czasach COVID-19, ale także w „normalnej” rzeczywistości?
 

Spis treści:

 

Polska gospodarka i branża TSL w czasach pandemii

 
Transport od lat dynamicznie się rozwijał, jednak pojawienie się COVD-19 sprawiło, że nastroje i perspektywy w branży nie są już tak optymistyczne. Liczne ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią zarówno w Polsce, jak i na świecie wpłynęły na całą gospodarkę, w tym także w dużej mierze właśnie na branżę TSL, która w pewnym momencie ze względu na wprowadzone obostrzenia miała bardzo ograniczone możliwości w zakresie funkcjonowania i wykonywania jakichkolwiek zleceń.
 
W ramach pomocy dla polskich przedsiębiorców rząd wprowadził finansowe wsparcie w postaci Tarczy antykryzysowej, która i tak niewiele zmieniła. Niestety część firm, także transportowych zmuszona była zamknąć swoją działalność, sporo nadal boryka się z powstałymi na skutek pandemii problemami i wynikającymi z nich zatorami płatniczymi.
 
Skalę problemu doskonale oddają dane publikowane przez GUS, który podaje, że w II kwartale 2020 roku polski PKB zmniejszył się realnie aż o 8,9% w porównaniu do poprzedniego kwartału i o 7,9% w porównaniu do roku ubiegłego.[1] Dane dotyczące III kwartału 2020 roku prezentują się już nieco bardziej optymistycznie. W okresie tym polski PKB według oszacowań GUS zmniejszył się o 1,6% rok do roku, wobec wzrostu o 4,4% w analogicznych okresie 2019 r.[2] Widoczna jest więc poprawa sytuacji w polskiej gospodarce, jednak przed nami długa droga do osiągnięcia PKB sprzed czasów pandemii.
 
Przyglądając się nieco dokładniej danym przygotowanym przez GUS, od razu można zauważyć, że transport, to trzecia w kolejności (po gastronomii i turystyce, oraz budownictwie) najbardziej dotknięta skutkami COVID-19 gałęź polskiej gospodarki.[3]
 
Koniunktura gospodarcza dla transportu i gospodarki magazynowej od początku 2020 roku prezentowała się następująco:
 
Koniunktura gospodarcza w transporcie
 
Początek roku na tle pozostałych danych prezentuje się względnie dobrze. Jak widać na powyższej grafice kwiecień i maj, to miesiące, w których branża TSL została najbardziej dotknięta skutkami pandemii. W następnych miesiącach widoczna była lekka poprawa sytuacji. Widoczny jest bardzo wyraźny wpływ pandemii na klimat koniunktury w branży TSL. Łatwo można się domyśleć, że problemy, z którymi branża borykała się do tej pory urosły do jeszcze większych rozmiarów.
 

Odległe terminy płatności bolączką branży TSL

 
Niezależnie od pandemii branża TSL boryka się z problemem z odległymi terminami płatności. Co więcej, terminy te z biegiem lat się wydłużają.
 
Ze strony przewoźnika najważniejsze jest terminowe otrzymanie zapłaty za wykonany fracht. Spedycja z kolei koncentruje się na zapewnieniu sobie dużej ilości podwykonawców na oferowane przez nią frachty. Sprawa na pierwszy rzut oka wydaje się banalna. Niestety nie jest tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać.
 
Powszechny termin płatności za wykonany fracht na rynku, to 60 dni. Dodatkowo należy doliczyć kilka dni na obieg dokumentów, ponieważ jak powszechnie wiadomo, termin płatności w branży liczy się od daty dostarczenia oryginałów dokumentów do spedycji takich jak CMR, faktura oraz zlecenie.
 
