Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go uzyskać?

Czasy, w których składaliśmy podpis własnoręczny pod wszystkimi dokumentami, bezpowrotnie minęły. W 2024 roku zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują cyfrowe rozwiązania, jednak podpisywanie dokumentów profilem zaufanym nie zawsze spełnia wszystkie nasze potrzeby. Zawieranie umów handlowych przez internet czy podpisywanie aneksów online to tylko część funkcjonalności dostępnych jedynie przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Osoby i firmy, które na co dzień funkcjonują w internecie i tam też zwykle załatwiają swoje sprawy – czy to biznesowe, czy prywatne, coraz częściej korzystają z podpisu elektronicznego, mimo że – w odróżnieniu od Profilu Zaufanego – za kwalifikowany podpis elektroniczny trzeba zapłacić.
Spis treści:

Co to jest podpis elektroniczny?


Podpis elektroniczny a Profil Zaufany


1. Wachlarz zastosowań

2. Koszty

3. Okres ważności

Jakie są koszty wyrobienia podpisu elektronicznego?


Zestaw z czytnikiem

Podpis kwalifikowany w chmurze

Standardowy zestaw z podpisem kwalifikowanym zawiera specjalną kartę, której używa się do poświadczenia tożsamości jej właściciela. Jeżeli nade wszystko cenimy sobie wygodę i chcielibyśmy korzystać z podpisu elektronicznego w aplikacji mobilnej, możemy wybrać jeden z dostępnych na rynku podpisów w chmurze . W takim układzie otrzymamy jedynie wirtualną kartę, obsługiwaną z poziomu aplikacji, zamiast jej fizycznej wersji. 

Ceny podpisów elektronicznych w chmurze różnią się w zależności od kilku kryteriów: dostawcy, liczby użytkowników, dostępnego limitu podpisów oraz obsługiwanych formatów. Autenti – jeden z dostawców podpisów kwalifikowanych – oferuje dwa odmienne rozwiązania: SimplySign oraz mSzafir. 

To pierwsze umożliwia podpisywanie dowolnej liczby dokumentów w formatach PAdES i XAdES (pliki PDF i XML) i umożliwia przedłużanie ważności certyfikatu. 

Druga opcja oferuje kilka progów limitu podpisów (od 1 tys. do 50 tys. dokumentów) i podpisywanie plików PDF, jednak bez możliwości przedłużenia ważności. Rozwiązania te różnią się oczywiście ceną. Za SimplySign należy obecnie zapłacić 299 zł, podczas gdy koszt podpisu mSzafir zamyka się w kwocie 238 zł.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?


Istnieją jednak inne opcje weryfikacji, takie jak:

  • zdalna weryfikacja tożsamości (zwykle dodatkowo płatna),
  • weryfikacja poprzez bankowość online (dostępna w wybranych bankach),
  • wideoweryfikacja.

Dzięki powyższym rozwiązaniom, możliwe jest korzystanie z podpisu kwalifikowanego już w kilka chwil po zakupie.

Jednorazowy podpis elektroniczny


A może nie potrzebujesz kwalifikowanego podpisu na co dzień, ale znajdujesz się w sytuacji, w której przydałaby Ci się możliwość podpisania pojedynczego dokumentu – np. umowy faktoringowej? Na szczęście możesz uzyskać jednorazowy podpis elektroniczny mSzafir. Za niewielką opłatą (w momencie pisania tego artykułu wynosi ona 15 zł netto) możesz podpisać potrzebny dokument, a tym samym przyspieszyć realizację zamierzonego przedsięwzięcia. Jednorazowy podpis to proste rozwiązanie, dzięki któremu możesz uzyskać dostęp do kwalifikowanego podpisu elektronicznego w ciągu kilkunastu minut. 

Oczywiście ten rodzaj podpisu również działa w chmurze – nie musisz posiadać specjalnej karty. 

Zanim zdecydujesz się na zakup podpisu mSzafir, sprawdź, czy możesz dokonać weryfikacji tożsamości – zależy to od banku, z którego usług aktualnie korzystasz.

Bezpieczny podpis elektroniczny – ustawa, zasady


Jak podpisać dokument podpisem elektronicznym?


Podsumowanie

O tym warto wiedzieć:


  • Co to jest restrukturyzacja? Jak wpływa na faktoring?

    Restrukturyzacja firmy – na czym polega i jak wpływa na faktoring?


    Na czym polega restrukturyzacja? W jaki sposób wpływa na finansowanie faktoringiem?
    Więcej: Restrukturyzacja firmy – na czym polega i jak wpływa na faktoring?
  • Podpis dokumentów podpisem elektronicznym

    Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go uzyskać?


    Dzięki podpisowi kwalifikowanemu wiele dokumentów możesz podpisywać online. Dowiedz się więcej!
    Więcej: Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go uzyskać?
  • jak zautomatyzować procesy biznesowe?

    Automatyzacja procesów biznesowych – na czym polega i jakie przynosi korzyści?


    Co oznacza automatyzacja procesów biznesowych i jakie korzyści przynosi?
    Więcej: Automatyzacja procesów biznesowych – na czym polega i jakie przynosi korzyści?

Poznaj naszą bazę biznesowej wiedzy