Skąd brać towar do sklepu internetowego? 5 propozycji dla Twojej firmy

A zatem chcesz otworzyć własny sklep internetowy. Skoro tu jesteś, wiesz już pewnie, że samo założenie sklepu w internecie to dopiero początek drogi, a próg wejścia w ten biznes jest niższy niż kiedykolwiek wcześniej. Kwestie techniczne to jednak nie wszystko – wyzwań na drodze do zbudowania prężnie działającego i przynoszącego dochód biznesu jest więcej. Jednym z najistotniejszych jest zapewnienie towaru – najlepiej z rzetelnego i godnego zaufania źródła.
Spis treści:

Kluczowe decyzje – model sprzedaży 


Skąd brać towar do sklepu internetowego? Zanim odpowiemy na to pytanie, czeka Cię określenie modelu sprzedaży, w jakim będzie działać Twój sklep. Jeśli zdecydujesz się na dropshipping –  najlepiej będzie nawiązać współpracę z hurtownią, która specjalizuje się w tego rodzaju działalności. Jeśli chcesz sprzedawać samodzielnie, wybór się rozgałęzia – możesz poszukać hurtowni, zaopatrzyć się w towary u lokalnych dostawców czy też przeczesać popularne platformy marketplace. 

To tylko wierzchołek góry lodowej. W dalszej części artykułu opiszemy wiele interesujących źródeł, z których możesz pozyskiwać towar na sprzedaż. Zanim to jednak nastąpi, zatrzymajmy się na chwilę przy dropshippingu.

Sprzedaż w dropshippingu – jak spróbować?


Aby sprzedawać towar bez fizycznej styczności z nim, wystarczy nawiązać współpracę z hurtownią dropshippingową. Taki dostawca nie tylko zarezerwuje towar dla Twojej firmy, ale też zajmie się obsługą zamówień, pakowaniem i przygotowaniem do wysyłki, a wreszcie organizacją dostawy. To jednak tylko część informacji, których potrzebujesz, by z sukcesem zacząć sprzedawać w modelu dropshippingowym.

Skąd brać towar do sklepu internetowego – jak zacząć?


Jeżeli już wiesz, że wolisz sprzedawać towar z własnego magazynu, czas na znalezienie miejsc, z których Twoja firma może pozyskać rzeczy na sprzedaż. Liczby mnogiej użyliśmy nieprzypadkowo – nic nie stoi na przeszkodzie, by towary w Twoim sklepie pochodziły z wielu źródeł. Więcej: dywersyfikacja może okazać się dobrym pomysłem, by – w razie poważnych problemów z jednym dostawcą – cały interes nie został sparaliżowany. 

Poznaj 5 propozycji, które dla Ciebie przygotowaliśmy!

Kupuj bezpośrednio towar od producenta


Jeśli poszukujesz personalizowanych produktów – na przykład gadżetów z własnymi nadrukami – zakupy u producenta mogą okazać się najlepszym (a często jedynym) wyborem. Alternatywą jest produkcja własna, ta jednak wymaga zupełnie innego zaplecza i przygotowań.

Pani Katarzyna chciała otworzyć sklep internetowy z odzieżą i gadżetami. Pani Katarzyna zajmowała się projektowaniem nadruków, jednak produkcję chciała zlecić firmie, która dysponuje nie tylko odpowiednim zapleczem, ale i doświadczeniem. Znalazła więc producenta odzieży i akcesoriów. 

W ten sposób pani Katarzyna mogła szybko ruszyć ze sprzedażą własnych gadżetów – pomysł, projekt nadruków i layout był po jej stronie, podczas gdy wytwarzaniem zajął się zaufany producent.

To nie jedyna sytuacja, w której kupowanie prosto od producenta może się opłacać. Przy odrobinie szczęścia i umiejętności możesz sprawić, że interesy z producentem będą dla Twojej firmy bardziej opłacalne niż korzystanie z usług hurtowników. 

To jednak nie przychodzi łatwo. Najpierw należy zadbać o relacje z producentem. Wykaż się doświadczeniem, umiejętnościami negocjacyjnymi i pokaż, że działasz na rynku z powodzeniem od długiego czasu – to działania, które mogą przekonać do Ciebie producenta.

Pamiętaj, że przychodząc do producenta i oczekując niskiej ceny za jego produkty, musisz zaoferować mu coś w zamian – może to być szeroka promocja jego produktów, obietnica rozpoznawalności lub duża baza klientów. Próbując swoich sił w negocjacjach z producentami, potrzebna Ci będzie silna pozycja startowa. Bez niej może być bardzo trudno.

Nawiąż współpracę z hurtownią


Hurtownie chętnie dostarczą potrzebnych towarów dla Twojego sklepu, byś mógł zdobywać nowych klientów. Ma to wiele zalet, jednak nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad. Kluczowe w kontekście współpracy z hurtowniami jest zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem – zwłaszcza, gdy zbliża się wyjątkowo gorący okres (na przykład świąteczny). Dostawcy obsługują wielu przedsiębiorców, jeśli więc nie zadbasz o rezerwacje, może zabraknąć Ci kluczowych towarów.

