Co to jest klasyfikacja PKD?
Rozwinięciem skrótu PKD jest Polska Klasyfikacja Działalności. To obowiązujący w polskim prawie system podziału przedsiębiorstw ze względu na rodzaje wykonywanej działalności gospodarczej.
Kody PKD pełnią głównie funkcję statystyczną, istotną z punktu widzenia działań państwa w sferze planowania ruchów gospodarczych. Klasyfikacja PKD jest częścią krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej prowadzonego przez GUS.
Już w trakcie przygotowania do złożenia wniosku CEIDG-1 (czyli dokumentu umożliwiającego rejestrację działalności gospodarczej) przyszły przedsiębiorca musi wybrać kod lub kody PKD, które najlepiej odzwierciedlają profil działalności, jaką ma zamiar wykonywać.
Ważną dla każdego przedsiębiorcy informacją jest to, że jeśli w trakcie prowadzenia działalności, zakres wykonywanych usług zostanie poszerzony, należy również zaktualizować kody PKD przypisane do firmy. Nie ma limitu liczby kodów.
Jak wygląda wykaz PKD?
Baza PKD podzielona jest na 21 sekcji (oznaczonych literami), 88 działów, 272 grupy, 615 klas i 654 podklasy – jest w czym wybierać. Taki podział ma na celu ułatwić wyszukanie kodu. Przykładowo kontraktowy drwal zacznie poszukiwania w sekcji A – rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, dziale 02 – leśnictwo i pozyskiwanie drewna, gdzie znajdzie kod 02.20.Z Pozyskiwanie drewna.
Jak wybrać kod PKD firmy?
Na pozór sytuacja wydaje się banalnie prosta. Ot, jedyne, co musimy zrobić, to przeszukać bazę kodów PKD i spróbować odnaleźć na liście najwłaściwszy dla rodzaju prowadzonej działalności kod, jak w poniższym przykładzie.
PRZYKŁAD
Pani Katarzyna ukończyła studia filologiczne i postanowiła założyć firmę świadczącą usługi tłumaczeniowe. W tej sytuacji nie ma żadnego problemu, wystarczy w wyszukiwarkę PKD zacząć wpisywać frazę „tłumaczenia”, by trafić na kod PKD 74.30.Z, który brzmi „Działalność związana z tłumaczeniami”.
Nie zawsze jednak sytuacja będzie tak oczywista. Stojąc przed wyborem odpowiedniego kodu PKD musimy pamiętać, że klasyfikacja, o której mówimy, została utworzona w 2007 roku i od tamtej pory nie doczekała się żadnej aktualizacji. W dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku oznacza to, że kod dla części firm reprezentujących najmłodsze gałęzie gospodarki może po prostu… nie istnieć.
Wybór PKD jest ważny również dlatego, że działania wykraczające poza opisywany przez wybrane kody zakres grozi karą grzywny dla przedsiębiorstwa.
PRZYKŁAD
Pani Katarzyna po kilku miesiącach prowadzenia działalności postanawia poszerzyć wachlarz wykonywanych usług i zaoferować klientom także tworzenie treści w języku angielskim oraz… stworzyć blog z poradami językowymi. Tu jednak pojawia się trudność, ponieważ w bazie PKD nie ma kodu, który w stu procentach odpowiadałby temu rodzajowi działalności.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać kilka kodów, nawet jeśli wpiszemy je „na wszelki wypadek”. Kto wie, w którą stronę rozwinie się prowadzona działalność?
Przykładowe kody, które bohaterka naszych przykładów mogłaby wybrać, to:
- 63.12.Z Działalność portali internetowych – przyda się, jeśli przedsiębiorczyni ma zamiar zarabiać na prowadzeniu bloga;
- 73.11.Z Działalność agencji reklamowych – konieczny w opisywanej sytuacji. Klasyfikacja PKD nie obejmuje zawodu copywritera, czyli autora tekstów nieartystycznych. W związku z tym usługa tworzenia treści dla klientów powinna zostać opisana właśnie w ten sposób.
Warto pomyśleć także o wpisaniu kodów z działu 85 (edukacja), na przykład na okoliczność stworzenia własnego kursu językowego online, czy 58 (działalność wydawnicza), gdyby w planach było wydanie własnej książki (w tym także e-booka).
W zdecydowanej większości przypadków numer PKD można znaleźć bez problemów – baza obejmuje ogromną liczbę działalności, a pozostałe należy dopasować w takim stopniu, w jakim to możliwe. Pamiętajmy też o zawsze dostępnej możliwości poszerzenia zakresu działalności firmy poprzez dodanie jednego lub kilku kodów – można to zrobić także online.