Dropshipping, czyli jak zacząć sprzedawać bez własnego towaru?

Czy można prowadzić sklep internetowy bez magazynu, a nawet bez własnego towaru? Tak – do tego właśnie służy dropshipping. To jednak bardzo uproszczona definicja, która – choć stara się oddać istotę działania dropshippingu – pomija większość istotnych kwestii.

Dropshipping w rzeczywistości jest specyficznym, zniuansowanym rozwiązaniem. Z jednej strony obiecuje sprzedawcom bardzo wiele, ale z drugiej – kryje w sobie wiele łatwych do przeoczenia trudności. Nie daj się zaskoczyć – poznaj wszystkie zalety i wady dropshippingu!
Spis treści:

Czym jest dropshipping – definicja


Najważniejszą cechą wyróżniającą dropshipping jest fakt, że klient, który zamawia towary ze sklepu, nie otrzymuje ich od sprzedawcy. Obsługą, kompletowaniem i wysyłką zamówienia zajmuje się w tym przypadku dostawca. Innymi słowy: w dropshippingu sprzedawca przyjmuje rolę pośrednika. Podział obowiązków różni się więc diametralnie od tradycyjnego modelu sprzedaży online. 

Zadania sprzedawcy w dropshippingu

  • utrzymywanie strony internetowej sklepu lub ofert na platformach sprzedażowych,
  • przygotowywanie opisów produktów, 
  • opracowywanie ofert,
  • kontakt z klientami,
  • marketing, 
  • przyjmowanie zamówień,
  • przekazywanie ich do dostawcy,

Nie jest więc tak, że dropshipping zdejmuje ze sprzedawcy wszystkie obowiązki. Ułatwia życie, redukuje liczbę zadań do wykonania, umożliwia prowadzenie działalności bez wynajmowania lub wykupywania przestrzeni magazynowej, ale wciąż pozostawia w rękach sprzedawcy wiele działań okołosprzedażowych, a także – co szczególnie istotne – pełną odpowiedzialność za satysfakcję klienta

Dropshipping to model sprzedażowy niewidoczny na pierwszy rzut oka dla klientów. Jeśli sprzedawca i dostawca współpracują sprawnie i z dużym zaangażowaniem, klient przez długi czas może się nie zorientować, że sklep korzysta z dropshippingu. Stanie się to jasne dopiero, gdy odbierze przesyłkę i sprawdzi, kto jest nadawcą.

To wszystko oznacza, że za ewentualne opóźnienia, uszkodzenia czy inne problemy z realizacją zamówienia konsument słusznie obwini sprzedawcę, a nie dostawcę. To szczególnie istotne w kontekście tego, jak dużą część zadań związanych z realizacją zamówień będzie wykonywał dostawca.

Zadania dostawcy w dropshippingu

  • magazynowanie towarów,
  • kompletowanie zamówień,
  • pakowanie i zabezpieczanie przesyłek,
  • organizacja dostawy.

Dostawca dropshippingowy i hurtownik to nie ta sama funkcja. Choć mają kilka punktów wspólnych, różnica tkwi w najważniejszym elemencie. 

  • Hurtownik sprzedaje duże ilości towarów sprzedawcy detalicznemu, by ten następnie mógł sprzedawać je swoim klientom bezpośrednio. 
  • Dostawca dropshippingowy udostępnia swoje towary dropshipperom do sprzedaży, jednocześnie pozostając ich właścicielem do momentu, w którym nie zostaną zamówione przez klienta końcowego.

Korzyści płynące z dropshippingu


Niewątpliwie dropshipping to model, który posiada wiele zalet dla sprzedających. W tej części omówimy najważniejsze z nich. 

Niski próg wejścia

Słowa “każdy może dziś sprzedawać w internecie” są być może przesadzone, ale tylko trochę. Dzięki dropshippingowi próg wejścia w branżę e-commerce jest niższy niż kiedykolwiek. Zapomnij o konieczności inwestowania dziesiątek tysięcy złotych we własny biznes na samym początku.

Rozpoczynając działalność w ramach dropshippingu oszczędzisz na magazynie i zatowarowaniu, a także na obsłudze zamówień. To oczywiście nie znaczy, że nie zapłacisz za to ani złotówki – usługi dostawców dropshippingowych kosztują. Na początku jednak koszty nie powinny Cię przytłoczyć, co pozwoli Ci na rozkręcenie interesu bez poświęcania na to oszczędności życia lub zaciągania dodatkowych zobowiązań.

