Cross-border e-commerce, czyli jak sprzedawać za granicą?

Zagraniczna sprzedaż online jest dziś prostsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nie oznacza to jednak, że jest łatwa. Przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedawać swoje produkty poza granicami kraju, muszą się do tego odpowiednio przygotować. Sprawdź, czego potrzebujesz, by uruchomić swój własny cross border e-commerce, czyli sklep internetowy działający poza granicami kraju.
Spis treści:

W jakich sytuacjach warto rozważyć sprzedawanie za granicą?


Zacznij od postawienia sobie powyższego pytania. Oczywistą odpowiedzią wydaje się: gdy chcesz pozyskać więcej klientów i zwiększyć sprzedaż. Te mniej oczywiste bywają jednak równie ważne. Oto kilka istotnych sytuacji, w których warto rozważyć ekspansję na pobliskie rynki.

Gdy chcesz rozwijać swoją firmę i (dosłownie) przekraczać granice

Ambicja to potężna motywacja. Twój sklep internetowy nie musi być jednym z wielu – może być jednym z najlepszych. Jeśli więc chcesz poszerzać swoją strefę wpływów i sprawdzić się na rynkach zagranicznych, droga wolna! Oczywiście o ile posiadasz odpowiednie możliwości – i nie chodzi tylko o pieniądze. 

Ambitne plany należy przed wprowadzeniem w życie poważnie rozważyć, a decyzje podejmować z wyczuciem. Jeżeli więc chcesz działać na kilku (lub kilkudziesięciu) rynkach zagranicznych, zacznij od jednego, by – gdy już uda Ci się rozkręcić działalność w wybranym kraju – stopniowo poszerzać wpływy. Równoczesna ekspansja w kilku kierunkach to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych sklepów, które dysponują na tyle dużymi zasobami ludzkimi, by móc stworzyć osobne zespoły nadzorujące działania w wielu krajach. Warto też nabrać doświadczenia, stawiaj więc pierwsze kroki za granicą ostrożnie.

Gdy na lokalnym rynku trudniej zarabiać

Sytuacja na rynku bywa dynamiczna. Ostatnie lata pokazały, że w biznesie niemal wszystko może się zmienić w parę chwil. Pandemia, wojna za wschodnią granicą, turbulencje polityczne, klęski żywiołowe – to wszystko przyczyniło się do spadku siły nabywczej w kraju. Wielu konsumentów ograniczyło wydatki, skupiło się na oszczędzaniu, co skłoniło przedsiębiorców do obniżania marż – wszystko po to, by utrzymać sprzedaż lub – w wyjątkowych przypadkach – ratować swoje firmy. 

Rozważ uruchomienie działalności cross-border w sytuacji, gdy nie widać perspektyw na możliwość podniesienia marży, a sprzedaż nie rośnie. Ostrożny ruch na rynki znajdujące się dalej od czynników utrudniających prowadzenie biznesu może okazać się remedium na problemy Twojej firmy.

Gdy jesteś liderem na lokalnym rynku

Pozycja lidera rynku jest dla wielu firm wymarzona, ale nie tak łatwo ją utrzymać. Wejście na szczyt (lub zbliżanie się do niego) to dobry moment, by zaplanować dywersyfikację. Mądrze zrealizowana ekspansja pozwoli Twojej firmie zdobyć kolejny zagraniczny rynek, a tym samym przebić ścianę, na którą się natknąłeś. Pamiętaj jednak, że lokalna konkurencja nie będzie siedzieć z założonymi rękami i postara się wykorzystać rozproszenie. Jeżeli chcesz utrzymać pozycję lidera, nie możesz zaniedbać rozwoju na rodzimym rynku.

Działalność za granicą to także zabezpieczenie na przyszłość. W razie problemów podobnych do tych, o których mówiliśmy w poprzednim punkcie, Twoja firma będzie już w gotowości.

Lista potrzeb, czyli jak zacząć z cross border e-commerce?


