Faktoring
Warunki i proces przyznawania finansowania
Czy w procesie wnioskowania o faktoring zostanie sprawdzona moja zdolność kredytowa?
Gdy otrzymujemy wniosek o faktoring online, wysyłamy zapytanie do baz BIK i BIG w celu sprawdzenia, czy posiadasz aktualne zadłużenia lub zobowiązania. Sprawdzamy także Twoich kontrahentów – tych, których dane znajdują się we wniosku.
Czy odbiorca będzie wiedział, że jest sprawdzany?
Nie. Odbiorca Twojej faktury nie otrzyma powiadomienia o tym, że został zgłoszony do faktoringu. Nie będzie więc wiedział, że jest poddany weryfikacji, do momentu podpisania cesji.
W niektórych przypadkach możemy poprosić o dodatkowe dokumenty finansowe odbiorcy. W tym celu skontaktujemy się najpierw z Tobą – ustal ze swoim odbiorcą możliwość przekazania dokumentacji. Na etapie wnioskowania nie kontaktujemy się z odbiorcą faktury bez Twojej wiedzy.
Jakie faktury mogę zgłaszać w ramach faktoringu online?
Możemy sfinansować każdą fakturę, która nie jest wymagalna – to znaczy, że jej termin płatności upływa za nie mniej niż 8 dni od dnia złożenia wniosku.
W ramach faktoringu online można również sfinansować faktury wystawione na odbiorców zagranicznych z krajów UE (w takiej sytuacji wymagane jest posiadanie polisy ubezpieczeniowej).
Czy do finansowania mogę zgłaszać faktury wystawione przed podpisaniem umowy faktoringowej?
Tak, pod warunkiem, że termin płatności tych faktur jeszcze nie minął.
Czy mogę sfinansować tylko część faktury?
Tak. W tym celu skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta pod numerem telefonu: 801 020 130 lub mailowo, pod adresem: dok@pragmago.pl.Możliwość dokonania spłaty części faktury uzgadniamy indywidualnie.
W jakich walutach mogę zgłaszać faktury?
Przyjmujemy faktury w PLN, EUR, USD oraz GBP.
Czy mogę zgłosić faktury na odbiorcę zagranicznego?
Tak – musisz jednak posiadać polisę ubezpieczeniową (możesz ją wykupić samodzielnie lub zamówić u nas).
Czy zapewnicie mi osobę do bezpośredniego kontaktu po podpisaniu umowy?
Tak, jeszcze w trakcie wnioskowania o faktoring zadzwoni do Ciebie Twój Opiekun, który doradzi najlepszą formę finansowania, a także odpowie na każde pytanie – zarówno na etapie wnioskowania, jak i później, w trakcie współpracy.
W jaki sposób otrzymam informację o przyznaniu finansowania w ramach faktoringu?
Gdy zapadnie pozytywna decyzja dotycząca finansowania dla Twojej firmy, poinformujemy Cię mailowo. Razem z decyzją otrzymasz dostęp do Strefy Klienta, w której możesz sprawdzać statusy każdego kolejnego zgłoszenia dotyczącego finansowania.
W jaki sposób następuje podpisanie umowy?
Po wysłaniu wniosku online skontaktujemy się z Tobą, by omówić szczegóły współpracy. Następnie prześlemy wzór umowy na wskazany przez Ciebie adres e-mail. Po zapoznaniu się ze wzorem skontaktuj się z nami – umówimy się na podpisanie umowy. Umowę faktoringową możesz podpisać online (za pośrednictwem platformy Autenti) lub w wybranym przez Ciebie miejscu – bez wychodzenia z domu! W przypadku umów o wartości powyżej 150 000 PLN wymagamy podpisania weksla.
Jak działa automatyczna zaliczka faktoringowa?
Automatyczna zaliczka faktoringowa to kwota, którą możesz wykorzystać nawet jeszcze przed wprowadzeniem faktury do Strefy Klienta. Kwota ta jest określana przez system w każdą środę.
Wysokość zaliczki faktoringowej zależy od wartości przyszłej kaucji faktoringowej. Termin płatności wynosi 60 dni od momentu przyznania zaliczki faktoringowej, natomiast okres karencji spłaty to 6-12 dni.
Składanie wniosku
Jak złożyć wniosek o faktoring
Przejdź do formularza online klikając tutaj i uzupełnij informacje o Twojej firmie i odbiorcach.
KROK 1: wprowadź NIP oraz dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu, imię i nazwisko) swojej firmy.
KROK 2: podaj wysokość limitu.
