Telematyka w transporcie – co to jest i jak z niej korzystać?

TSL
Dodane: 30 listopada 2022

Słowo telematyka powstało z połączenia dwóch terminów: telekomunikacja oraz informatyka. Telematyka oznacza połączenie systemów telekomunikacyjnych oraz informatycznych wykorzystywane w celu optymalizacji procesów w firmach, a co za tym idzie, zwiększenia efektywności ich działań.

Termin ten występuje najczęściej w połączeniu z konkretną branżą, w jakiej się z niego korzysta – mówimy więc zwykle o telematyce transportu, medycyny czy przemysłu.

Czytaj dalej i dowiedz się:

 

Jak działa telematyka?

Zastosowanie telematyki w praktyce nie byłoby możliwe bez uprzedniego zainstalowania odpowiednich urządzeń, których funkcją jest odczytywanie, analiza, przechowywanie i przesyłanie danych telematycznych.

Systemy telematyczne muszą zawierać właśnie urządzenie monitorujące, które – w kontekście telematyki transportu – gromadzi dane GPS, dane o zużyciu paliwa, prędkości pojazdu, a nawet czasie jego uruchomienia. Urządzenie to musi być zainstalowane w pojeździe, z którego będzie zbierać informacje. W trakcie pracy są one przesyłane na serwer, który z kolei przekazuje je w miejsce docelowe (na przykład do aplikacji sterującej, wyświetlanej przez pracownika przebywającego w bazie firmy transportowej).

Elementem koniecznym do sprawnego działania systemu telematycznego jest także odpowiednie oprogramowanie umożliwiające przetwarzanie zdobytych danych.

Telematyka – elementy charakterystyczne

Rozwiązania telematyczne zawierają w sobie wiele elementów charakterystycznych (a właściwie także niezbędnych) dla nowoczesnych przedsiębiorstw. Ułatwiają tym samym zarządzanie firmą między innymi dzięki:

O tym, jak telematyka wykorzystuje zebrane dane, powiemy w dalszej części artykułu.

Czym charakteryzuje się telematyka transportu?

Telematyka transportu to zestaw rozwiązań, które pomagają firmom transportowym w radzeniu sobie z problemami, które mogą wystąpić w czasie realizacji przejazdu. Odpowiednie wykorzystanie danych telematycznych rozwiąże więc kwestie takie jak optymalizacja tras, kontrola czasu pracy kierowców czy dynamiczne reagowanie na nieprzewidziane sytuacje (awarie, kolizje itp.) w czasie rzeczywistym.

To właśnie pozostawanie pojazdu w ciągłej łączności z centralą umożliwia dokonywanie zmian na bieżąco, tak aby maksymalnie usprawnić pracę kierowcy i realizację zlecenia transportowego.

W branży transportowej funkcjonuje także określenie „systemy ITS” – termin ten opisuje narzędzia służące zwiększeniu efektywności przewozów i może być traktowany jako część składowa telematyki.

Ważne:


Skrótowa definicja telematyki transportu mogłaby więc brzmieć tak: telematyka transportu to wykorzystywanie technologii telekomunikacyjnych oraz informatycznych w celu jak najefektywniejszego zarządzania transportem.

Z czego może się składać system telematyczny?

System telematyczny to konglomerat mniejszych elementów, które w połączeniu ze sobą przynoszą wymierne efekty – na przykład w postaci zwiększonej liczby zrealizowanych przejazdów czy mierzalnych oszczędności. Najczęściej do systemu telematycznego zaliczymy:

Jakie korzyści przynosi telematyka?

Nie bez powodu systemy telematyczne cieszą się coraz większą popularnością w firmach transportowych. Monitorowanie funkcji i lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, stała komunikacja z kierowcami, optymalizacja tras przejazdu ze względu na warunki drogowe, natężenie ruchu czy przebieg robót drogowych – to wszystko składa się na szereg korzyści, takich jak:

Telematyka transportu – podsumowanie

Nietrudno zauważyć, że telematyka w branży transportowej powinna być w dzisiejszych czasach integralną częścią każdego biznesu zajmującego się transportem.

Inteligentne systemy telematyczne można wykorzystać na przeróżne sposoby – między innymi:

W tym kontekście telematyka to dla przedsiębiorców prawdziwa okazja do tego, by wdrożyć rozwiązania, które nie tylko obiecują, a wręcz gwarantują ogromne korzyści, w tym także wymierne oszczędności.

 

Czytaj dalej:
Faktoring dla firm transportowych – zapomnij o zatorach płatniczych!
Pakiet mobilności w transporcie – założenia, przepisy i zmiany w 2022
Zlecenie spedycyjne – czym jest i jak je wypełnić?

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Jak uzyskać certyfikat kompetencji zawodowych

Certyfikat kompetencji zawodowych – co to jest i jak go uzyskać?

CKZ to dokument niezbędny do prowadzenia firmy transportowej. Kto powinien go pozyskać?

Czytaj więcej
E-CMR elektroniczny list przewozowy

Elektroniczny list przewozowy – jak go stosować?

Czym właściwie jest E-CMR i czy różni się od jego tradycyjnej wersji?

Czytaj więcej
na czym polega amortyzacja samochodu ciężarowego?

Amortyzacja samochodu ciężarowego – co warto wiedzieć?

Dowiedz się, w jaki sposób amortyzować samochody ciężarowe w Twojej firmie i sprawdź metody amortyzacji.

Czytaj więcej