Jak pozyskać pieniądze na rozwój firmy dzięki RBF?
Revenue-based Financing (RBF) to model finansowania, w ramach którego pożyczki udziela się na podstawie przychodów firmy. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą pozyskiwać wysokie kwoty, o ile osiągają odpowiednie przychody. Jednocześnie revenue based financing nie zamyka drzwi przed mniejszymi jednostkami – firmy, które osiągają niski przychód nadal mogą liczyć na pożyczkę, choć oczywiście w mniejszej skali.
Cechą charakterystyczną tego rodzaju finansowania jest fakt, że nie wymaga zabezpieczenia (hipoteki, poręczenia itp.) ani obfitującej w wydarzenia historii kredytowej. To sprawia, że revenue based financing jest interesującą formą pozyskiwania kapitału dla sektora MŚP oraz dla firm, które funkcjonują na rynku od niedawna.
Ważne!
W niektórych źródłach revenue-based financing nazywa się także revenue-based investing lub royalty-based investing, i posługuje się skrótem RBI.
Wykluczenia dla modelu revenue-based financing
Jako że RBF funkcjonuje w oparciu o przychody, czynnikiem dyskwalifikującym dla firm jest brak możliwości wykazania historii sprzedaży. Pożyczkobiorca, chcąc skorzystać z pożyczki, musi udostępnić firmie jej udzielającej dane dotyczące sprzedaży – na przykład pochodzące z platformy sprzedażowej, z której korzysta. Inną opcją jest ujawnienie wyciągów bankowych, poświadczających dokonaną sprzedaż.
Pożyczka bez oprocentowania – czy to możliwe?
Model RBF czasem przedstawiany jest jako pożyczka bez oprocentowania. Faktycznie, pożyczkobiorca nie płaci odsetek, ale nie oznacza to, że revenue based financing jest finansowaniem bezkosztowym. W ramach umowy pomiędzy przedsiębiorcą korzystającym z RBF, a pożyczkodawcą, ten drugi podmiot nabywa prawo do części bieżących przychodów pożyczkobiorcy.
Oznacza to, że dokonując sprzedaży, pożyczkobiorca automatycznie spłaca zaciągnięte zobowiązanie – na konto firmowe otrzymuje bowiem mniejszą kwotę niż ta wynikająca ze sprzedaży, ponieważ ustalony procent (zwykle powyżej 5% i poniżej 20%) trafia na rachunek firmy, która przekazuje środki.
Revenue-based financing ze stałą ratą
Choć zazwyczaj RBF udzielany jest na stosunkowo krótki okres (najczęściej rok), w niektórych przypadkach stosuje się zmodyfikowany model. Ten drugi wariant zakłada związanie umową na dłużej (zwykle do 60 miesięcy) w zamian za niższy procent przychodów. To rozwiązanie stworzone z myślą o firmach, które dopiero rozpoczynają działalność i chcą zachować większą kontrolę nad przychodami. Ryzykiem w tym przypadku jest… szybki rozwój przedsiębiorstwa.
Jeżeli w czasie trwania umowy firma znacząco zwiększy swoje przychody, może finalnie zapłacić pożyczkodawcy o wiele większą kwotę niż finansowanie, które uzyskała.
Dla kogo ta forma finansowania?
RBF to rozwiązanie, z którego szczególnie chętnie korzystają osoby prowadzące e-commerce. Stosunkowo łatwo zweryfikować dane historyczne na temat sprzedaży – głównie dlatego, że firmy te korzystają często z platform sprzedażowych online. Co więcej, sklepy internetowe, często osiągają wysokie przychody, co umożliwia pozyskanie finansowania na wysokie kwoty.
Z punktu widzenia osób prowadzących biznes e-commerce, RBF okazuje się być świetnym rozwiązaniem na sezonowość oraz słabsze miesiące, następujące bezpośrednio po najgorętszych okresach w roku, takich jak okres Bożego Narodzenia czy wakacje (w zależności od profilu sklepu).
