Finansowanie pojedynczych faktur
Warunki i proces przyznawania finansowania
Czy mogę sfinansować kilka faktur jednocześnie?
Podczas składania wniosku online możesz przesłać do sfinansowania pojedynczą fakturę. Po pomyślnym rozpatrzeniu wniosku przyznamy Ci dostęp do Strefy Klienta i limitu finansowania. Od tej pory kolejne faktury możesz dodawać bezpośrednio w Strefie Klienta, korzystając z przyznanego Ci limitu (za jego utrzymanie nie ponosisz dodatkowych kosztów).
Jeżeli masz stałych odbiorców faktur, sprawdź faktoring online, czyli finansowanie ze stałą umową z niższą ceną.
Czy moja firma musi posiadać polski numer NIP?
Tak, jest to warunek konieczny, abyśmy mogli poprawnie zweryfikować wysłany przez Ciebie formularz.
Czy mogę finansować faktury na prywatnych odbiorców?
Nie, nasze usługi dotyczą jedynie transakcji pomiędzy przedsiębiorcami.
Jaka jest minimalna kwota faktury?
Minimalna kwota faktury, jaką możesz zgłosić do finansowania, wynosi 500 PLN lub 150 EUR brutto.
Czy mogę finansować faktury na zagranicznych kontrahentów?
Nie oferujemy finansowania pojedynczych faktur na zagranicznych kontrahentów. Możesz jednak skorzystać z usługi stałego faktoringu online, by finansować sprzedaż zagraniczną.
W jakich walutach mogę finansować faktury?
Finansujemy faktury w PLN i EUR.
Kiedy najpóźniej mogę zgłosić fakturę do sfinansowania, której termin płatności się zbliża?
Finansujemy faktury do 8 dni przed upływem terminu płatności.
Czy sprawdzenie w BIK zapisuje się w mojej historii kredytowej?
Weryfikacja w BIK nie wpływa na zdolność kredytową, ale wysłane przez nas zapytanie będzie widoczne w systemie.
Jaki jest czas oczekiwania na finansowanie?
Po tym, jak wypełnisz formularz, niezwłocznie przeanalizujemy Twoje finanse i podejmiemy decyzję – poinformujemy Cię o niej drogą mailową. Następnie wyślemy wiadomość z linkiem do odbiorcy faktury. Po kliknięciu w przycisk umieszczony w treści maila, Twój kontrahent będzie mógł potwierdzić zasadność finansowanej faktury. Pieniądze wysyłamy do dwóch godzin od momentu potwierdzenia faktury przez odbiorcę. Przelewy realizujemy w dni robocze od godziny 8.00 do 16.00. O decyzji poinformujemy Cię drogą mailową.
Kto uiszcza opłatę za sfinansowaną fakturę?
Zgodnie z umową cesji, Twój kontrahent zostanie zobowiązany do opłacenia faktury bezpośrednio nam, w pełnej kwocie. Ty ponosisz koszty finansowania.
Dlaczego moja faktura została odrzucona?
Możemy odrzucić fakturę w kilku sytuacjach, np.:
- Jeżeli plik z fakturą nie jest zgodny z informacjami zawartymi w formularzu. W takim przypadku należy wprowadzić fakturę ponownie.
- Jeżeli wartość faktury zgłoszonej do finansowania wykracza poza kwotę dostępnego limitu.
- Jeżeli odbiorca faktury został przez nas negatywnie oceniony. W przypadku odrzucenia odbiorcy jedynym wyjściem jest wprowadzenie dokumentu wystawionego na inną firmę.
Czy weryfikacja tożsamości jest wymagana za każdym razem, gdy chcę dodać nową fakturę do systemu?
Nie. Jeśli wprowadziłeś pierwszą fakturę i potwierdziłeś swoją tożsamość przy składaniu wniosku, otrzymujesz dostęp do Strefy Klienta – panelu, przez który możesz dodawać kolejne faktury bez konieczności ponownej weryfikacji.
Składanie wniosku
Jakie dane muszę uzupełnić we wniosku?