W tym czasie przewoźnik musi opłacić wszystkie swoje zobowiązani w tym m.in. leasing, kierowcę oraz paliwo. Raty leasingu należy regulować co miesiąc, podobnie z resztą wygląda sytuacja w przypadku wynagrodzeń dla kierowców. Płatności za karty paliwowe należy regulować zgodnie z terminem ustalonym z ich dostawcą. Gotówka przyda się przewoźnikowi także do opłacania napraw czy przeglądów posiadanej przez niego floty. Podane wydatki, to tylko kropla w morzu potrzeb przewoźnika, który płatności otrzymuje zwykle po upływie ok. 60 dni, a sam musi regulować swoje zobowiązania zazwyczaj w dwukrotnie krótszych termiach.
 
 
Sprawdź także!
 
Jak wykorzystać przeterminowane faktury i poprawić płynność finansową?
Konsekwencje niezapłaconej faktury

 

Sposoby na walkę z zatorami płatniczymi w TSL

 
Tak duża rozbieżność w terminach płatności na fakturach, które branża TSL wystawia na swoich kontrahentów oraz tymi, w jakich musi regulować własne zobowiązania, bardzo często przyczynia się do powstawania problemów z płynnością finansowaną i wynikających z tego faktu zatorów płatniczych. Dostępne są jednak sposoby, dzięki którym można im zapobiec.
 

Skonto od Twojego spedytora

Naturalnym rozwiązaniem jest zwrócenie się do spedycji o przyznanie skonta, czyli procentowego zmniejszenia sumy należności udzielanego przewoźnikowi, w zamian za wcześniejszą zapłatę za zobowiązanie. Niestety to rozwiązanie nie jest tak powszechne, jak mogłoby się wydawać i nie każdy przewoźnik może się o nie ubiegać.
 
Spedycja, o ile w ogóle udziela skonta, to robi to dopiero po kilku transakcjach dających pozytywną historię współpracy. Należy zaznaczyć, że sytuacja w branży spowodowała, że skonto oferowane jest coraz rzadziej, niż można było to obserwować jeszcze 2 lata temu. Przyczynia się do tego w głównej mierze fakt, że spedycje również muszą oczekiwać na spłatę ze strony kontrahenta. W ich przypadku termin płatności sięga czasami nawet 120 dni!
 
Spedycje chcąc być bardziej atrakcyjne na rynku, poprzez oferowanie skonta przewoźnikom, do tej pory korzystały z rozwiązań w postaci linii faktoringu odwrotnego lub kredytu obrotowego w rachunku bieżącym. Obecnie również w tej kwestii sytuacja się zmieniała i wygląda niezbyt korzystnie. Biorąc pod uwagę problemy w branży i stale wydłużające się terminy płatności, instytucje finansowe zmniejszyły swój apetyt na ryzyko, co poskutkowało problemami w odnowieniu linii kredytowych lub całkowitym brakiem ich udzielania firmom z branży TSL.
 
Sytuacja w transporcie nie wygląda dobrze. Przyszłość, jak na razie również nie wygląda zbyt optymistyczne. Brak środków obrotowych, może prowadzić do poważnych kłopotów finansowych, a w dalszej perspektywie nawet do upadłości firmy.
 
Wyjściem z sytuacji może okazać się kolejne, łatwiej dostępne rozwiązanie, jakim jest faktoring.
 

Faktoring na ratunek spedycji

Faktoring to usługa, która ze względu na liczne zalety staje się coraz bardziej popularna w branży TSL. Daje on przewoźnikowi możliwość uzyskania gotówki za swoje usługi w znacznie krótszym czasie niż termin wskazany na wystawianych przez niego fakturach. Faktor – instytucja (firma lub bank) udzielająca finansowania przekazuje 100% wartości faktury brutto na konto faktoranta (w tym przypadku przewoźnika) natychmiast po potwierdzeniu jej przez odbiorcę.
 
