PragmaGO jest liderem na rynku finansowania sektora MŚP. W 2022 roku Spółka przekroczyła rekordowe 1,5 mln zł obrotu. W jaki sposób PragmaGO osiągnęła ten sukces? To rezultat przede wszystkim mądrych decyzji biznesowych, przejęć i inwestycji oraz realizacji strategii, w której centrum jest wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
1996: powstanie Grupy Finansowej Premium
Wszystko zaczęło się 25 lat temu – w 1996 roku w Katowicach, gdzie powstała Grupa Finansowa Premium. Firma początkowo oferowała usługi windykacyjne i pożyczki dla małych, średnich, ale też dużych przedsiębiorstw (na przykład z sektora górniczego). Pozyskiwaniem i obsługą klientów zajmował się kilkuosobowy dział handlowy. Poszukiwanie klientów było w tamtych czasach analogowe, służyła do tego książka telefoniczna i telefon. Pierwszy komputer w firmie pojawił się dopiero kilka lat później i nie każdy miał do niego dostęp.
Komitetem kredytowym w tym czasie był Zarząd, który podejmował decyzje dotyczące każdego klienta. Około 2007 roku do oferty wprowadzono faktoring – wówczas produkt eksperymentalny, praktycznie nieznany wśród małych i średnich przedsiębiorców, a do tego drogi (koszty faktoringu oscylowały w okolicy 5-7% za 30 dni finansowania). Z czasem produkt ten stał się dochodowy i przyczynił się do rozwoju firmy. Po 11 latach obecności na rynku (w 2007 r.), Grupa Finansowa Premium zadebiutowała na GPW, zyskując kilkadziesiąt milionów zł kapitału.
2002: powstanie Pragma Inkaso
W 2002 r. w Tarnowskich Górach powstała Pragma Inkaso, firma założona przez trzech kolegów, wśród których był obecny Prezes Zarządu PragmaGO – Tomasz Boduszek. Pragma Inkaso zajmowała się głównie windykacją B2B, z czasem stając się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku pozabankowym. Zaledwie po 6 latach nastąpiła potrzeba dokapitalizowania i spółka zadebiutowała na NewConnect, a dwa lata później, w 2010 na Catalyst oraz głównym parkiecie GPW. To był moment przełomowy. Dokapitalizowanie dało nowe możliwości rozwoju. Przyszedł czas na rozbudowę biznesu, a jednym ze sposobów na realizację tego założenia miało być przejęcie innej spółki. W poszukiwaniu odpowiedniego celu pomagał z ramienia domu maklerskiego Jacek Obrocki – obecny Członek Zarządu PragmaGO.
2011: powstanie Pragma Faktoring – Pragma Inkaso przejmuje Grupę Finansową Premium
Pragma Inkaso już od jakiegoś czasu starała się rozwijać nowe produkty, stawiając przede wszystkim na faktoring. Podjęto więc decyzję o przejęciu Grupy Finansowej Premium, która miała zaplecze i wiedzę, pozwalające na szybki rozwój tej usługi. W ramach firmy funkcjonował już system faktoringowy, ubezpieczenie, a zespół miał duże doświadczenie w sprzedaży. Równocześnie Grupa Finansowa Premium miała w tamtym momencie problemy z nadpłynnością, spowodowaną m.in. nietrafionymi decyzjami inwestycyjnymi.
W 2011 doszło do przejęcia, co doprowadziło do powstania Pragma Faktoring. Transakcja ta wzbudziła spore emocje w środowisku inwestorów. Nie często zdarza się, by spółka przejmująca była trzykrotnie mniejsza kapitałowo od przejmowanej. Przejęcie przebiegło sprawnie – jak wspominają pracownicy, którzy pracują w PragmaGO do dziś, zderzenie dwóch kultur organizacyjnych początkowo wzbudzało niepokój, stosunkowo szybko dostrzeżono jednak, że nowy Zarząd jest nastawiony głównie na wprowadzanie rozwiązań, które są wypracowywane wspólnie – na bazie doświadczeń obu organizacji.
Nowy model biznesowy
Z biegiem czasu faktoring stawał się produktem dostępnym dla mniejszych przedsiębiorców. Potrzebowali oni szybkiego i sprawnego finansowania, na stosunkowo niewielkie kwoty (w porównaniu do korporacji). Należało odejść od dużych i czasochłonnych transakcji z pojedynczymi klientami, na rzecz ilości, nawet jeśli miało to oznaczać niższą średnią wartość obrotu pojedynczej sprzedaży. W nowym modelu biznesowym handlowiec nie miał już możliwości czasowych, aby zaopiekować się klientem na wszystkich etapach transakcji. Trzeba było poszukać nowego sposobu na zapewnienie klientowi szybkiego dostępu do finansowania.