Przed przystąpieniem do wypełnienia formularza przygotuj:
- fakturę w pliku .pdf, .jpg, .png, .xls lub .xlsx. Dodatkowo możesz załączyć inne pliki, np. zlecenie transportowe lub CMR i skrócić dzięki temu czas oczekiwania na decyzję,
- NIP i Twoje dane kontaktowe (jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą poprosimy Cię także o podanie numeru dokumentu tożsamości),
- dane kontaktowe kontrahenta (NIP, adres e-mail i telefon), którego fakturę chcesz nam sprzedać.
Zadbaj o to, by przesyłane dokumenty były wyraźne. Dzięki temu nasz system będzie w stanie odczytać informacje znajdujące się na fakturze i automatycznie uzupełnić część danych, takich jak np. numery identyfikacji podatkowej, kwota brutto czy termin wystawienia faktury i jej płatności.
Jak wygląda proces przejścia przez formularz?
Krok 1: Załącz fakturę i wprowadź swoje dane kontaktowe.
Krok 2: Dodaj dane firmy i wpisz dane faktury – kwotę, termin wystawienia i termin płatności.
Krok 3: Uzupełnij dane odbiorcy faktury.
Krok 4: Zaakceptuj regulamin i zweryfikuj swoją tożsamość za pomocą systemu Kontomatik (szybka weryfikacja) lub BlueMedia (standardowa weryfikacja).
“NIP nie został zweryfikowany” – co to znaczy?
Możemy zweryfikować numer NIP tylko, gdy firma jest zarejestrowana w Polsce. Jeśli ten warunek został spełniony, a problem nadal występuje, może to być kwestia przerwy w działaniu GUS-u (Głównego Urzędu Statystycznego).
Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Wyczyść pliki cookies (ciasteczka) w swojej przeglądarce internetowej i spróbuj ponownie. Jeżeli to nie pomogło, spróbuj wprowadzić fakturę, korzystając z innej przeglądarki (rekomendujemy użycie Google Chrome lub Microsoft Edge). Gdy także ten sposób zawiedzie, odczekaj kilka minut i spróbuj ponownie.
Jak oznaczyć płatność w Split Payment?
Aby skorzystać ze Split Payment, zaznacz odpowiednią opcję w drugim kroku formularza, pod kwotą finansowanej faktury. Następnie wpisz kwotę netto faktury.
Przelewy i rozliczenia
Kiedy otrzymam pieniądze?
Środki wysyłamy do klientów w dwugodzinnych interwałach (w dni robocze pomiędzy 8.00 a 16.00). Dzięki temu możesz być pewny, że Twoje pieniądze zostaną wysłane do Ciebie nie później niż do 2 godzin od momentu, w którym odbiorca potwierdzi zasadność dokumentu. Pamiętaj jednak, że wpływ środków na Twoje konto zależy również od sesji bankowych – mają one miejsce co 2 godziny w godzinach od 9.30 do 15.30.
Na jaki rachunek bankowy otrzymam środki?
Przelew wysyłamy na rachunek bankowy, za pomocą którego zweryfikowałeś swoją tożsamość, korzystając z systemu Kontomatik lub z którego dokonałeś przelewu weryfikacyjnego, używając platformy BlueMedia. Numer konta zapisujemy w umowie współpracy, w § 2, ust. 2. Umowę znajdziesz w Strefie Klienta w zakładce Panel Informacyjny, w sekcji Dokumenty. Skorzystaj z filtrów wyszukiwania, aby zlokalizować umowę na liście, a następnie kliknij przycisk [PDF] na końcu wiersza, aby otworzyć dokument.
Jak sprawdzić, czy wpłata od kontrahenta została odnotowana?
Wszystkie wpłaty po ich zaksięgowaniu są widoczne w zakładce Rozliczenia/Wpłaty w Strefie Klienta.
Czy mogę zmienić numer rachunku bankowego?
Tak, aby zmienić numer rachunku bankowego skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta pod numerem telefonu 801 020 130 lub napisz e-mail na adres bokonline@pragmago.pl.
Czy środki są wysyłane przelewem ekspresowym?
Tak. Środki w kwocie od 3 000 do 99 999 PLN wysyłamy przelewem Express Elixir. Przelewy poniżej tej kwoty wykonujemy przelewem Elixir.
