Hiperpersonalizacja w e-commerce – co zmieni dla klienta online?

Hiperpersonalizacja w sklepie internetowym to temat, o którym dziś mówi się coraz głośniej. Choć funkcjonuje w oparciu o sztuczną inteligencję, nie przebija się do świadomości przedsiębiorców działających w branży e-commerce z tak dużą mocą jak AI. Mimo to warto się nią zainteresować, bo wiele wskazuje na to, że technologia ta ma przed sobą interesującą przyszłość. Przyszłość, w której to właśnie ona jest jednym z głównych czynników kształtujących doświadczenie klientów podczas zakupów w sieci.
Spis treści:

Personalizacja w dużym skrócie


Personalizacja, czyli dopasowanie, to:

  • sposób sprzedawców na podniesienie jakości usług świadczonych klientom,
  • metoda budowania relacji z klientem.  

Wyobraź sobie taką scenę: wchodzisz do ulubionej piekarni. Na Twój widok ekspedientka od razu pakuje pączek z budyniem do torebki. Uśmiechasz się, bo to Twój ulubiony. To prosty przykład udanej personalizacji oraz zawiązanej pomiędzy Wami relacji.

Choć pozbawiona pewnej emocjonalności, personalizacja funkcjonuje także w handlu internetowym. Dzięki analizie danych, w tym historii zakupów czy zachowań klienta na stronie, właściciele sklepów internetowych są w stanie:

  • polecać produkty,
  • podsuwać interesujące promocje,
  • informować o ciekawych ofertach w newsletterach.

Na co wpływa hiperpersonalizacja?


Aby miała sens, hiperpersonalizacja musi przynosić korzyści większe niż stosowane obecnie techniki. Wdrożenie tej techniki może mieć pozytywny wpływ na wiele aspektów istotnych z punktu widzenia klienta i sprzedającego.

Większa konwersja i sprzedaż

Zadowolenie klientów wzrośnie

Rozwiązania, dzięki którym klienci otrzymują ściśle dopasowane rekomendacje, przyniosą zmianę w opiniach i ogólnej satysfakcji. Zamiast przebijać się przez dziesiątki niepotrzebnych produktów, odwiedzający otrzymają tylko takie oferty, które znajdują się w kręgu ich zainteresowań. Koniec z dziesiątkami niepotrzebnych reklam sedesu, które pojawiają się jeszcze wiele tygodni po zakupie toalety!

Mniej porzuconych koszyków

Marketing oparty na dopasowaniu to nie tylko rekomendacje


Dopasowane rekomendacje produktów. Spersonalizowana komunikacja. Korzystamy z tego już dziś, ale w ograniczonym zakresie. Dzięki hiperpersonalizacji:

  • Rekomendacje będą skuteczniejsze. Oprzemy je na znacznie bardziej szczegółowych danych, w tym historii przeglądania.
  • Brak suchych komunikatów o promocji. Zamiast tego, Twój sklep będzie w stanie wysyłać wiadomości nacechowane osobiście. Nawiążesz tym samym do poprzednich zakupów, dodasz podpowiedzi dotyczące miejsca, w którym znajduje się klient.
  • Przewidujące wyszukiwanie (predictive search). To technika, która pozwoli klientom zaoszczędzić czas i znaleźć interesujące ich produkty w mgnieniu oka. Predykcje oparte na lokalizacji przydadzą się na przykład właścicielom sklepów z fizycznymi placówkami.
  • Dostawa produktów będzie jeszcze szybsza i bardziej dopasowana. Dzięki posiadanym danym, Twój sklep zaoferuje dostawę w godzinach, które odpowiadają klientowi. Może też zaproponować inny punkt odbioru w zależności od upodobań kupującego i jego lokalizacji.

