Zamów niezbędny produkt lub usługę u ulubionego dostawcy.

Z nami możesz odroczyć dowolną płatność lub rozłożyć ją na raty w trybie ekspresowym!

Zamów produkt lub usługę u dostawcy.

Z nami możesz odroczyć dowolną płatność lub rozłożyć ją na raty w trybie ekspresowym!

Wystawiasz faktury stałym klientom? Nie czekaj na gotówkę!

Weź faktoring online z ubezpieczeniem GRATIS.

Wystawiasz faktury stałym klientom?

Nie czekaj na gotówkę! Weź faktoring online z ubezpieczeniem GRATIS.

Szybka gotówka z wystawionej faktury? Z nami to możliwe!

Ekspresowe finansowanie pojedynczych faktur nawet do 250 tys. zł.

Szybka gotówka z faktury? To możliwe!

Ekspresowe finansowanie pojedynczych faktur nawet do 250 tys. zł.

Monitoring należności sprawdzi się w każdym przedsiębiorstwie

Dodane: 14 listopada 2016

Monitoring należności to proste i skuteczne narzędzie znacznie przyspieszające spływ należności. Dzięki niemu, dostawcy produktów lub usług mają większą szansę na utrzymanie płynności finansowej. Przynosi on również korzyści długofalowe, gdyż systematycznie przeprowadzany poprawia dyscyplinę płatniczą odbiorców. Każda firma zajmująca się monitoringiem należności ma swój system pracy, w większości przedsiębiorstw funkcjonują także specjalne programy informatyczne ułatwiające nadzór nad płatnościami. W praktyce działanie to opiera się na kontakcie telefonicznym z kontrahentami oraz korespondencji papierowej.
 

Spis treści:

 

Pierwszy kontakt z płatnikiem

 
Pierwszy kontakt z płatnikiem należy wykonać jeszcze przed upływem terminu płatności. Pod pretekstem potwierdzenia otrzymania faktury przez klienta, dobrze jest przypomnieć się telefonicznie o konieczności uregulowania jej w określonym terminie. Nie jest to jeszcze powszechny w Polsce zwyczaj, natomiast warto się przełamać i spróbować takiego prewencyjnego działania. W ten sposób damy kontrahentowi jasno do zrozumienia, że nie będziemy tolerować opóźnień.
 

Termin wymagalności kolejnym powodem do przypomnienia się

 
Kolejna rozmowa z płatnikiem powinna odbyć się w terminie wymagalności lub tuż po jego upłynięciu. Należy wówczas upewnić się, czy klient przekazał płatność. Jeśli nie, naprawdę nie ma sensu odciągać interwencji w czasie! Należy stanowczo przypomnieć płatnikowi o konieczności uregulowania należności i wyznaczyć kolejny nieprzekraczalny już termin spłaty. Jeśli mimo upływu drugiego terminu, należność nie trafiła na konto wierzyciela, należy wykonać kolejny telefon lub wysłać list z ostatecznym wezwaniem do uregulowania zobowiązania. Warto zastrzec w rozmowie z dłużnikiem, że w razie ponownego niedopełnienia tego obowiązku, sprawa zostanie skierowana do windykacji.
 

Monitoring należności

 
Monitoring należności trwa na ogół około 30 dni. Następnie, nieuregulowane należności przechodzą automatycznie do windykacji przedsądowej. Monitoring często wykonywany jest we własnym zakresie przez firmy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku przedsiębiorstw posiadających szeroki portfel odbiorców i dużą liczbę należności, mogą mieć one problem ze sprawnym i skutecznym prowadzeniem czynności monitorujących.
 

Duże wyzwanie dla wewnętrznych zasobów firmy

 
Wprowadzenie takiego systemu kontroli wiąże się z dużym zaangażowaniem działu finansów i windykacji, co dostarcza pracownikom kolejnych czasochłonnych obowiązków. Prowadzenie monitoringu stanowi też duże wyzwanie dla małych i mikro przedsiębiorstw, które zazwyczaj nie dysponują wystarczająca ilością pracowników, by móc obarczyć ich dodatkowym zadaniem. Poza tym przedsiębiorcy wolą często nie upominać się o swoje należności, zwłaszcza gdy chodzi o małe kwoty, obawiając się że takie działanie spowoduje pogorszenie relacji biznesowych z klientem. Zaangażowanie do tego celu profesjonalnej firmy windykacyjnej rozwiązuje ten problem. Dodatkowo podmiot zewnętrzny budzi znacznie większy respekt i bardziej efektywnie mobilizuje płatników do terminowego regulowania zobowiązań.
 
Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, kluczem do prawidłowego przebiegu monitoringu jest stała współpraca miedzy zleceniodawcą, a firmą monitorującą. Przekazywanie niezbędnych informacji odbywa się zazwyczaj drogą elektroniczną, a zatrudniona firma informuje klienta na bieżąco o przebiegu i wynikach prowadzonych działań.
 
 
Sprawdź także:
Odroczony termin płatności – jak zabezpieczyć się przed zatorami płatniczymi?
Konsekwencje niezapłaconej faktury
Zatory płatnicze – czym są i jak ich uniknąć?

Potrzebujesz Rady?

Zobacz naszą ofertę

Zobacz pozostałe porady

Wskaźniki i analiza rentowności przedsiębiorstwa

Analiza i wskaźniki rentowności

Wskaźniki rentowności pozwalają dokonać oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Dowiedz się czym są wskaźniki takie jak ROS, ROA i ROE oraz, jak je obliczyć i interpretować.

Czytaj więcej
Weksel in blanco - co to jest i jak go wykorzystać

Weksel in blanco – czym jest i jak go wykorzystać?

Weksel in blanco to rodzaj papieru wartościowego - dowiedz się, w jakich sytuacjach warto go stosować, jakie informacje powinien zawierać oraz jak go uzupełnić, aby nie narazić się na jego unieważnienie.

Czytaj więcej
Faktoring online dla małych firm

Faktoring dla małych firm

Faktoring to usługa stworzona przede wszystkim z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach. Dowiedz się, dlaczego tak się dzieje i kiedy warto się zdecydować na faktoring dla MSP.

Czytaj więcej