 

PRZYKLAD:


Pan Marek jest właścicielem firmy, która oferuje przewóz towarów w kraju i za granicą. Realizuje transport do Hiszpanii dla jednego ze spedytorów. Po wykonaniu zlecenia Pan Marek wystawia na wspomnianego spedytora fakturę z terminem płatności 60 dni. Doskonale zdaje sobie jednak sprawę ze zobowiązań, które sam ma do spłacenia. Od razu po wystawieniu faktury, zgłasza się do swojego faktora z prośbą o jej sfinansowanie w ramach faktoringu. Gotówka trafia na konto Pana Marka zaraz po potwierdzeniu zasadności faktury przez jego odbiorcę. Pan Marek może teraz w terminie opłacić swoje bieżące zobowiązania i uniknąć zatorów płatniczych!

 

Faktoring od PragmaGO®

W PragmaGO® przygotowaliśmy ofertę „uszytą” dla przewoźników. Mają oni możliwość skorzystania z dwóch rodzajów faktoringu – pojedynczego i stałego. Faktoring pojedynczy, to usługa dostępna u nas pod nazwą „FINANSOWANIE FAKTUR”, faktoring stały nazywany jest przez nas z kolei „FAKTORINGIEM ONLINE”.
 
W ramach obu usług przewoźnicy mogą finansować faktury wystawiane na swoich odbiorców. Korzyści, jakie mogą oni uzyskać niezależnie od wybranej oferty, są podobne.
 
Korzyści finansowanie dla firm
 
Wybierając najlepszą ofertę dla swojej firmy, warto wziąć pod uwagę to, czym różnią się od siebie wspomniane usługi.
 
Na faktoring online powinni zdecydować się wszyscy Ci przewoźnicy, którzy wystawiają faktury na stałych odbiorców. Jeżeli wykonujesz zlecenia dla różnych spedycji, lepszym rozwiązaniem będzie dla Ciebie finansowanie faktur (faktoring pojedynczy).
 
Różnica widoczna jest także w przypadku limitu, jaki faktor może otrzymać. W ramach faktoringu online można wnioskować o limit nawet do 1 mln zł, a w przypadku finansowania faktur – 250 tys. zł.
 
Faktoring daje możliwość szybkiego upłynnienia środków zamrożonych w wystawianych fakturach. Zatory płatnicze nie muszą już dłużej stanowić problemu. Dzięki naszej ofercie możesz zamienić faktury na gotówkę bez wychodzenia z kabiny ciągnika, ponieważ cały proces finansowania odbywa się  w 100% online – wystarczy telefon z dostępem do internetu.
 
 
Czytaj także:
 
Faktoring a kredyt – poznaj różnice
Faktoring a leasing
Faktoring bankowy a pozabankowy

 
 
 

[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/kwartalne-rachunki-narodowe/szybki-szacunek-produktu-krajowego-brutto-za-drugi-kwartal-2020-roku,1,30.html
[2] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/kwartalne-rachunki-narodowe/szybki-szacunek-produktu-krajowego-brutto-za-trzeci-kwartal-2020-roku,1,31.html
[3] https://stat.gov.pl/infografiki-widzety/infografiki/infografika-koniunktura-gospodarcza-w-pazdzierniku-2020-r-,38,52.html

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Licencja transportowa

Licencja transportowa – jak ją uzyskać?

Interesuje Cię praca w branży transportowej? Dowiedz się, w jaki sposób uzyskać licencję transportową.

Czytaj więcej
Deklaracja na podatek od środków transportowych

Podatek od środków transportowych

Polscy przedsiębiorcy działający w branży transportowej mają obowiązek opłacania podatku od środków transportowych. Dowiedz się, co podlega opodatkowaniu i ile ono wynosi.

Czytaj więcej
Sprawozdanie o zatorach płatniczych

Sprawozdanie o zatorach płatniczych i stosowanych terminach płatności

Polscy przedsiębiorcy od 2020 roku mają nowy obowiązek. Do kiedy i gdzie należy zgłosić sprawozdanie o zatorach płatniczych?

Czytaj więcej