Kluczowe decyzje – model sprzedaży
Skąd brać towar do sklepu internetowego? Zanim odpowiemy na to pytanie, czeka Cię określenie modelu sprzedaży, w jakim będzie działać Twój sklep. Jeśli zdecydujesz się na dropshipping – najlepiej będzie nawiązać współpracę z hurtownią, która specjalizuje się w tego rodzaju działalności. Jeśli chcesz sprzedawać samodzielnie, wybór się rozgałęzia – możesz poszukać hurtowni, zaopatrzyć się w towary u lokalnych dostawców czy też przeczesać popularne platformy marketplace.
To tylko wierzchołek góry lodowej. W dalszej części artykułu opiszemy wiele interesujących źródeł, z których możesz pozyskiwać towar na sprzedaż. Zanim to jednak nastąpi, zatrzymajmy się na chwilę przy dropshippingu.
Sprzedaż w dropshippingu – jak spróbować?
Aby sprzedawać towar bez fizycznej styczności z nim, wystarczy nawiązać współpracę z hurtownią dropshippingową. Taki dostawca nie tylko zarezerwuje towar dla Twojej firmy, ale też zajmie się obsługą zamówień, pakowaniem i przygotowaniem do wysyłki, a wreszcie organizacją dostawy. To jednak tylko część informacji, których potrzebujesz, by z sukcesem zacząć sprzedawać w modelu dropshippingowym.
Więcej o tym zagadnieniu dowiesz się z naszego artykułu – Dropshipping, czyli jak zacząć sprzedawać bez własnego towaru?
Skąd brać towar do sklepu internetowego – jak zacząć?
Jeżeli już wiesz, że wolisz sprzedawać towar z własnego magazynu, czas na znalezienie miejsc, z których Twoja firma może pozyskać rzeczy na sprzedaż. Liczby mnogiej użyliśmy nieprzypadkowo – nic nie stoi na przeszkodzie, by towary w Twoim sklepie pochodziły z wielu źródeł. Więcej: dywersyfikacja może okazać się dobrym pomysłem, by – w razie poważnych problemów z jednym dostawcą – cały interes nie został sparaliżowany.
Poznaj 5 propozycji, które dla Ciebie przygotowaliśmy!
Kupuj bezpośrednio towar od producenta
Jeśli poszukujesz personalizowanych produktów – na przykład gadżetów z własnymi nadrukami – zakupy u producenta mogą okazać się najlepszym (a często jedynym) wyborem. Alternatywą jest produkcja własna, ta jednak wymaga zupełnie innego zaplecza i przygotowań.
Przykład:
Pani Katarzyna chciała otworzyć sklep internetowy z odzieżą i gadżetami. Pani Katarzyna zajmowała się projektowaniem nadruków, jednak produkcję chciała zlecić firmie, która dysponuje nie tylko odpowiednim zapleczem, ale i doświadczeniem. Znalazła więc producenta odzieży i akcesoriów.
W ten sposób pani Katarzyna mogła szybko ruszyć ze sprzedażą własnych gadżetów – pomysł, projekt nadruków i layout był po jej stronie, podczas gdy wytwarzaniem zajął się zaufany producent.
To nie jedyna sytuacja, w której kupowanie prosto od producenta może się opłacać. Przy odrobinie szczęścia i umiejętności możesz sprawić, że interesy z producentem będą dla Twojej firmy bardziej opłacalne niż korzystanie z usług hurtowników.
To jednak nie przychodzi łatwo. Najpierw należy zadbać o relacje z producentem. Wykaż się doświadczeniem, umiejętnościami negocjacyjnymi i pokaż, że działasz na rynku z powodzeniem od długiego czasu – to działania, które mogą przekonać do Ciebie producenta.
