Neuromarketing w e-commerce – jak wykorzystać tę technikę?

W jaki sposób można wykorzystać psychologię i wiedzę o mózgu, by wpłynąć na sprzedaż? Na to pytanie stara się odpowiedzieć wciąż stosunkowo nowy obszar nauki – neuromarketing. Wykorzystanie neuromarketingu w e-commerce może dostarczyć Ci bezcennych informacji o zachowaniu klientów podczas zakupów. Te dane możesz następnie przekuć w większą sprzedaż. Sprawdź, jak to zrobić!
Spis treści:

Czym jest neuromarketing?


Neuromarketing, nazywany także neuronauką konsumencką, to nie osobna dziedzina nauki (jak neuronauka właśnie), a raczej sposób, w jaki wykorzystuje się neuronaukę w kontekście marketingu i sprzedaży.

Firmy stosują działania neuromarketingowe w celu badania, analizy i zrozumienia zachowań klientów podczas zakupów. Neuromarketing skupia się więc na badaniu mózgu w celu przewidzenia, jak zareaguje na wybrane elementy procesu zakupowego czy też podczas obcowania z treściami reklamowymi.

W ujęciu naukowym neuromarketing ma więc miażdżącą przewagę nad tradycyjnymi badaniami. Nie opiera się bowiem na odpowiedziach klientów pochodzących z ankiet czy kwestionariuszy (które – siłą rzeczy – mogą być niewystarczająco precyzyjne). Zamiast tego bazuje na konkretnych danych, głównie wynikach badań, takich jak:

  • funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI),
  • elektroencefalografia (EEG),
  • śledzenie ruchu gałek ocznych (eye-tracking).

W ten sposób badacze są w stanie stwierdzić, jak konsumenci zachowują się podczas zakupów, nawigowania po stronach internetowych sklepów czy konsumpcji treści reklamowych.

Badania neuromarketingowe


Sprawdzanie reakcji umysłu na prezentowane treści jest o tyle istotne, że – jak wspomnieliśmy wcześniej – odpowiedzi na ankiety mogą być nieprawidłowe, ponieważ następują po fakcie. Badani – choć mogą odpowiadać szczerze – nie zdają sobie często sprawy z tego, że większość reakcji jest (i pozostaje) nieuświadomiona. Neuromarketing studiuje reakcje mózgu w czasie rzeczywistym, co pozwala uniknąć błędu poznawczego i daje wgląd w czyste, nieprzetworzone przez umysł badanego dane.

  • 90% informacji, które docierają do mózgu, jest przetwarzanych bez udziału świadomości,
  • przetwarzanie nieświadome może być do 500 000 razy szybsze niż świadome,
  • świadomość częściej służy do wyjaśniania zachowania po fakcie niż do kierowania zachowaniem.

Zastosowania neuromarketingu w e-commerce


Neuromarketing wykorzystuje się między innymi w tych czterech obszarach:

  • projektowanie stron internetowych,
  • projektowanie opakowań produktów,
  • tworzenie reklam,
  • opracowywanie komunikacji marketingowej.

Projektowanie i optymalizacja stron internetowych

Śledzenie ruchu gałek ocznych to technologia, która – o wiele lepiej niż śledzenie kursora – analizuje zachowanie użytkowników i ich sposób korzystania ze stron internetowych. 

Niezwykle istotne w kontekście neuromarketingu są te elementy strony internetowej, na które konsumenci często nie zwracają uwagi – przynajmniej nie świadomie. Chodzi m.in. o kolory i emocje, jakie potrafią wywołać. Warto wziąć je pod uwagę w procesie projektowania i optymalizacji stron internetowych. Zgodnie z aktualną wiedzą:

  • Czerwień to kolor, który sprawia wrażenie, jakby kwestia (np. upływający czas promocji) była pilna. Kolor ten stosuje się w promocjach, a także ofertach limitowanych czasowo oraz ilościowo.
  • Kolor niebieski kojarzy się z zaufaniem i stabilizacją. Z tego powodu jest chętnie wybierany przez instytucje finansowe (w tym banki czy firmy faktoringowe).
  • Żółty generalnie wiązany jest z pozytywnym, otwartym, optymistycznym podejściem. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na zastosowany odcień – część z nich może wywołać zgoła odmienne odczucia. Dotyczy to także pozostałych barw.

