Tylko w trzech przypadkach
Zamiast poszukiwać usług o wątpliwej szansie powodzenia, skupmy się na tym, jakie są realne możliwości, by przedsiębiorcy mogli usunąć się z BIK. Regulamin Biura Informacji Kredytowej przewiduje jedynie trzy takie sytuacje – w każdej z nich konieczny jest wniosek o wykreślenie z BIK.
Odwołanie zgody na przetwarzanie danych
Każdy przedsiębiorca, który spłacił kredyt w terminie i bez komplikacji, może za pośrednictwem wniosku odwołać zgodę na przetwarzanie danych o spłaconym kredycie (zgodę tę może, lecz nie musi wyrazić w momencie podpisywania umowy kredytowej).
Ważne!
Informacje o zobowiązaniu kredytowym, które nie było spłacane w terminie, mogą być przechowywane i przetwarzane przez BIK nawet bez zgody kredytobiorcy.
Oznacza to, że w trakcie spłacania kredytu, BIK może przetwarzać dane dotyczące zobowiązania, oraz udostępniać je bankom i innym instytucjom finansowym na ich wniosek niezależnie od tego, czy kredytobiorca wyraził na to zgodę.
Zasady udzielania informacji stanowiących tajemnicę bankową reguluje Ustawa Prawo bankowe, a konkretnie art. 105 i art. 105a Znajdziemy w niej kompletny wykaz instytucji, które mogą otrzymać tego rodzaju dane, a także sytuacje, w których możliwe jest ich uzyskanie.
W rzeczywistości to rozwiązanie nie niesie ze sobą pozytywnych konsekwencji dla scoringu kredytowego przedsiębiorcy – zamiast tego z BIK zniknie informacja o prawidłowo spłaconym zobowiązaniu. O ile więc nie ma w tym określonego celu, nie warto usuwać tego rodzaju danych z BIK.
Korekta nieprawdziwych informacji
Drugi przypadek, który został przewidziany w regulaminie Biura Informacji Kredytowej, jest o wiele bardziej użyteczny – mowa o sprostowaniu informacji nieprawdziwych, które mogły trafić do bazy danych Biura przypadkowo – na skutek błędu ludzkiego lub awarii systemu informatycznego.
W takim przypadku konieczne będzie sporządzenie wniosku o korektę danych w BIK, bo – choć zgodnie z prawem to bank odpowiada za rzetelność wpisów zamieszczonych w BIK – przyszłemu kredytobiorcy zwykle bardziej zależy na wyjaśnieniu sytuacji.
Więcej przydatnych informacji na temat wniosków znajdziesz w dalszej części artykułu.
Ważne!
Jeżeli firma lub osoba fizyczna planuje zaciągnięcie dużego kredytu w niedalekiej przyszłości, dobrym pomysłem jest wygenerowanie raportu BIK jeszcze zanim rozpocznie się starania o uzyskanie finansowania. Tym sposobem, jeżeli w BIK znajdą się informacje wymagające korekty, przyszły kredytobiorca będzie miał czas na reakcję i wyjaśnienie sytuacji u źródła.
Usunięcie informacji o problematycznym kredycie
Trzecia przewidziana sytuacja jest właściwie jedyną, która spełnia założenia pytania postawionego w tytule artykułu. Niewygodną historię, zawierającą wpisy o opóźnionych spłatach zobowiązań, można usunąć z BIK, ale pod dwoma kluczowymi warunkami:
- Zobowiązanie kredytowe musi zostać zamknięte (spłacone w całości).
- Musi także minąć co najmniej 5 lat od zakończenia spłaty.
Ważne!
Usunięcie informacji o problematycznym kredycie po upływie 5 lat od zakończenia spłaty to w rzeczywistości jedyny sposób na to, jak wyczyścić historię w BIK – tę mogącą nieść negatywne skutki dla przedsiębiorstwa. To swego rodzaju „przedawnienie” powinno nastąpić automatycznie, jednak dla pewności zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci prywatni, mogą wystąpić z wnioskiem o usunięcie niewygodnych wpisów w BIK.
Jak sporządzić wniosek o wykreślenie z BIK?
Zanim przedsiębiorca zabierze się za przygotowanie dokumentu, należy pamiętać, że wniosek o usunięcie przedawnionych danych z BIK musi zostać złożony u kredytodawcy (na przykład w banku, w którym firma zaciągała kredyt), a nie – jak mogłoby się wydawać – w BIK.
Jak w każdym podobnym wniosku, przedsiębiorca powinien pamiętać o zawarciu w jego treści wszystkich koniecznych danych, takich jak:
- data i miejsce sporządzenia wniosku;
- nazwa firmy – wnioskodawcy;
- adres siedziby firmy;
- NIP;
- adres e-mail lub numer kontaktowy;
- dane adresata wniosku (nazwa firmy, adres).
Wniosek może być zatytułowany „Wniosek o wykreślenie danych z BIK” lub w podobny sposób wskazujący jednoznacznie na jego cel. Kolejnym krokiem jest napisanie kilku słów wyjaśnienia oraz zawarcie danych dotyczących umowy kredytowej: jej numeru, oraz daty zawarcia.
Dla pewności warto w treści wniosku poprosić o przesłanie pisemnego potwierdzenia zakończenia przetwarzania danych dotyczących spłaconego zobowiązania w rejestrze BIK – w formie listowej lub elektronicznej.
Wniosek o korektę danych w BIK – najważniejsze informacje
Aby doprowadzić do skorygowania błędnych danych figurujących w rejestrze BIK, musimy – podobnie jak w wyżej omawianym przypadku – skontaktować się z bankiem lub instytucją finansową, w której zaciągnęliśmy kredyt, pożyczkę czy innego rodzaju zobowiązanie. Kontakt z Biurem Informacji Kredytowej nic nie da, ponieważ BIK odpowiedzialne jest jedynie za przechowywanie i przetwarzanie powierzonych mu danych, nie zaś za ich weryfikację.
Wniosek o korektę danych w BIK będzie zawierał podobne informacje, jak wniosek o wykreślenie z BIK – z tą różnicą, że wnioskodawca powinien go odpowiednio zatytułować. W treści wniosku należy również wskazać te dane, które – w ocenie przedsiębiorcy – nie zgadzają się ze stanem faktycznym.