Pamiętaj jednak, że przelewy realizowane w walucie euro wysyłamy transferem SEPA. W tym przypadku od momentu zlecenia przelewu do chwili, w której środki pojawią się na koncie Twojej firmy, może minąć od 1 do 2 dni roboczych.
Z jakiego banku są wysyłane od nas środki?
Środki wysyłamy z banków PKO, mBank oraz Santander. Jeżeli Twój firmowy rachunek bankowy zarejestrowany jest w PKO, środki zostaną wysłane z tego samego banku. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku mBanku i banku Santander. W pozostałych przypadkach środki przelewamy z mBanku.
Czy otrzymam fakturę z prowizją za finansowanie do rozliczenia w księgowości?
Tak. Dokument zostanie wygenerowany już następnego dnia po sfinansowaniu faktury. Znajdziesz go w Strefie Klienta w zakładce Rozliczenia, w sekcji e-faktury. Wyślemy go również w wiadomości e-mail.
Czy mogę finansować tylko część faktury?
Nie, finansujemy pełną wartość zgłoszonej faktury.
Cesja i potwierdzanie faktur
Czy odbiorca informowany jest o cesji?
Tak, odbiorca musi wyrazić zgodę na cesję oraz potwierdzić fakturę, którą chcesz sfinansować. Finansowanie pojedynczych faktur jest formą faktoringu jawnego, a odbiorca jest informowany o cesji drogą mailową.
W jaki sposób odbiorca potwierdza fakturę?
Odbiorca faktury otrzymuje wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie wierzytelności. W wiadomości znajduje się przycisk. Po jego kliknięciu odbiorca zostanie przeniesiony do odpowiedniej strony, na której (po zapoznaniu się ze szczegółami) będzie mógł potwierdzić fakturę.
Kiedy odbiorca zostanie poinformowany o cesji?
Niezwłocznie po zatwierdzeniu przez klienta oferty kodem SMS.
Co się stanie, jeśli mój klient nie zapłaci?
W takiej sytuacji rozpoczynamy procedurę monitoringu płatności i kontaktujemy się z Twoim klientem. Zgodnie z umową, poniesiesz opłatę prowizyjną z tytułu opóźnień w płatności.
Jak sprawdzić, czy mój kontrahent potwierdził fakturę?
Taka informacja znajduje się w Strefie Klienta, w zakładce „Lista faktur”. Wybrana faktura zostanie oznaczona jako „zaakceptowana”.
Dlaczego trzeba czekać na akceptację faktury przez odbiorcę?
Akceptacja faktury przez odbiorcę oznacza, że wyraża on zgodę na cesję wierzytelności i potwierdza, że dana transakcja miała miejsce. Na podstawie potwierdzenia możemy uruchomić finansowanie, a w przyszłości – w razie potrzeby – windykować należność.
Ile czasu ma odbiorca na zaakceptowanie faktury?
Twój klient ma 7 dni na zaakceptowanie faktury – od tego, kiedy odbiorca zaakceptuje fakturę, zależy termin wypłaty środków.
Jak zmienić numer telefonu lub adres e-mail do zatwierdzania faktur/umów?
Skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta pod numerem telefonu 801 020 130 lub napisz e-mail na adres bokonline@pragmago.pl.
Limity i okresy finansowania
Czym jest limit finansowania?
Limit to pula środków, którą możesz wykorzystać do sfinansowania kolejnych faktur w ramach usługi finansowania pojedynczych faktur. Wartość limitu jest ustalana indywidualnie – w zależności od oceny Twojej firmy.
Czy za niewykorzystany limit finansowania pobierana jest opłata?
Nie, w przypadku finansowania pojedynczych faktur płacisz tylko prowizję za sfinansowane faktury.
Czy mogę zwiększyć limit finansowania?
Tak. Możesz wnioskować o zmianę wysokości limitu w Strefie Klienta. Wybierz opcję „Podsumowanie finansowania faktur”, a następnie kliknij w przycisk „Zwiększ limit”. Pamiętaj, że aby zwiększyć limit finansowania, musisz przesłać nam dokumenty finansowe Twojej firmy (PIT, KPiR oraz bilans) za poprzedni oraz bieżący rok.