Jeżeli chcesz sprzedawać za granicą, musisz najpierw wybrać rynek, na którym masz zamiar rozpocząć działalność. Zakładając, że Twój sklep ma siedzibę w Polsce, z pewnością łatwiej będzie rozpocząć ekspansję międzynarodową na pozostałe kraje Unii Europejskiej, niż zacząć sprzedawać towary na przykład do klientów z USA czy Kanady.

Jakie aspekty wybranego rynku musisz wziąć pod uwagę?


Wielkość

Ilu klientów liczy rynek, czy jest na nim miejsce na kolejny sklep internetowy? Jak zasobni są klienci w danym kraju? Ile są skłonni wydać na produkty, które oferujesz?

Konkurencyjność 

Czy na wybranym rynku działają podobne firmy? 

Jeśli tak: 

  • jakie są perspektywy przebicia, biorąc pod uwagę ich obecność? 
  • co wyjątkowego masz do zaoferowania? 

Jeśli nie: 

  • czy na wybranym rynku występuje realne zapotrzebowanie na oferowane produkty?
  • jakie są przyczyny?

Koszty marketingu 

Wejście na nowy rynek z nieznaną marką to konieczność poniesienia sporych kosztów marketingowych. Bez uprzedniej próby ich oszacowania możesz wpaść w pułapkę stale rosnących wydatków, z których nie wynikają efekty. Sprawdź, które platformy reklamowe są szczególnie popularne. 

Założenie, że uruchomienie reklam w Google i najpopularniejszych sieciach społecznościowych (Facebook, TikTok, Instagram) będzie zawsze optymalnym rozwiązaniem, jest błędne. W niektórych krajach szczególny potencjał marketingowy mają też inne rozwiązania – na przykład lokalne wyszukiwarki czy Pinterest.

Logistyka

Jeżeli chcesz wysyłać produkty z Twojego sklepu do klientów zagranicznych, musisz nawiązać współpracę z operatorem, który funkcjonuje już na wybranym rynku. Pamiętaj też o tym, że musisz opracować przyjazną klientom i zgodną z praktyką (oraz prawem) politykę zwrotów.

Weź też pod uwagę fakt, że planując ekspansję za granicę, będziesz potrzebować pracowników, którzy mają odpowiednie kompetencje – wiedzą, jak działać w innych krajach, znają język i realia. 

Uwzględnij także odległość – zwłaszcza, jeśli prowadzisz produkcję lokalnie. Im dalej będziesz dostarczać produkty, tym wyższy koszt przedsięwzięcia.

Kwestie prawne

Nie zapominaj o konieczności dostosowania się do obowiązujących na danym rynku przepisów. Koszty obsługi prawnej to wydatek, którego nie ma sensu pomijać. Prawnik dobrze zorientowany w realiach lokalnych regulacji pomoże Twojej firmie zaoszczędzić przede wszystkim kłopotów, a co za tym idzie, także pieniędzy. 

W ekstremalnych przypadkach może się okazać, że produkty, które bez problemu sprzedajesz na macierzystym rynku, są obciążone dodatkowymi obostrzeniami lub wręcz niedopuszczone do sprzedaży gdzie indziej. Poza tym to na Tobie ciąży obowiązek dopasowania się do prawa lokalnego – nikt inny nie zrobi tego za Ciebie.

Powyższa lista jest długa, a szczegółowe zbadanie wszystkich wymienionych aspektów to wymagające i czasochłonne przedsięwzięcie. Z tego powodu wiele firm zaczyna od zlecenia profesjonalnego badania rynku. Choć kosztowne, takie rozwiązanie zapewni Twojej firmie dopływ istotnych informacji, które ułatwią podjęcie kluczowych decyzji biznesowych. Zleceniobiorca sprawdzi sytuację na wybranym rynku specjalnie dla Ciebie, a pozyskane dane osadzi w kontekście Twojej firmy. Dowiesz się w ten sposób m.in.:

  • kim jest potencjalny odbiorca Twojej oferty.
  • kim jest kluczowa konkurencja, 
  • jakie produkty z podobnych do oferowanych przez Twoją firmę znajdują nabywców, a które jak dotąd się nie przebiły,
  • w jakich cenach sprzedaje się podobne produkty,

Każdy rynek zagraniczny ma swoją specyfikę. Oczywiście znajdziesz w nich pewne, być może nawet duże podobieństwa do rynku polskiego, jednak wiele rzeczy będzie się różnić. Pamiętaj więc, że działania, zwłaszcza marketingowe, które są efektywne tutaj, nie muszą zadziałać za granicą. 

Co więcej, nawet drobne niuanse (na przykład niewinna w Polsce nazwa produktu, która w innym języku może brzmieć podobnie do wulgarnego określenia) mogą zadecydować o efektywności Twoich działań. Zachowaj czujność i uważnie planuj kolejne ruchy, nie oczekując, że będą działać tak samo, jak w Polsce.

Handel transgraniczny: własny e-sklep czy platforma marketplace?


W teorii możesz uruchomić cross-border e-commerce na własnej stronie internetowej. Wystarczy, że przetłumaczysz stronę na język zrozumiały dla Twoich nowych klientów i powinno działać, prawda? 

Nie do końca. Wystartowanie za granicą z własną stroną internetową jest wyjątkowo trudne, ponieważ wymaga czasochłonnego pozycjonowania – tak, by klienci na nowym rynku w ogóle mogli trafić na Twój sklep. Na początek (i nie tylko) dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z prężnie działających na wybranym rynku platform typu marketplace. W zamian za różnego rodzaju opłaty (najczęściej prowizję od sprzedaży lub opłaty za wystawione na sprzedaż produkty) marketplace umożliwia dotarcie z Twoją ofertą do tysięcy klientów właściwie już od pierwszego dnia działalności. 

Jeżeli jednak planujesz długofalowo działalność za granicą (a trudno, żeby było inaczej), rozważ jednoczesne rozwijanie zagranicznej wersji własnego sklepu internetowego. Uzależnienie firmy wyłącznie od platform sprzedażowych to ryzykowna droga.

Przykłady marketplace na bliskich Polsce rynkach


Szukając odpowiedniego marketplace’u, na którym warto rozpocząć sprzedaż, sprawdź poniższą listę – publikujemy na niej najpopularniejsze platformy, na których możesz sprzedawać swoje produkty online.

tabela przedstawiająca logotypy najpopularniejszych marketplace'ów w Niemczech, Czechach i Szwecji.

Marketplace w Niemczech

Czechy: najpopularniejsze platformy sprzedażowe

Jeżeli chcesz rozpocząć sprzedaż swoich produktów za granicą od Czech, sprawdź, jaką ofertę dla sprzedawców ma Amazon (który jeszcze nie posiada regionalnego oddziału w Czechach), Allegro (które połączyło się z popularnym Mall.cz, a dostępne jest także w Słowacji czy Węgrzech) czy podobnie brzmiące i równie podobnie wyglądające Aukro.

Gdzie sprzedawać w Szwecji?

Logistyka i dostawy na rynkach zagranicznych


IJeśli chcesz odnieść sukces za granicą, Twoją firmę czekają spore wyzwania logistyczne: zwłaszcza, jeśli działasz w branży, w której przewozi się towary o dużej wadze i wymiarach. Obecne systemy i wypracowane rozwiązania z pewnością nie wystarczą, by zaoferować zagranicznym klientom konkurencyjne rozwiązania. Klienci przyzwyczajeni są do otrzymywania złożonych zamówień w 1-3 dni, gdy więc zobaczą, że na dostawę z Twojego sklepu będą musieli poczekać tydzień… najpewniej wybiorą konkurencję. 

