Pierwszy kontakt z płatnikiem
Pierwszy kontakt z płatnikiem należy wykonać jeszcze przed upływem terminu płatności. Pod pretekstem potwierdzenia otrzymania faktury przez klienta, dobrze jest przypomnieć się telefonicznie o konieczności uregulowania jej w określonym terminie. Nie jest to jeszcze powszechny w Polsce zwyczaj, natomiast warto się przełamać i spróbować takiego prewencyjnego działania. W ten sposób damy kontrahentowi jasno do zrozumienia, że nie będziemy tolerować opóźnień.
Termin wymagalności kolejnym powodem do przypomnienia się
Kolejna rozmowa z płatnikiem powinna odbyć się w terminie wymagalności lub tuż po jego upłynięciu. Należy wówczas upewnić się, czy klient przekazał płatność. Jeśli nie, naprawdę nie ma sensu odciągać interwencji w czasie! Należy stanowczo przypomnieć płatnikowi o konieczności uregulowania należności i wyznaczyć kolejny nieprzekraczalny już termin spłaty. Jeśli mimo upływu drugiego terminu, należność nie trafiła na konto wierzyciela, należy wykonać kolejny telefon lub wysłać list z ostatecznym wezwaniem do uregulowania zobowiązania. Warto zastrzec w rozmowie z dłużnikiem, że w razie ponownego niedopełnienia tego obowiązku, sprawa zostanie skierowana do windykacji.
Korzyści wynikające z umowy powierniczego przelewu wierzytelności
Monitoring należności trwa na ogół około 30 dni. Następnie, nieuregulowane należności przechodzą automatycznie do windykacji przedsądowej. Monitoring często wykonywany jest we własnym zakresie przez firmy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku przedsiębiorstw posiadających szeroki portfel odbiorców i dużą liczbę należności, mogą mieć one problem ze sprawnym i skutecznym prowadzeniem czynności monitorujących.
Duże wyzwanie dla wewnętrznych zasobów firmy
Wprowadzenie takiego systemu kontroli wiąże się z dużym zaangażowaniem działu finansów i windykacji, co dostarcza pracownikom kolejnych czasochłonnych obowiązków. Prowadzenie monitoringu stanowi też duże wyzwanie dla małych i mikro przedsiębiorstw, które zazwyczaj nie dysponują wystarczającą ilością pracowników, by móc obarczyć ich dodatkowym zadaniem. Poza tym przedsiębiorcy wolą często nie upominać się o swoje należności, zwłaszcza gdy chodzi o małe kwoty, obawiając się, że takie działanie spowoduje pogorszenie relacji biznesowych z klientem. Zaangażowanie do tego celu profesjonalnej firmy windykacyjnej rozwiązuje ten problem. Dodatkowo podmiot zewnętrzny budzi znacznie większy respekt i bardziej efektywnie mobilizuje płatników do terminowego regulowania zobowiązań.
Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, kluczem do prawidłowego przebiegu monitoringu jest stała współpraca między zleceniodawcą a firmą monitorującą. Przekazywanie niezbędnych informacji odbywa się zazwyczaj drogą elektroniczną, a zatrudniona firma informuje klienta na bieżąco o przebiegu i wynikach prowadzonych działań.