Hurtownie – podobnie jak producenci – mogą zaoferować atrakcyjne ceny towarów, ale wysokość zniżek zależy od tego, jak duże zamówienie złożysz. Jest to więc rozwiązanie atrakcyjne szczególnie dla firm, które dysponują swoim magazynem i spodziewają się dużych obrotów. Dużym plusem jest jednak to, że w hurtowni możesz zamówić wiele produktów z różnych kategorii – producenci zaś często oferują bardziej ograniczony asortyment.

Decydując się na podpisanie umowy z hurtownikiem, możesz oszczędzić sporo czasu, który w innym razie należałoby poświęcić na negocjowanie warunków z mniejszymi dostawcami i ustalanie szczegółów dostaw. Im dłużej będzie trwała współpraca z hurtownią, tym lepsze warunki możesz uzyskać.

Pan Hubert współpracuje z hurtownią, w której zaopatruje swój sklep internetowy. Kooperacja firm twa już od wielu lat, dzięki czemu pan Hubert oszczędził setki godzin, które w przeciwnym razie musiałby poświęcić na wyszukiwanie i negocjowanie ofert. 

Ścisła współpraca z hurtownią pozwoliła panu Hubertowi – po jakimś czasie – rozszerzyć asortyment sklepu bez konieczności szukania kolejnych źródeł pozyskiwania towarów. Dzięki dobrym relacjom z dostawcą i udanej historii transakcji, zarezerwowanie dostaw nowych towarów było jedynie formalnością, a sklep pana Huberta otworzył się na nowych klientów i zwiększył obroty.

Kolejną korzyścią, jaką może przynieść współpraca z hurtownią, są oszczędności na kosztach dostaw. Sprowadzając towar od jednego dostawcy, Twój sklep poniesie niższe koszty niż w przypadku pozyskiwania produktów do sprzedaży z wielu źródeł. To rozwiązanie ma jednak wadę, o której już wspominaliśmy – uzależnienie się od dostaw z jednego źródła może okazać się kłopotliwe, gdy hurtownik będzie miał poważne problemy.

Nowoczesne hurtownie internetowe często działają w pełni integralnie z platformami sprzedażowymi. Dzięki temu możesz oszczędzić sporo czasu – na przykład na przygotowywaniu ofert. W ramach integracji karty produktów pojawią się w Twoim sklepie internetowym automatycznie, a Tobie pozostanie jedynie ustalenie oczekiwanej marży ze sprzedaży produktów.

Szukaj okazji na platformach marketplace


Na marketplace’ach, takich jak Amazon, eBay czy Allegro, kupują zwykle konsumenci, ale – jeśli znajdziesz wyjątkowo korzystną okazję – możesz zamówić tam również towary do swojego sklepu. 

Oczywiście najpierw musisz założyć konto na tych platformach, a następnie śledzić pojawiające się oferty. Wykorzystuj w tym celu filtry, obserwuj też regularnie porównywarki. W niektórych przypadkach możesz ustawić alerty cenowe, które dadzą znać, gdy poszukiwany towar osiągnie spodziewaną cenę.

Pani Jolanta prowadzi niewielki sklep z elektroniką. Regularnie monitoruje zniżki w porównywarkach cenowych, a gdy tylko ma taką możliwość – wykupuje objęte promocjami produkty, by następnie odsprzedawać je w swoim sklepie z niewielkim narzutem. 

Nie jest to jej główny sposób pozyskiwania towarów do sklepu, ale działanie pomocnicze. Dzięki niemu zdobywa produkty, które może sprzedawać w wyższych niż cena zakupu, ale wciąż atrakcyjnych dla klientów cenach.

Jak pozyskiwać towar z okolicy? Sprawdź oferty lokalnych dostawców


Pan Seweryn prowadzi sklep internetowy z materiałami budowlanymi. Na co dzień korzysta z usług hurtowni, ale w ostatnim czasie nawiązał kontakt ze składem budowlanym, działającym w jego mieście. 

Ceny w składzie generalnie nie są najniższe, ale pan Seweryn wykupuje od dostawcy w niskich cenach końcówki towarów, które następnie sprzedaje stałym klientom – firmom, zajmującym się usługami remontowymi i wykończeniowymi. Pan Seweryn oszczędza też na kosztach transportu – materiały odbiera ze składu budowlanego samodzielnie, a następnie przewozi je do swojego magazynu.

Sprzedawaj towary sprowadzone z zagranicy


Pan Mateusz rozpoczął sprzedaż w modelu dropshippingowym. Jego klienci często narzekali jednak na długie terminy realizacji zamówień. Faktycznie, od momentu zapłaty do dostawy mijało często wiele dni, co wynikało z konieczności przejścia całego procesu dropshippingowego i wysyłki z Chin do klienta. 

Po niedługim czasie pan Mateusz zdecydował się przejąć na siebie część ryzyka – zrezygnował z dropshippingu, zainwestował w wynajem niewielkiej przestrzeni magazynowej i zaczął sprowadzać towary z Chin do siebie. Dzięki temu był w stanie znacząco skrócić czas realizacji zamówień – ze średnio 14 dni do 1-2 dni roboczych. Musiał jednak podnieść ceny, by zrekompensować sobie poniesione koszty.

Podsumowanie


O tym warto wiedzieć:


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.