Projektowanie opakowań produktów

To, w jaki sposób jest zapakowany produkt, ma często duży wpływ na decyzję zakupową. Dzięki neuromarketingowi, firmy są w stanie sprawdzić, które opakowanie jest szczególnie atrakcyjne dla odbiorców. Testuje się w ten sposób nie tylko układ treści i kolorystykę, ale także widoczność napisów i innych elementów graficznych na opakowaniu. 

Reklamy i marketing

Podobnie jak w przypadku opakowań, neuromarketing może pomóc również w tworzeniu i testowaniu reklam, a także ich personalizacji. Wyniki badań neuromarketingowych mogą pomóc firmie w ocenie skuteczności prezentowanych treści.

W badaniach tych kluczowy jest sposób, w jaki badane osoby reagują na różne wersje bannerów reklamowych, wybrane fragmenty filmów promocyjnych itp. Analiza tych zachowań umożliwia firmom identyfikację elementów wyjątkowo skutecznych, a także tych, które nie wywołują pożądanej reakcji.

Firma X zdecydowała się przeprowadzić badania neuromarketingowe, dotyczące przygotowywanej kampanii marketingowej. Na początku zdecydowano się na przetestowanie trzech wariantów reklamy wideo.

Zastosowano techniki EEG oraz eye-tracking. Osoby badane miały za zadanie obejrzeć każdy z wariantów reklamy, w czasie gdy urządzenia badały zarówno sposób przemieszczania się gałek ocznych, jak i zachowanie fal mózgowych. Warianty reklamy uruchamiano w różnej kolejności, by zminimalizować wpływ efektu zmęczenia na badanych, a także wdrożono przerwy pomiędzy kolejnymi wyświetleniami materiałów wideo.

Wyniki badania pokazały, w których momentach wyświetlanych filmów badane osoby reagowały silniej, a także na jakich fragmentach i elementach szczególnie mocno skupiał się ich wzrok. Zbadano, jakie obszary mózgu aktywowały się w danych momentach, dzięki czemu można było wysnuć wnioski. 

Dysponując tymi wynikami, firma mogła zlecić przygotowanie reklamy wideo, która zawierała większość szczególnie interesujących dla osób badanych elementów.

Opracowywanie strategii cenowej

Właśnie z tego powodu sklepy internetowe (i nie tylko) sprzedają produkty często w cenach kończących się na 9 lub 99.

Uproszczenie decyzji zakupowych

  • skomplikowane komunikaty, które należy uprościć.
  • kroki, które można usunąć bez szkody dla procesu,
  • elementy, które warto zoptymalizować, by poruszanie się po kolejnych etapach procesu stało się bardziej intuicyjne (przyciski, formularze itp.).

Kto może zyskać na neuromarketingu?


Prosta odpowiedź to: prawie wszyscy. Wiele firm ma stronę internetową, której przydałaby się optymalizacja, komunikację marketingową, którą można poprawić i ceny, które mogłyby być bardziej zachęcające. Nie zawsze jednak proste odpowiedzi wystarczają.

W tym przypadku kluczowe są koszty przeprowadzenia badań. Technologie wykorzystywane w neuromarketingu nadal są zaawansowane i daleko im do powszechnej dostępności. Mało która firma może sobie pozwolić na zbudowanie własnego zaplecza do badań neuromarketingowych, a korzystanie z usług oferowanych przez agencje marketingowe (które zwykle mają dostęp do odpowiednich usługodawców) nie należy do tanich rozwiązań.

Neuromarketing w e-commerce: co dalej?


Podsumowanie – kosztowne techniki i ciekawa przyszłość


O tym warto wiedzieć:


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.