Hiperpersonalizacja w e-commerce – dane i AI


Przedrostek “hiper” sugeruje, że mamy do czynienia z personalizacją, ale na o wiele wyższym poziomie. Tak właśnie jest, bo w hiperpersonalizacji chodzi o więcej niż polecanie produktów z tej samej kategorii. Umieszczanie imienia klienta w nagłówku wysyłanego co miesiąc newslettera to też jedynie wstęp. Hiperpersonalizacja projektuje doświadczenie klienta w kontakcie ze sklepem na podstawie szczegółowych danych, pozyskiwanych z różnych źródeł.

  • zachowanie na stronie sklepu (zarówno przeszłe, jak i obecne, przetwarzane w czasie rzeczywistym),
  • aktywność w social mediach,
  • historia przeglądania.

Wizja przyszłości

Wyobraź sobie sklep, w którym strona główna (i nie tylko) wygląda dokładnie tak, by odpowiadać na potrzeby klienta. Nie typowego klienta, tylko tej konkretnej osoby

W ulubionym sklepie sportowym pan Rafał regularnie kupuje akcesoria rowerowe, więc ta kategoria znajdzie się dla niego na samym szczycie listy. Strona główna przywita go z kolei promocjami związanymi z ulubionymi produktami i markami. 

Jeśli Twój klient szukał sakwy rowerowej i uchwytu na telefon, ale nie dokończył zakupów, przy najbliższej wizycie w sklepie zobaczy najlepsze oferty dotyczące tych właśnie produktów. Historia zakupów i pozostałych ruchów na stronie będzie sukcesywnie budować zestaw rekomendacji dla klienta, oferując mu coraz bardziej dopasowane produkty automatycznie.

W tej wizji przyszłości komunikaty ze sklepu wyślesz w dogodnym czasie i okolicznościach. Informacje o promocjach dotrą do Twoich klientów w momencie, w którym będą najbardziej gotowi na dokonanie zakupu. W przerwie od pracy, w czasie podróży komunikacją miejską czy wieczorem, gdy będą odpoczywali w domu. Wszystko to będzie zależeć od ich preferencji.

Skąd wziąć dane do hiperpersonalizacji?


To brzmi bardzo zachęcająco. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i automatyzacja procesów mają szansę na stworzenie efektywnego rozwiązania na lata. Podstawą działania hiperpersonalizacji wciąż są jednak dane. Bez nich nawet najlepsze narzędzia nie będą miały szansy się wykazać.

Dane first-party

W kontekście hiperpersonalizacji najważniejsze będą dane “first-party”, czyli takie, które możesz pozyskać samodzielnie, korzystając z narzędzi zintegrowanych z Twoim sklepem. W tej grupie znajdą się informacje dotyczące transakcji, zachowania na stronie, a także dane CRM i analityka strony. 

Dane third-party

Informacje dotyczące aktywności klientów w social media, dane pogodowe i lokalizacyjne, a nawet dane o aktywności fizycznej (np. pochodzące z zegarków sportowych). Te wszystkie informacje możesz wykorzystywać w personalizacji… pod warunkiem, że zostaną one dostarczone dobrowolnie. Twój sklep musi też spełnić wszystkie wymogi dotyczące przetwarzania i zarządzania danymi klientów.

Którym danym wierzyć?

Najbliższą prawdy odpowiedzią byłoby: żadnym. Jednym z elementów decydujących o tym, czy hiperpersonalizacja okaże się skuteczna, jest rzetelność zgromadzonych danych, a także ich aktualność i kompletność. W tym celu konieczne jest weryfikowanie zgromadzonych informacji oraz pozbywanie się tych, które budzą wątpliwości. Już dziś istnieją narzędzia, które usprawniają te procesy, a w przyszłości możemy spodziewać się silnej rozbudowy tego obszaru wspierania hiperpersonalizacji.

Hiperpersonalizacja w e-commerce – rzeczywistość


Czas na segment “oczekiwania vs rzeczywistość”. Nie ma bowiem róży bez kolców, a hiperpersonalizacja w żadnym razie nie stanowi wyjątku od tej reguły. Oto cztery istotnych elementów, na które warto zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się zainwestować w hiperpersonalizację.