Czas i przestrzeń na testy

Jeśli masz sprecyzowaną kategorię towarów, którą chcesz oferować, możesz oczywiście realizować swoją wizję – nic nie stoi temu na przeszkodzie. Dropshipping daje jednak Twojej firmie więcej możliwości – w tym szansę na niemal dowolne testowanie asortymentu. Wymaga to nieco pracy, ale możliwe jest przetestowanie w ten sposób wielu różnych kategorii produktów i stopniowe poszerzanie asortymentu lub zmianę profilu sklepu. 

Istotnym czynnikiem jest tutaj niewielkie ryzyko. Jako że nie sprzedajesz własnego towaru, poszerzenie oferty sklepu nie jest równoznaczne z koniecznością zakupu towarów na sprzedaż – tym wszystkim zajmie się dostawca.

Automatyzacja procesów

  • zamówienie złożone przez klienta trafi od razu do dostawcy, 
  • klient natychmiast otrzyma link do śledzenia przesyłki,
  • kolejne etapy podróży będą aktualizowały się samodzielnie.

Każde z tych ułatwień bardzo odczuwalnie wpłynie na codzienną pracę, a także na to, jak klienci będą odbierać Twój sklep.

Zewnętrzna obsługa zamówień

To podejście ma jednak swoje wady, o których opowiemy za chwilę.

Zagrożenia dropshippingu


W pierwszym kontakcie dropshipping wydaje się niemal pozbawiony wad – przynajmniej dla sprzedającego. Gdy się jednak bliżej przyjrzeć, zaczynamy dostrzegać pęknięcia – niektóre całkiem głębokie. Oto, na co należy zwrócić szczególną uwagę, zanim zainwestujesz czas i pieniądze w dropshipping.

Zewnętrzna obsługa zamówień

Nie bez powodu ten podpunkt nazywa się dokładnie tak samo, jak ten, który umieściliśmy po stronie zalet. Zlecenie obsługi zamówień poza firmę może być błogosławieństwem, ale także przekleństwem. Wszystko zależy od rzetelności partnera biznesowego, na którą… nie mamy zbyt wielkiego wpływu.

Oczywiście łatwo powiedzieć “uważnie dobieraj firmy, którym powierzasz zamówienia swoich klientów”, ale o wiele trudniej tego dopilnować. Warto przeprowadzić dogłębny research przed pierwszym kontaktem z dostawcą, ale przede wszystkim ustalić z nim zasady współpracy. Określ swoje oczekiwania i domagaj się ich spełnienia. A jeżeli nie masz wystarczająco silnej pozycji negocjacyjnej, uważnie zapoznaj się z zasadami dostawcy, zanim nawiążesz współpracę, a tym samym zdecydujesz się je przyjąć.

Koniecznie monitoruj pracę dostawcy – sprawdzaj, jak szybko realizuje zlecenia, weryfikuj, w jaki sposób pakuje przesyłki. Poproś klientów o opinie dotyczące jakości dostawy lub… zamów kilka paczek, by móc się przekonać o jakości usług samodzielnie.

Pamiętaj, że w razie problemów związanych z dostawą, nikt nie będzie szukał kontaktu do magazynu – to Twój sklep i Twoja marka odpowiadają za pomyślną realizację zamówienia.

Konkurencja

Niski próg wejścia, o którym pisaliśmy przy okazji korzyści, to także korzyść… dla Twoich konkurentów. Zasady są równie proste dla wszystkich, co oznacza, że możesz spodziewać się zaciętej walki o klienta. To wymaga dużego zaangażowania w marketing i budowanie marki.

Niskie marże

Musisz przygotować się na to, że ceny, za które będziesz kupować towar w ramach dropshippingu, będą wyższe niż zwykłe ceny hurtowe. Tym samym nie możesz liczyć na zbyt wysoką marżę dla Twojego sklepu. 

Punkt ten wiąże się też bezpośrednio z poprzednim. Na rynku dropshippingowym konkurencja jest wyjątkowo rozwinięta – skoro “każdy może dziś sprzedawać w internecie”, wielu ludzi po prostu zaczyna to robić. To z kolei doprowadza do sytuacji, w której sklepów sprzedających dokładnie to samo jest wiele – i muszą się one jakoś wyróżnić. Najprostszym sposobem wydaje się obniżenie cen produktów. Twoja firma może zatem mimowolnie stać się częścią wojny cenowej.

