Odroczony termin płatności – co to właściwie oznacza?
Sprzedaż z odroczonym terminem płatności to w rzeczywistości udzielenie kontrahentowi kredytu kupieckiego. Na czym to polega? Z perspektywy kupującego proces wygląda następująco:
- Najpierw kupujący składa zamówienie.
- W trakcie wnioskuje o odroczoną płatność i ustala jej termin (zwykle jest to 30 dni).
- Sprzedawca wysyła zamówiony towar.
- Kupujący płaci w terminie.
Punkt widzenia sprzedającego nieco różni się od tego, jak sprawa wygląda po stronie kontrahenta. Udzielenie kredytu kupieckiego wiąże się z wzięciem na siebie ryzyka związanego z sytuacją, w której kupujący zdecyduje się nie uregulować płatności. Teoretycznie działa to podobnie jak w banku – kredytodawca zawsze nieco ryzykuje, decydując się pożyczyć pieniądze. W przypadku banku jednak mówimy o dużej instytucji, która nie tylko dysponuje środkami i możliwościami ściągania długów, ale także jest w stanie odpowiednio zweryfikować kredytobiorcę, a tym samym zminimalizować ryzyko udzielenia kredytu, który nie zostanie spłacony. Niewiele małych czy nawet średnich firm może pozwolić sobie na zatrudnienie analityka, który dokonałby wstępnej oceny sytuacji finansowej.
Jak uchronić się przed niewypłacalnością klienta biznesowego?
Idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców oferujących klientom biznesowym usługę odroczonej płatności byłoby każdorazowe weryfikowanie sytuacji finansowej kontrahenta. W wielu przypadkach jednak jest to utrudnione lub wręcz niemożliwe. Co więc można zrobić w sytuacji, w której chcemy zaoferować odroczoną płatność, ale obawiamy się problemów z płatnością ze strony kontrahentów?
Skorzystaj z metod płatności odroczonych dostarczanych przez sprawdzone firmy. Jeżeli wśród klientów Twojego sklepu są przedsiębiorcy, możesz skorzystać z gotowych rozwiązań PragmaGO – płatności dla e-biznesu. W ten sposób obsługę odroczonych płatności zostawisz nam, podobnie jak ryzyko niewypłacalności klienta. W płatnościach odroczonych nie stosujemy regresu.
Co więcej, każdy kontrahent, który skorzysta z odroczonych płatności PragmaGO w Twoim sklepie, zostanie przez nas sprawdzony, co jeszcze bardziej zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów na dalszych etapach realizacji zamówienia.
Odroczone płatności a biznes B2C
Jeżeli nie masz klientów biznesowych, a mimo to chcesz oferować kontrahentom odroczoną płatność, musisz wiedzieć, jak zminimalizować ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych.
- Po pierwsze: dokumenty. Pamiętaj, że choć faktura stanowi dowód zapłaty, nie przesądza o tym, czy usługa została wykonana, a towar dostarczony. Właśnie dlatego należy ustalić bardzo dokładnie warunki transakcji zawieranych z klientami. Upewnij się, że posiadasz wszystkie dokumenty świadczące o tym, że ze swojej strony dołożyłeś wszelkich starań, by na czas i zgodnie z umową dostarczyć towar lub wykonać usługę. Dobrze będzie także posiadać kopie wszystkich dowodów, najlepiej także w wersji elektronicznej.
- Po drugie: ubezpieczenie. Jeżeli masz wątpliwości co do kondycji finansowej klienta, zadbaj o dodatkową ochronę w formie ubezpieczenia.
- Po trzecie: furtka do cesji. Jeżeli zawierasz z kontrahentami umowy, zostaw sobie możliwość cedowania wierzytelności, co będzie pomocne w przypadku chęci skorzystania z usługi faktoringu. Zakaz cesji poważnie ograniczy możliwości finansowania należności. Jeżeli zakazu nie będzie, w każdej chwili możesz sprzedać wystawioną fakturę, a dzięki temu od razu otrzymać środki wynikające z dokumentu sprzedaży – nie musisz czekać, aż klient zdecyduje się zapłacić!
Co więcej, faktor może przejąć ryzyko niewypłacalności lub – w razie konieczności – zająć się windykacją należności.
Co zrobić, gdy zator płatniczy już wystąpił?
Może się zdarzyć, że czytasz ten artykuł w momencie, gdy już borykasz się ze skutkami zatoru płatniczego. W takiej sytuacji wciąż wiele można zrobić! Jeżeli Twój sklep udzielił kredytu kupieckiego (odroczonej płatności), a kontrahent spóźnia się z płatnością, możesz skorzystać z innych usług PragmaGO. Pamiętaj jednak, że poniższe opcje dostępne są jedynie w transakcjach z klientami biznesowymi:
- Finansowanie pojedynczych faktur – sprzedaj nam faktury, które wystawiasz na swoich odbiorców! Pamiętaj jednak, że sprzedać w ten sposób możesz tylko faktury nieobjęte zakazem cesji oraz te, których termin płatności mija za nie mniej niż 7 dni od daty zgłoszenia.
- Faktoring online – wybierz finansowanie w pakiecie rocznym – jeżeli regularnie wystawiasz faktury stałym odbiorcom, a jednocześnie często potrzebny Ci dostęp do gotówki, to opcja dla Ciebie. W ramach faktoringu online otrzymujesz dostęp do Strefy klienta i limit faktoringowy – przyznaną kwotę możesz wydawać na finansowanie faktur w dowolnym momencie!
- Finansowanie zakupów – sfinansujemy Twój dowolny wydatek firmowy. Korzystając z finansowania zakupów w PragmaGO wystarczy, że wyślesz nam fakturę, którą otrzymałeś od sprzedawcy. Możesz rozłożyć płatność na wygodne raty.