Strefa Klienta
Lista faktur – czym jest?
W menu głównym Strefy Klienta znajdziesz sekcję “Lista faktur”. W tym miejscu sprawdzisz wszystkie istotne informacje na temat każdej ze zgłoszonych faktur. Używaj filtrów, sortuj wyniki, klikając w nazwy poszczególnych kolumn oraz korzystaj z opcji wyszukiwania „Na skróty”. W tej zakładce znajdziesz także statusy poszczególnych faktur. Informują one, na jakim etapie procesu znajduje się obecnie dana faktura.
Możliwe statusy faktur to:
- Weryfikowana – trwa proces weryfikacji faktury, sprawdzamy poprawność zarówno Twoich danych, jak i wprowadzonego przez Ciebie odbiorcy.
- Do uzupełnienia – należy uzupełnić zgłoszenie o brakujące dane, np. numer rachunku bankowego lub akceptację regulaminu.
- Do akceptacji przez Ciebie – wymagane jest potwierdzenie wprowadzanej faktury kodem SMS.
- Oczekująca – faktura oczekuje na potwierdzenie przez Odbiorcę.
- Zaakceptowana – faktura zatwierdzona, oczekująca na realizację przelewu.
- Sfinansowana – faktura, za którą środki już do Ciebie trafiły lub trwa ich księgowanie.
- Spłacona – w pełni rozliczona faktura.
- Odrzucona – faktura, która z powodu błędu (źle wprowadzone dane) lub upłynięcia terminu płatności nie mogła zostać sfinansowana.
Jak dodać lub usunąć zgłoszoną fakturę?
Pierwszą fakturę dodajesz poprzez wniosek online. Po zaakceptowaniu wniosku otrzymasz dostęp do Strefy Klienta. Aby wprowadzić kolejną fakturę, zaloguj się do Strefy Klienta i przejdź do zakładki “Dodaj fakturę”. Jeżeli chcesz usunąć fakturę zgłoszoną już do finansowania, skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta pod numerem telefonu 801 020 130 lub napisz e-mail na adres bokonline@pragmago.pl.
Czym jest zakładka „Rozliczenia” w Strefie Klienta?
To miejsce, w którym znajdują się wszystkie generowane przez system wpłaty (wpłaty odbiorców), wypłaty (przelewy wykonane z PragmaGO do Ciebie), e-faktury (faktury kosztowe) oraz noty księgowe.
Gdzie znajdę umowę współpracy?
Umowę znajdziesz w Strefie Klienta, w zakładce Panel Informacyjny, w sekcji Dokumenty. Skorzystaj z filtrów wyszukiwania, aby zlokalizować dokument na liście, a następnie kliknij przycisk [PDF] na końcu wiersza, aby otworzyć umowę.
Jak zwiększyć limit finansowania?
Możesz złożyć wniosek o zwiększenie limitu w Strefie Klienta. Zanim wydamy decyzję o zwiększeniu limitu, poprosimy Cię o wysłanie dodatkowych dokumentów, w tym PIT, KPiR oraz wyciągów bankowych z rachunku firmowego.
Koszty
Kiedy naliczana jest prowizja?
Prowizja za skorzystanie z usługi naliczana jest w momencie zaakceptowania faktury do finansowania. Otrzymasz wtedy przelew na kwotę wynikającą z faktury pomniejszoną o wartość prowizji. Prowizja jest naliczana również, jeśli Twój odbiorca faktury spóźni się z opłaceniem faktury. Szczegółowe zasady rozliczeń poznasz przed akceptacją warunków finansowania współpracy.
Czy kwota podana na kalkulatorze wskazuje moje ostateczne koszty usługi?
Kwota wskazana na kalkulatorze jest szacunkowym kosztem. Ostateczne koszty zostaną przedstawione przed podpisaniem umowy.
Czy koszty finansowania pojedynczych faktur mogę wliczyć w koszty prowadzenia działalności?
Tak, otrzymasz od nas fakturę kosztową.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na temat pozostałych usług
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?
Wpisz numer telefonu – oddzwonimy!