Odroczony termin płatności – jak zabezpieczyć się przed zatorami płatniczymi?

Rozwiązania finansowe dla firm
Dodane: 14 listopada 2016

Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą o tym, że oferując swoim kontrahentom faktury z odroczonym terminem płatności, tak naprawdę udzielają kredytu kupieckiego. Nieświadomość tej kwestii może okazać się problematyczna, gdy nasz partner w biznesie okaże się nierzetelny. Zamrożenie kapitału, spowodowane niezapłaconymi fakturami, pozbawia przedsiębiorcę środków na bieżącą działalność i może zagrozić płynności finansowej przedsiębiorstwa.

 

W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

 

Odroczony termin płatności – co to właściwie oznacza?

W terminologii handlowej stosuje się określenia „sprzedaż z odroczonym terminem płatności” lub „sprzedaż na 30 czy 60 dni”, choć tak naprawdę oznacza to kredyt kupiecki. Przedsiębiorca bierze tym samym na siebie ryzyko związane z potencjalnym nieuregulowaniem płatności, tak jak bank, który udziela kredytu. Czy tak samo jak bank przedsiębiorca przeprowadza analizę warunków finansowych klienta, czy ocenę ściągalności długu? W większości wypadków niestety nie. Niewiele firm może pozwolić sobie na zatrudnienie analityka, który wykonałby taką analizę. Również zakup specjalistycznego oprogramowania oceniającego m.in. zdolność kredytową klienta może być kosztowny.

Sprawdź także!
Zakup na raty a faktura na firmę i rozliczenie VAT
Konsekwencje niezapłaconej faktury

Faktura – czy zawsze stanowi dowód zapłaty?

Już na etapie zamówienia należy bardzo dokładnie ustalić warunki transakcji oraz sprawdzić, które z nich gwarantują właściwe wykonanie usługi i zapłatę za nią. Niezwykle istotne jest, aby pilnować terminów realizacji i rozliczeń, a także gromadzić dokumenty wykonania usługi czy dostawy produktów. Przedsiębiorcy często zapominają, że faktura nie stanowi dowodu przed sądem na realizację usługi czy zamówienie, dlatego tak ważna jest pozostała dokumentacja.

 

Z ubezpieczeniem czy bez?

Jeżeli mamy wątpliwości co do kondycji finansowej klienta, warto dodatkowo zabezpieczyć się, korzystając przykładowo z usług ubezpieczyciela. Należy dobrze skonstruować umowę o współpracy i zostawić sobie możliwość cedowania wierzytelności, co będzie pomocne w przypadku chęci skorzystania z usługi faktoringu. Dzięki niemu nie tylko otrzymujemy środki na działalność z tytułu wystawionych faktur, ale także może on przejąć ryzyko niewypłacalności oraz zająć się ewentualną windykacją.

Brakuje Ci gotówki np. na firmowe zakupy, ale Twój dostawca nie oferuje odroczonej płatności lub płatności w ratach? Mamy dla Ciebie kilka możliwości!

Zobacz także:
Nie zawsze można sprzedać dług, czyli konsekwencje zakazu cesji 
Weksel in blanco – czym jest i jak go wykorzystać?

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Faktoring dla firm z branży budowlanej

Faktoring dla firm budowlanych

Działasz w branży budowlanej i wystawiasz faktury z odległym terminem płatności? Sprawdź faktoring!

Czytaj więcej
Faktoring dla firm transportowych

Faktoring dla firm transportowych – zapomnij o zatorach płatniczych!

Długie terminy płatności w transporcie to norma. Dowiedz się, jak faktoring może Ci pomów w ich skróceniu.

Czytaj więcej
Leasing operacyjny a finansowy

Leasing operacyjny a finansowy – poznaj różnice

Leasing operacyjny i finansowy to zewnętrzne źródła finansowania przedsiębiorstw - dowiedz się, czym się różnią!

Czytaj więcej