Pamiętaj, że przychodząc do producenta i oczekując niskiej ceny za jego produkty, musisz zaoferować mu coś w zamian – może to być szeroka promocja jego produktów, obietnica rozpoznawalności lub duża baza klientów. Próbując swoich sił w negocjacjach z producentami, potrzebna Ci będzie silna pozycja startowa. Bez niej może być bardzo trudno.
Nawiąż współpracę z hurtownią
Hurtownie chętnie dostarczą potrzebnych towarów dla Twojego sklepu, byś mógł zdobywać nowych klientów. Ma to wiele zalet, jednak nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad. Kluczowe w kontekście współpracy z hurtowniami jest zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem – zwłaszcza, gdy zbliża się wyjątkowo gorący okres (na przykład świąteczny). Dostawcy obsługują wielu przedsiębiorców, jeśli więc nie zadbasz o rezerwacje, może zabraknąć Ci kluczowych towarów.
Hurtownie – podobnie jak producenci – mogą zaoferować atrakcyjne ceny towarów, ale wysokość zniżek zależy od tego, jak duże zamówienie złożysz. Jest to więc rozwiązanie atrakcyjne szczególnie dla firm, które dysponują swoim magazynem i spodziewają się dużych obrotów. Dużym plusem jest jednak to, że w hurtowni możesz zamówić wiele produktów z różnych kategorii – producenci zaś często oferują bardziej ograniczony asortyment.
Decydując się na podpisanie umowy z hurtownikiem, możesz oszczędzić sporo czasu, który w innym razie należałoby poświęcić na negocjowanie warunków z mniejszymi dostawcami i ustalanie szczegółów dostaw. Im dłużej będzie trwała współpraca z hurtownią, tym lepsze warunki możesz uzyskać.
Przykład:
Pan Hubert współpracuje z hurtownią, w której zaopatruje swój sklep internetowy. Kooperacja firm twa już od wielu lat, dzięki czemu pan Hubert oszczędził setki godzin, które w przeciwnym razie musiałby poświęcić na wyszukiwanie i negocjowanie ofert.
Ścisła współpraca z hurtownią pozwoliła panu Hubertowi – po jakimś czasie – rozszerzyć asortyment sklepu bez konieczności szukania kolejnych źródeł pozyskiwania towarów. Dzięki dobrym relacjom z dostawcą i udanej historii transakcji, zarezerwowanie dostaw nowych towarów było jedynie formalnością, a sklep pana Huberta otworzył się na nowych klientów i zwiększył obroty.
Kolejną korzyścią, jaką może przynieść współpraca z hurtownią, są oszczędności na kosztach dostaw. Sprowadzając towar od jednego dostawcy, Twój sklep poniesie niższe koszty niż w przypadku pozyskiwania produktów do sprzedaży z wielu źródeł. To rozwiązanie ma jednak wadę, o której już wspominaliśmy – uzależnienie się od dostaw z jednego źródła może okazać się kłopotliwe, gdy hurtownik będzie miał poważne problemy.
Ważne!
Nowoczesne hurtownie internetowe często działają w pełni integralnie z platformami sprzedażowymi. Dzięki temu możesz oszczędzić sporo czasu – na przykład na przygotowywaniu ofert. W ramach integracji karty produktów pojawią się w Twoim sklepie internetowym automatycznie, a Tobie pozostanie jedynie ustalenie oczekiwanej marży ze sprzedaży produktów.
Szukaj okazji na platformach marketplace
Na marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay czy Allegro, kupują zwykle konsumenci, ale – jeśli znajdziesz wyjątkowo korzystną okazję – możesz zamówić tam również towary do swojego sklepu.
Oczywiście najpierw musisz założyć konto na tych platformach, a następnie śledzić pojawiające się oferty. Wykorzystuj w tym celu filtry, obserwuj też regularnie porównywarki. W niektórych przypadkach możesz ustawić alerty cenowe, które dadzą znać, gdy poszukiwany towar osiągnie spodziewaną cenę.