2016: inwestycja w LeaseLink i Mint Software
LeaseLink to spółka oferująca usługi leasingowe, dostępne całkowicie on-line. Klientami LeaseLink byli przedsiębiorcy o potrzebach finansowania niskich kwot. Pragma Faktoring zainwestowała w LeaseLink, co stało się inspiracją do zmian w sposobie sprzedaży produktów faktoringowych. Po raz kolejny nastąpiło połączenie, które pozwoliło na przepływ know-how i doświadczenia pomiędzy niezwiązanymi wcześniej organizacjami. W dużej mierze to dzięki doświadczeniom z LeaseLink Pragma Faktoring rozbudowała kanał sprzedaży on-line, co pozwoliło na dotarcie do większej ilości mniejszych klientów. Kanał sprzedaży on-line otrzymał nową markę, czyli „PragmaGO”.
Skuteczna sprzedaż on-line nie byłaby jednak możliwa bez odpowiedniego zaplecza technologicznego, zapewniającego bezpieczeństwo i łatwość obsługi systemu. Posiadanie zgranego i doświadczonego zespołu programistów wewnątrz organizacji zapewniłoby stały dostęp do oprogramowania. Do grupy kapitałowej dołączyła więc spółka technologiczna Mint Software (obecnie PragmaGO.tech). Dzięki temu połączeniu Pragma Faktoring stała się spółką fintechową, a rozwój technologiczny jest jedną z podstaw optymalizacji działań.
Powtarzalne zadania ma wykonywać technologia. Czas uwolniony dzięki technologii poświęcamy na budowanie relacji z klientem i jego uważne słuchanie – by usłyszeć, jakie ma potrzeby. Potem wracamy z tą wiedzą do technologii i projektujemy odpowiednie rozwiązania. Skalujemy je i sprawdzamy – znowu nasłuchujemy. W ten sposób powstają dobre produkty
– zdradza Prezes Zarządu Tomasz Boduszek.
2020: Pragma Faktoring zmienia nazwę na PragmaGO, inwestycja w fintech Brutto.pl
Zmiana nazwy spółki stała się konieczna, ponieważ Pragma Faktoring nie oferowała już jedynie faktoringu. Wraz z rozwojem rynku i potrzeb klientów stopniowo wprowadzono nowe produkty – m.in. finansowanie pojedynczych faktur, finansowanie podatków czy pożyczki. Nazwę „Pragma Faktoring” zastąpiła „PragmaGO”.
W 2020 roku miała miejsce również inwestycja w startup Brutto.pl – fintech, który specjalizuje się w dostarczaniu usług finansowych do klientów biur rachunkowych on-line. Są to usługi, w których Zarząd PragmaGO widzi duży potencjał rozwoju w najbliższym czasie.
2021: w firmę inwestuje Fundusz Polish Enterprise Funds, rozpoczęcie współpracy z Allegro Biznes
W 2021 roku doszło do nawiązania współpracy z Allegro Biznes. Współpraca ta dała tysiącom przedsiębiorców możliwość finansowania swoich zakupów w systemie BNPL („kup teraz, zapłać później”) na rynku B2B.
Nastąpił też kolejny przełomowy moment – PragmaGO została przejęta przez Fundusz Polish Enterprise Funds. Inwestycja Funduszu to dopływ nie tylko środków finansowych, ale również zaplecza doradczego. Jest to więc kolejny moment w rozwoju firmy, w którym następuje transfer wiedzy eksperckiej. Dzięki temu możliwe jest realizowanie założeń odzwierciedlonych w nazwie spółki. „GO” to szybkość działania i ciągłe podążanie naprzód w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów.
2022: 1,5 mln zł obrotu, przejęcie biznesu spółki Fandla oraz współpraca z EBOR
Rok 2022 był bardzo udany dla Spółki, która uzyskała rekordową wartości obrotu – ponad 1,6 mld zł (wzrost 58% r/r). W sierpniu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzielił PragmaGO pożyczki o wartości 5 mln EUR. Tym samym Spółka dołączyła do grona firm, które mogą się poszczycić podjęciem współpracy z tą cenioną instytucją. We wrześniu PragmaGO dokonała kolejnego przejęcia – zorganizowanej części przedsiębiorstwa Fandla Faktoring, otwierając biuro w Warszawie. Inwestor strategiczny (Enterprise Investors) podwyższył kapitał własny PragmaGO do 100 mln zł.
2022 rok to też czas dynamicznego rozwoju usług embedded finance w kanale współpracy partnerskiej (w tym modelu Spółka udzieliła finansowania o wartości 313 mln zł, co stanowiło wzrost r/r o 64%). Nowi partnerzy PragmaGO to m.in. Teleroute, Drukomat, Cairo B2B, Waltoria, Hurton. Dotychczasowa współpraca z Allegro zaowocowała dalszym rozwojem Allegro Pay Business oraz wprowadzeniem innowacyjnego produktu – Merchant Finance. W tej usłudze PragmaGO dostarcza propozycję finansowanie dla merchantów platformy na podstawie analizy danych transakcyjnych i behawioralnych dostarczanych przez Allegro.