W kontekście logistyki kluczowy będzie więc dobór partnerów – przewoźników transgranicznych i lokalnych dostawców. Zweryfikuj, którzy dostawcy cieszą się wyjątkową popularnością i zaufaniem klientów na wybranym rynku, a których lepiej unikać. Sprawdź, jaki wachlarz usług oferują. Nie zakładaj, że wszędzie dostępne są podobne opcje dostawy, co w Polsce (paczkomaty czy odbiór przesyłek w sklepach to wbrew pozorom nie są powszechne rozwiązania). Zbadaj specyfikę rynku i oczekiwania klientów.

A może fulfillment?

Fulfillment nie musi być bardzo kosztowny – wiele zależy od wybranego pakietu usług. Jednakże w sytuacji, w której dopiero rozpoczynasz działalność za granicą, takie rozwiązanie może się okazać zbawienne, ponieważ nie wymaga budowania struktur na miejscu.

Płatności w sprzedaży cross-border


Niemal każdy aspekt handlu zagranicznego moglibyśmy zaczynać mantrą: pamiętaj, że rozwiązania, z których korzystasz w Polsce, nie muszą być optymalne za granicą. Warto jednak o tym pamiętać – zwłaszcza w kontekście płatności. 

Choć główną zasadą powinno być udostępnianie klientom jak najszerszego wachlarza jak najbardziej elastycznych płatności, na początku warto zwrócić uwagę na te formy płatności, które w wybranej lokalizacji są szczególnie chętnie używane. Jak bumerang wracamy więc do konieczności wnikliwego zbadania rynku przed rozpoczęciem sprzedaży. Oto kilka uniwersalnych rozwiązań:

Nie zmuszaj klientów do płatności w obcej walucie

Przewalutowanie i związane z nim nieprzewidziane koszty potrafią skutecznie zniechęcić klientów do robienia zakupów w Twoim sklepie. Problem nie istnieje, jeżeli korzystasz z platform typu marketplace, ale warto mieć go na uwadze.

Jeżeli nie masz możliwości udostępnienia płatności w lokalnej walucie, zadbaj o transparentny kalkulator dostępny z poziomu składania zamówienia. Dla konsumentów nie ma nic bardziej irytującego niż zauważenie oferty “taniego” produktu, która po doliczeniu kilku “drobnych” opłat staje się zupełnie nieatrakcyjna.

Zapewnij obsługę płatności mobilnych

Google Pay i Apple Pay to standard w Europie i USA. Klienci coraz chętniej płacą telefonami, a z wygody, jaką daje to rozwiązanie, trudno zrezygnować.

Weź pod uwagę to, jaki procent klientów na wybranym rynku korzysta z zakupów mobilnych – dla nich inne formy płatności często mogłyby nie istnieć. Zadbaj o wdrożenie coraz chętniej wybieranych płatności odroczonych i ratalnych.

Strategia marketingowa w cross-border e-commerce


Aby skutecznie reklamować swój sklep internetowy na nowym rynku, musisz przygotować zupełnie nową strategię marketingową. Wiele narzędzi oferuje, co prawda, automatyczne tłumaczenia treści takich jak opisy produktów czy artykuły na blogu, ale to nie wystarczy, by zaistnieć w świadomości klientów za granicą. Czego potrzebujesz, by rozkręcić machinę promocyjną Twojego sklepu?

 

Zadbaj o SEO międzynarodowe i lokalne

Upewnij się też, że w treściach na rynek zagraniczny posługujesz się odpowiednimi dla niego jednostkami miary, określeniami walut i charakterystycznymi zwrotami. 

Zadbaj o atrybuty hreflang, dzięki którym wyszukiwarki lokalne automatycznie przeniosą klientów z danego kraju na odpowiednią wersję językową Twojego sklepu internetowego. 

 

Uruchom program lojalnościowy

 

Social commerce, czyli sprzedaż w mediach społecznościowych

 

Podsumowanie – jak przygotować ekspansję Twojego sklepu online?


O tym warto wiedzieć:


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.