Przykład:
Pani Jolanta prowadzi niewielki sklep z elektroniką. Regularnie monitoruje zniżki w porównywarkach cenowych, a gdy tylko ma taką możliwość – wykupuje objęte promocjami produkty, by następnie odsprzedawać je w swoim sklepie z niewielkim narzutem.
Nie jest to jej główny sposób pozyskiwania towarów do sklepu, ale działanie pomocnicze. Dzięki niemu zdobywa produkty, które może sprzedawać w wyższych niż cena zakupu, ale wciąż atrakcyjnych dla klientów cenach.
Oczywiście na marketplace’ach możesz także sprzedawać swoje towary, ale to już zupełnie inna historia.
Jak pozyskiwać towar z okolicy? Sprawdź oferty lokalnych dostawców
Generalnie przeszukiwanie ofert w internecie jest szybsze, wygodniejsze i często tańsze niż próby znalezienia dobrej okazji fizycznie. To jednak nie oznacza, że lokalni dostawcy nie mają nic godnego uwagi do zaoferowania.
Wiele zależy oczywiście od tego, jakiego rodzaju towary chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Nawiązanie ścisłej współpracy z lokalnymi dostawcami może jednak okazać się opłacalne – na przykład, jeśli nie planujesz sprzedaży na masową skalę.
Przykład:
Pan Seweryn prowadzi sklep internetowy z materiałami budowlanymi. Na co dzień korzysta z usług hurtowni, ale w ostatnim czasie nawiązał kontakt ze składem budowlanym, działającym w jego mieście.
Ceny w składzie generalnie nie są najniższe, ale pan Seweryn wykupuje od dostawcy w niskich cenach końcówki towarów, które następnie sprzedaje stałym klientom – firmom, zajmującym się usługami remontowymi i wykończeniowymi. Pan Seweryn oszczędza też na kosztach transportu – materiały odbiera ze składu budowlanego samodzielnie, a następnie przewozi je do swojego magazynu.
Sprzedawaj towary sprowadzone z zagranicy
Wiele sklepów internetowych zaopatruje się w towary za granicą. Źródłem pozyskiwania produktów na sprzedaż są zazwyczaj producenci i hurtownie z Chin, ale także wielu innych krajów. Sprowadzanie towarów z zagranicy to interesujące rozwiązanie dla sklepów, które chcą zapewnić swoim klientom niskie ceny produktów, przy jednoczesnym zachowaniu szybkiego czasu realizacji.
Przykład:
Pan Mateusz rozpoczął sprzedaż w modelu dropshippingowym. Jego klienci często narzekali jednak na długie terminy realizacji zamówień. Faktycznie, od momentu zapłaty do dostawy mijało często wiele dni, co wynikało z konieczności przejścia całego procesu dropshippingowego i wysyłki z Chin do klienta.
Po niedługim czasie pan Mateusz zdecydował się przejąć na siebie część ryzyka – zrezygnował z dropshippingu, zainwestował w wynajem niewielkiej przestrzeni magazynowej i zaczął sprowadzać towary z Chin do siebie. Dzięki temu był w stanie znacząco skrócić czas realizacji zamówień – ze średnio 14 dni do 1-2 dni roboczych. Musiał jednak podnieść ceny, by zrekompensować sobie poniesione koszty.
Podsumowanie
Aby prowadzić sklep internetowy, musisz przygotować ofertę dla klientów. Posiadanie własnego towaru nie jest już konieczne (dropshipping), podobnie jak własnego magazynu (sprawdź usługę fulfillmentu).
Jeśli jednak preferujesz bardziej tradycyjne podejście, masz wiele możliwości, które dziś omówiliśmy. Pozyskuj towary z hurtowni, bezpośrednio od producenta lub lokalnych dostawców. Każda z tych opcji ma swoje zalety, a umiejętne ich połączenie może przynieść Twojej firmie stabilny dopływ towarów i spore obroty.