RBF często wybierają także firmy, których przychody bazują na subskrypcjach. To też najbardziej pożądana dla pożyczkodawców grupa odbiorców. Ich dochody są stałe i przewidywalne, co sprawia, że firmy chętnie udzielają finansowania – nawet na wysokie kwoty.
Korzyści z finansowania opartego na przychodach
Jakie korzyści płyną z revenue-based financing?
Zachowujesz udziały Twojej firmy
Inwestorzy często kuszą młode, rozwijające się przedsiębiorstwa dofinansowaniem działalności w zamian za część udziałów. Choć w wielu przypadkach to może być korzystne rozwiązanie, wiąże się z częściową utratą kontroli nad własną firmą. Dzięki RBF możesz zyskać potrzebne środki na rozwój firmy, jednocześnie zachowując sto procent udziałów.
Szybki wzrost = szybka spłata
Jeśli spodziewasz się dynamicznego wzrostu, ucieszy Cię fakt, że wraz ze zwiększoną sprzedażą szybciej spłacisz zobowiązanie.
Błyskawiczny przelew
Z reguły finansowanie modelem RBF uruchamia się w ciągu kilku dni (część pożyczkodawców deklaruje nawet 24 godziny).
Elastyczna spłata
RBF obliczone jest tak, by nie obciążać nadmiernie Twojej firmy. W miesiącach, w których notujesz słabszą sprzedaż zapłacisz więc pożyczkodawcy odpowiednio mniej, za to gdy osiągniesz wysokie przychody, rata będzie większa. Dzięki temu niestraszna Ci będzie sezonowość czy miesiące następujące po najgorętszych zakupowo okresach w roku.
Dowolny cel
Gdy już uzyskasz finansowanie RBF, pieniądze możesz wydać na dowolny cel – inwestycje, marketing, wyposażenie biura. W końcu to Ty najlepiej wiesz, w jakim kierunku chcesz przeprowadzić dalszy rozwój własnej firmy.
Wady revenue-based financing
Nie powstało jeszcze rozwiązanie finansowe, które odpowiadałoby wszystkim. Zanim zdecydujesz się na RBF, sprawdź czy jego wady nie są dla Twojej firmy kluczowe.
Nie dla nowych firm
Jeżeli dopiero zakładasz działalność i liczysz na zastrzyk gotówki, który pozwoli Ci wystartować z werwą, poszukaj innego rodzaju finansowania. Revenue-based financing wymaga posiadania co najmniej kilkumiesięcznej historii sprzedaży. Co więcej – sprzedaż ta powinna być stabilna. Pożyczkodawcy niechętnie spoglądają na startupy oraz przedsiębiorstwa, które generują bardzo nierówne przychody.
Raczej krótki okres finansowania
To niekoniecznie musi być wada, ale RBF zwykle udziela się na relatywnie krótki okres (najczęściej 12 miesięcy). Jeżeli poszukujesz stałego finansowania, z którego Twoja firma będzie korzystać przez wiele lat, sprawdź inne formy finansowania, takie jak faktoring czy kredyt bankowy.
Kwoty ograniczone wartością sprzedaży
Choć w ramach RBF można pożyczać wysokie kwoty, opcja ta jest dostępna jedynie dla firm, które generują wyjątkowo wysokie przychody. Dysponując nawet stabilnymi, ale niskimi przychodami, nie możesz liczyć na dużą pożyczkę. Tę mógłby zagwarantować prywatny inwestor, ale – rzecz jasna – kosztem udziałów.
Revenue-based financing krok po kroku
Finansowanie w oparciu o przychody można przejść w trzech relatywnie prostych krokach.
Po pierwsze – nawiązanie współpracy z pożyczkodawcą
Skontaktuj się z firmą, która świadczy usługę finansowania RBF. W ramach procesu wnioskowania o pożyczkę konieczne będzie udostępnienie danych sprzedażowych. Jeżeli korzystasz z jednej z wiodących platform sprzedażowych (Shoper, Shopify, IdoSell i podobne), prawdopodobnie możesz to zrobić, korzystając z wbudowanej funkcji.
