Optymalizacja kosztów w firmie – praktyczne porady na rok 2023

W dobie rosnących kosztów lokalowych, wyższych cen energii czy paliw, dążenie firm do optymalizacji ponoszonych kosztów nie powinno dziwić. To, że firmy chcą wydawać jak najmniej, wydaje się oczywiste. Problem pojawia się, gdy należy wybrać sposób, w jaki chcemy doprowadzić do obniżenia kosztów. Przedstawiamy kilka praktycznych porad, które pozwolą zoptymalizować koszty działania firmy w 2023 roku – bez obniżenia jakości świadczonych usług i wytwarzanych produktów oraz bez negatywnego wpływu na zadowolenie klientów i pracowników!
Spis treści:

Jakie korzyści przynosi optymalizacja kosztów w firmie?


Jak się przygotować do optymalizacji kosztów?


Struktura kosztów

Analiza zysków

Umowy i dostawcy

Szanse i ryzyko

5 sposobów na optymalizację kosztów w firmie


1. Postaw na automatyzację procesów 

Wprowadzenie programów komputerowych i robotów, które monitorują część procesów, a także są w stanie je realizować (po uprzednim zaprogramowaniu) może znacząco obniżyć koszty, ale także zminimalizować ryzyko popełnienia błędu i zwiększyć efektywność procesu. Przykładem takiej optymalizacji może być zaimplementowanie robota śledzącego przesyłki lub monitorującego etapy realizacji zamówienia.

2. Skorzystaj z outsourcingu

Nie wszystko w firmie musi odbywać się na miejscu. Korzystanie z usług zewnętrznych firm to norma, a niejednokrotnie może znacząco wpłynąć na koszty. Tak jak najmniejsze firmy korzystają z usługi biura księgowego zamiast utrzymywać własny dział księgowości, tak samo możesz outsourcować dostawy, produkcję, a nawet rekrutację. Choć zlecanie zadań na zewnątrz kosztuje, finalny bilans może okazać się korzystny.

3. Ogranicz koszty stałe

4. Wprowadź elektroniczny obieg dokumentów

Rezygnacja z tradycyjnej dokumentacji to nie tylko oszczędność papieru i tonerów w drukarkach, ale potężna zmiana organizacyjna, skutkująca m.in. uporządkowaniem dokumentów. W ten sposób pracownicy nie tracą tak wiele czasu na katalogowanie, a przede wszystkim wyszukiwanie informacji – raz wprowadzony system znacząco ułatwia pracę z dokumentami firmowymi.

5. Spróbuj ograniczyć zajmowaną powierzchnię biurową

W dobie pracy hybrydowej istotnym trendem stało się ograniczanie powierzchni biurowej. Wiele biur, które wcześniej tętniły życiem, obecnie przyjmuje jedynie część zespołu. Odpowiednia organizacja przestrzeni biurowej (np. ustalenie dni, w które dane zespoły zajmują biuro) pozwoli zrezygnować z części biura, a tym samym wyraźnie zmniejszyć koszty. Różnica będzie szczególnie widoczna w przypadku firm zajmujących kilka kondygnacji w biurowcach. Rezygnacja z jednego lub dwóch pięter to potężna oszczędność dla przedsiębiorstwa. 

Podsumowanie

O tym warto wiedzieć:


  • Co to jest restrukturyzacja? Jak wpływa na faktoring?

    Restrukturyzacja firmy – na czym polega i jak wpływa na faktoring?


    Na czym polega restrukturyzacja? W jaki sposób wpływa na finansowanie faktoringiem?
    Więcej: Restrukturyzacja firmy – na czym polega i jak wpływa na faktoring?
  • Podpis dokumentów podpisem elektronicznym

    Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go uzyskać?


    Dzięki podpisowi kwalifikowanemu wiele dokumentów możesz podpisywać online. Dowiedz się więcej!
    Więcej: Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go uzyskać?
  • jak zautomatyzować procesy biznesowe?

    Automatyzacja procesów biznesowych – na czym polega i jakie przynosi korzyści?


    Co oznacza automatyzacja procesów biznesowych i jakie korzyści przynosi?
    Więcej: Automatyzacja procesów biznesowych – na czym polega i jakie przynosi korzyści?

Poznaj naszą bazę biznesowej wiedzy