Dane nie biorą się z powietrza

Wielokrotnie w tym artykule podkreślaliśmy, że hiperpersonalizacja opiera się na danych. Oczywistym jest więc, że należy najpierw je pozyskać. Nie wszyscy konsumenci będą jednak z radością rzucali w Twoją firmę pakietami danych. Ludzie zaczynają zwracać coraz większą uwagę na zachowanie prywatności (lub jej resztek) i uważniej niż zwykle czytają, na co się zgadzają. 

RODO wciąż obowiązuje…

…i nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała ulec zmianie. Jeżeli prowadzisz działalność w Polsce, musisz liczyć się z zapisami RODO. To oznacza spełnianie szeregu wymagań dotyczących przetwarzania i zabezpieczania danych klientów. Musisz także zadbać o to, by klienci świadomie wyrażali zgodę na dzielenie się informacjami na swój temat. 

Nic nie jest za darmo

Narzędzia, które umożliwiają hiperpersonalizację, a także zbierają potrzebne dane, kosztują. Co więcej, Twoja firma będzie potrzebowała prawdopodobnie więcej niż jednej aplikacji do obsługi wszystkich najważniejszych systemów związanych z hiperpersonalizacją. Przygotuj się więc na konieczność poniesienia kosztów.

Hiperpersonalizacja może być… zbyt “hiper”

Nietrudno przesadzić z hiperpersonalizacją. Ma to związek z tym, o czym pisaliśmy w pierwszym punkcie – internauci stają się ostrożniejsi, a bombardowanie ich komunikatami, które zawierają istotne szczegóły z ich życia, może – zamiast zbudować więź – podkopać ich zaufanie do Twojej firmy. Choć hiperpersonalizacja daje ogromne możliwości, nie należy korzystać z nich wszystkich, a już na pewno nie wszystkich jednocześnie.

Jak wdrożyć działania marketingowe w oparciu o hiperpersonalizację? 


Wdrożenie hiperpersonalizacji to nie spacer po parku ani zadanie na jedno popołudnie. Zanim zaczniesz, oszacuj koszty. Zbierz potrzebne dane i zweryfikuj, czy będą wystarczające. Wykorzystaj zgromadzone informacje do maksimum przy użyciu zaawansowanych narzędzi, takich jak Salesforce czy Bloomreach, które pomogą Ci też zarządzać danymi. 

Pamiętaj jednak o pierwiastku ludzkim. Po drugiej stronie procesu hiperpersonalizacji jest konsument – człowiek, który niekoniecznie życzy sobie, by sklep internetowy wiedział o nim wszystko i wykorzystywał tę wiedzę w celu rekomendacji produktów. Staraj się zbudować długotrwałe relacje, których centrum jest klient. 

Chcąc stworzyć wyjątkowo spersonalizowane środowisko i doświadczenie klienta, przygotuj się na maraton. Wdrażaj nowe rozwiązania stopniowo i ostrożnie, testując je na mniejszych grupach, zanim wypuścisz je na szerokie wody. Powodzenia!

O tym warto wiedzieć:


  • Hiperpersonalizacja pozwala stworzyć wyjątkowe doświadczenie klienta

    Hiperpersonalizacja w e-commerce – co zmieni dla klienta online?


    Jak hiperpersonalizacja wpłynie na doświadczenia klienta w e-commerce? Czy można przesadzić z personalizacją UX?
    Więcej: Hiperpersonalizacja w e-commerce – co zmieni dla klienta online?
  • nowe przepisy dla e-commerce dodadzą nieco pracy właścicielom sklepów

    Nowe przepisy dla e-commerce w 2025 roku


    Nieznajomość przepisów nie zwalnia od ich przestrzegania. Przygotuj się na zmiany zasad dla e-commerce w 2025 roku!
    Więcej: Nowe przepisy dla e-commerce w 2025 roku
  • influencerka prezentuje produkty w sklepie internetowym

    Influencer marketing w sklepie internetowym


    Jak działa influencer marketing? Jak znaleźć idealnego influencera?
    Więcej: Influencer marketing w sklepie internetowym

Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.