Rozwiązanie? Albo płyń z prądem, licząc się z wyjątkowo niskimi marżami, albo spróbuj innego podejścia. Możesz:

  • systematycznie poszerzać asortyment, by zainteresowani zakupami klienci u Ciebie zamawiali więcej produktów jednocześnie,
  • skupić się na niszy, w której się specjalizujesz, z myślą o tym, że dropshipping ma stać się jedynie trampoliną, na której Twój biznes odbije się, by z czasem stanąć na własnych nogach,
  • zaoferować wyjątkową komunikację, obsługę klienta i wartość pozacenową – to jednak w przypadku korzystania z dropshippingu może być szczególnie dużym wyzwaniem – w końcu duża część realizacji zamówień dla klientów pozostaje poza kontrolą Twojej firmy.

Jak zacząć działalność z dropshippingiem?


Krok pierwszy: zdecyduj, co chcesz sprzedawać (na początku)

Z pewnością, skoro czytasz te słowa, masz już jakąś wizję i wiesz mniej więcej, co chcesz sprzedawać. Zanim zaczniesz działać, warto jednak ustalić, czy będzie Ci się to opłacać. Zasada generalnie jest dość prosta: im bardziej popularne kategorie i marki produktów, tym mniejsze ryzyko, ale i mniejsze marże i większa konkurencja. Koncentrując się na sprzedaży niszowych produktów z kolei możesz zarobić więcej na marży… o ile ktoś w ogóle coś od Ciebie kupi. 

Oceń także stopień “skomplikowania” produktów. Sprzedając długopisy, możesz spodziewać się relatywnie małej liczby zwrotów i reklamacji. Klienci nie powinni też zadawać pytań wymagających od Ciebie specjalistycznej wiedzy. Z kolei oferując klientom zaawansowaną elektronikę, musisz zapewnić im odpowiednie wsparcie i obsługę – nie tylko przed zakupem, ale także po tym, jak transakcja zostanie sfinalizowana. Licz się też z bardziej skomplikowanym procesem reklamacyjnym, koniecznością serwisowania niektórych produktów i innymi, typowymi dla kategorii produktów, zagrożeniami.

Krok drugi: znajdź dostawcę

Skoro chcesz sprzedawać towary, których nie masz, musisz zacząć od nawiązania kontaktu, a dalej i współpracy, z tymi, którzy te towary posiadają. Przeszukaj internet w poszukiwaniu dostawców oferujących interesujące Cię towary. 

Porównaj oferty, wybierz odpowiednią i podpisz umowę – najlepiej krótkoterminową. Od tej pory będziesz mieć dostęp do asortymentu dostawcy i możesz skupić się na tworzeniu ofert oraz marketingu. Dostawca zajmie się swoją częścią obowiązków – oczywiście w granicach wyznaczonych umową.

Pamiętaj, że możesz przetestować wielu dostawców – nawet jednocześnie. Wymaga to dużego zaangażowania i czynienia wnikliwych obserwacji, ale pozwoli Ci zminimalizować ryzyko nawiązania długotrwałej współpracy z nierzetelnym partnerem.

Krok trzeci: zbuduj sklep internetowy

Czas na postawienie własnego sklepu internetowego, w którym będziesz sprzedawać produkty. Skoro wybierasz działanie w ramach dropshippingu, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z jednej z wiodących platform sprzedażowych, takich jak Shopify, IdoSell czy Shoper. 

Możesz też zacząć od sprzedawania na marketplace’ach pokroju Allegro czy Amazona. To jeszcze prostsze, bo daje  natychmiastowy dostęp do szerokiej bazy klientów, ale nie daje zbyt wiele możliwości – szczególnie w zakresie budowania własnej marki. Pamiętaj też o kosztach, które w przypadku marketplace’ów będą wyższe (prowizje).

Krok czwarty: zintegruj swój sklep z systemami dostawcy

W teorii ten krok jest zupełnie opcjonalny, ale jeśli chcesz wycisnąć z dropshippingu jak najwięcej dobra, nie warto go pomijać. Integracja da Ci dostęp do bazy produktów dostawcy – znajdziesz tam zdjęcia produktów, opisy, ale przede wszystkim aktualizowane na bieżąco stany magazynowe. W celu przeprowadzenia integracji skontaktuj się bezpośrednio z dostawcą (ten udostępni Ci plik .xml z danymi) lub skorzystaj z aplikacji służących do integracji.

Krok piąty: zacznij przyjmować zamówienia! 

Przygotowania zakończone, czas rozpocząć sprzedaż! W początkowej fazie warto uważnie śledzić każdy etap procesu. Sprawdzaj, czy zamówienia składane przez klientów, trafiają zgodnie z planem do dostawcy. Monitoruj czas, w jakim dostawca podejmuje realizację zamówienia. Weryfikuj, czy klient otrzymuje powiadomienia oraz kiedy otrzymuje przesyłkę. Warto też od samego początku badać poziom satysfakcji klientów.

Podsumowanie


O tym warto wiedzieć:


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.