Na podstawie historii sprzedaży firma, która ma udzielić Twojemu przedsiębiorstwu finansowania, przeprowadzi analizę. Jej wynik (a konkretnie prognozowana sprzedaż) zadecyduje o tym, czy otrzymasz wnioskowaną kwotę. Nawet, jeśli nie spełnisz warunków, by uzyskać żądane finansowanie, pożyczkodawca może złożyć Twojej firmie alternatywne propozycje.
Przykład:
Pani Hanna wnioskuje o finansowanie RBF w kwocie 125 000 zł. Po kilku godzinach od złożenia wniosku otrzymuje jednak odpowiedź odmowną – pożyczkodawca proponuje w zamian pożyczkę w kwocie 100 000 zł. Pani Hanna może zadecydować, czy satysfakcjonuje ją niższa kwota, czy też woli poszukać innego dostawcy finansowania.
Po drugie – wybór najlepszej oferty
Nic nie stoi na przeszkodzie, by poszukać finansowania u więcej niż jednego pożyczkodawcy. W ten sposób otrzymasz więcej ofert, które następnie należy szczegółowo porównać. Analizując otrzymane propozycje, zwróć uwagę nie tylko na kwotę finansowania, ale także na:
- procent przychodów, jakiego wymaga pożyczkodawca,
- wyliczoną prognozę sprzedaży,
- szacowany czas spłaty zobowiązania.
Może się okazać, że szacunki firmy pożyczkowej będą zbyt optymistyczne lub – przeciwnie – ostrożne. Ostateczna decyzja należy do Ciebie – pamiętaj, że niezależnie od prognoz, w trakcie spłacania pożyczki może się wydarzyć wiele rzeczy, które wpłyną na to, jak długo będziesz spłacać zobowiązanie (czy też – bardziej ogólnie – na zdolność Twojej firmy do spłaty).
Gdy już zdecydujesz się na konkretną ofertę, czas podpisać umowę. Uważnie przestudiuj dokument. Upewnij się, że warunki zawarte w umowie są tożsame z propozycją, jaką pożyczkodawca złożył Twojej firmie na podstawie wysłanego wniosku.
Po trzecie – dokonaj spłaty
Trzeci punkt procesu finansowania RBF zazwyczaj odbywa się automatycznie. Twoja firma, zarabiając, jednocześnie oddaje zaciągniętą kwotę pożyczkodawcy – dzieje się tak dzięki podpięciu karty lub firmowego rachunku bankowego. Jeżeli przychody Twojego sklepu przekroczą prognozy, spłacisz pożyczkę szybciej, oddając regularnie ustalony procent od sprzedaży. Z kolei jeśli sprzedaż znacząco spadnie, Ty również zapłacisz mniej. Tym samym wydłuży się okres spłaty, ale za to ryzyko przytłoczenia ratami praktycznie nie istnieje.
Przykład:
Pani Hanna skorzystała z finansowania na kwotę 100 000 zł, jednocześnie zobowiązując się do spłacania zobowiązania w formie 8% miesięcznych przychodów brutto spółki. W pierwszym miesiącu przychody firmy przedsiębiorczyni wyniosły 64 000 zł (na konto pożyczkodawcy trafiło 5 120 zł).
Gdyby pani Hannie udało się zachować taką sprzedaż, całość zobowiązania udałoby się spłacić w niespełna dwa lata (dwadzieścia miesięcy). Niestety, już w kolejnym miesiącu przychody firmy spadły do 41 000 zł (pożyczkodawca otrzymał z tego 3 280 zł). Pani Hanna powinna na bieżąco monitorować sprzedaż, by oszacować, jak szybko uda jej się spłacić pożyczkę.
Podsumowanie
Revenue-based financing to interesująca forma finansowania dla firm, które nie chcą tracić kontroli nad własną działalnością, odnotowują wysokie przychody, a jednocześnie marzą o wyniesieniu firmy na wyższy poziom.
To nie tylko szansa na dynamiczny rozwój, ale też model niskiego ryzyka – w razie potknięcia, problemów finansowych czy nieprzewidzianych komplikacji (jak pandemia) wysokość raty znacząco spada. To sprawia, że obciążenia finansowe są dla firmy o wiele mniej odczuwalne niż w przypadku stałej raty.