Certyfikat rezydencji podatkowej – czym jest i jak go uzyskać?

Certyfikat rezydencji podatkowej poświadcza o miejscu zamieszkania osoby fizycznej lub siedziby osoby prawnej. Ten z pozoru krótki i prosty dokument, którego uzyskanie nie powinno stanowić problemu, musi jednak spełnić pewne normy formalne. Praktyka pokazuje, że nawet w tak krótkim, dwustronicowym piśmie, mogą pojawić się istotne błędy, a w dobrym interesie każdego przedsiębiorcy leży ich uniknięcie.
Spis treści:


Ważne!


Ważne!

Ważne!


Ważne!

Certyfikat rezydencji podatkowej wydaje się dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ma on zastosowanie, jeśli podatnik prowadzi transakcje z podmiotami zarejestrowanymi poza granicami kraju.


Powyższe nie zostało potwierdzone przepisami w polskim prawie. W odpowiednich ustawach nie znajdziemy zapisu konkretnie wskazującego na formę certyfikatu rezydencji. Dysponujemy jednak interpretacjami Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, które przyjmują certyfikat rezydencji podatkowej w formie elektronicznej jako sporządzony prawidłowo:

  • interpretacja Dyrektora KIS z 21 listopada 2017 roku (nr 0114-KDIP-3.4011.434.2017.1.JK2),
  • interpretacja Szefa KAS z 26 czerwca 2017 roku (nr DPP7.8221.33.2017.GFQV).

Niestety już pierwszy warunek wskazuje na to, że korzystanie z kopii certyfikatu w praktyce jest przywilejem dostępnym jedynie dla wąskiego grona podatników.



Jeżeli prowadzisz aktywną promocję swoich produktów lub usług w sieci i korzystasz przy tym z płatnych reklam w serwisach Google, Facebook, LinkedIn, Twitter czy TikTok, potrzebujesz certyfikatu, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Nie chodzi jednak o certyfikat wydany dla Twojej firmy, a dla usługodawcy. 

Dokument taki możesz uzyskać, kontaktując się bezpośrednio z biurem obsługi klienta dowolnej z wymienionych firm. Niektóre korporacje udostępniają także certyfikaty rezydencji na swoich stronach internetowych, ale niestety – jak pokazuje przykład Google – nie przykładają wielkiej wagi do ich aktualizowania. Obecnie – w listopadzie 2024 – najnowszy ogólnodostępny certyfikat rezydencji Google datowany jest na 2020 rok.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, nie musisz dysponować oryginalnym certyfikatem rezydencji Twojego zagranicznego kontrahenta. Od 2019 roku wystarczy cyfrowa kopia. Pamiętaj jednak o warunku dotyczącym wydatków. Jeżeli wydatki na usługi reklamowe przekraczają 10 000 zł w roku kalendarzowym, postaraj się o oryginał – najlepiej kontaktując się bezpośrednio z kontrahentem.

O tym warto wiedzieć:


  • Certyfikat rezydencji podatkowej

    Certyfikat rezydencji podatkowej – czym jest i jak go uzyskać?


    Dowiedz się, czym jest certyfikat rezydencji podatkowej, jakie dane powinien zawierać i kiedy jest potrzebny!
    Więcej: Certyfikat rezydencji podatkowej – czym jest i jak go uzyskać?
  • Faktura dla firmy zagranicznej

    Faktura dla firmy zagranicznej – z UE i spoza UE


    Planujesz rozpocząć współpracę z zagranicznymi firmami? Dowiedz się, jak powinny wyglądać faktury wystawiane na kontrahentów zagranicznych.
    Więcej: Faktura dla firmy zagranicznej – z UE i spoza UE
  • podatkowa grupa kapitałowa składa się z co najmniej dwóch spółek

    Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) – co to jest, kiedy warto ją stworzyć?


    Czym jest podatkowa grupa kapitałowa i kiedy warto ją założyć? Jakie korzyści przynosi?
    Więcej: Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) – co to jest, kiedy warto ją stworzyć?

Poznaj naszą bazę biznesowej wiedzy


Zapisz się na Przegląd PRAGMAtyczny!

FINANSE | PODATKI | PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości ze świata finansów, podatków i przedsiębiorczości? Wypełnij formularz obok i dołącz do czytelników Przeglądu PRAGMAtycznego. Wiadomość od nas otrzymasz tylko raz w miesiącu – nie obawiaj się spamu z naszej strony.