W tym miejscu możesz zapoznać się z szacowanym miesięcznym kosztem usługi faktoringu. Pamiętaj, że kwota ta jest jedynie wstępną kalkulacją. Finalny koszt obliczany jest indywidualnie i zostanie Ci przedstawiony przed podpisaniem umowy.
KROK 3: wskaż, czy korzystasz z faktoringu w innej firmie (jeżeli tak, to w jakiej), a następnie poinformuj nas o tym, czy zapotrzebowanie Twojej firmy na finansowanie jest podobne w każdym miesiącu.
W tym miejscu podaj także numery NIP swoich kontrahentów oraz limity, jakie chcesz przeznaczyć na finansowanie faktur wystawionych na każdego z nich.
KROK 4: wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz weryfikację informacji na temat Twojej firmy w BIK i BIG.
Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarzą, podaj swoje dane:
- imię i nazwisko
- PESEL
- nr dowodu osobistego lub paszportu
KROK 5: zweryfikuj numer firmowego rachunku bankowego. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- poprzez szybką weryfikację (Kontomatik)
- poprzez standardową weryfikację (BlueMedia),
.Jeżeli wybierzesz szybką weryfikację wystarczy, że skorzystasz z aplikacji Kontomatik, by zalogować się na swoje firmowe konto bankowe. W przypadku standardowej weryfikacji poprosimy Cię o wykonanie zwrotnego przelewu na kwotę 1 PLN. Przelew musi być wykonany z Twojego firmowego rachunku bankowego.
Zwróć szczególną uwagę na wybór prawidłowego rachunku, ponieważ to właśnie na ten numer będziemy przelewać środki z faktur.
Jeżeli weryfikacja numeru rachunku bankowego przebiegnie pomyślnie, zostaniesz przekierowany ze strony banku na naszą stronę internetową. Zobaczysz komunikat z informacją, iż wniosek do nas dotarł i został przekazany do rozpatrzenia.
Dlaczego muszę potwierdzać numer rachunku bankowego?
Weryfikacja jest konieczna, ponieważ w ten sposób jesteśmy w stanie potwierdzić, że masz uprawnienia do złożenia wniosku w imieniu firmy. Mamy wtedy pewność, że podane przez Ciebie dane są prawidłowe, co pozwoli nam uniknąć nieporozumień. Obie metody weryfikacji są bezpieczne.
Przelewy i rozliczenia
Kiedy otrzymam pieniądze?
Środki wysyłamy do klientów w dwugodzinnych interwałach w dni robocze, w godzinach 8-16. Dzięki temu możesz być pewny, że Twoje środki zostaną wysłane do Ciebie nie później niż 2 godziny po tym, jak Twój odbiorca potwierdzi dokument. Pamiętaj jednak, że wpływ środków na Twoje konto zależy również od sesji bankowych.
Kiedy wpłata zostanie rozliczona?
Wpłatę rozliczamy po fizycznym wpływie środków na nasz rachunek bankowy. Księgowanie może potrwać od 1 do 2 dni roboczych.
Jak sprawdzić, czy wpłata od kontrahenta została odnotowana?
Wszystkie wpłaty po ich zaksięgowaniu są widoczne w zakładce Rozliczenia/Wpłaty w Strefie Klienta.
Czy środki wysyłane są przelewem ekspresowym?
Tak. Środki do kwoty 99 999 PLN wysyłamy przelewem Express Elixir. Jeśli Twój bank nie realizuje przelewów Express Elixir, kwotę do 20 000 PLN wyślemy za pomocą Blue Cash, kwotę powyżej 20 000 do 99 999 PLN przelewem Elixir, a środki od 100 000 PLN przelewem Sorbnet.
Niezależnie od kwoty przelewu, podczas zgłaszania faktury istnieje możliwość zaznaczenia opcji Sorbnet – jest to jednak usługa płatna dodatkowo.
Z jakiego banku wychodzą środki?
Środki wysyłamy z banków PKO, mBank oraz Santander. Jeżeli Twój firmowy rachunek bankowy zarejestrowany jest w PKO, środki zostaną wysłane z tego samego banku. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku mBanku i banku Santander. W pozostałych przypadkach środki przelewamy z mBanku.
O której odbywa się ostatnia transza finansowań?
Ostatnie przelewy realizujemy w dni robocze o godzinie 15:00.
Czy mogę zmienić numer rachunku bankowego?
Tak, aby zmienić numer rachunku bankowego, wypełnij wniosek i wyślij go na dok@pragmago.pl lub pod adres ul. Brynowska 72, 40-584 Katowice. Jeśli nowy numer rachunku znajduje się na Białej Liście, wystarczy wysłać na ww. adres mailowy prośbę o zmianę. Pobierz wniosek.
Kiedy zostanie odesłany udział własny lub kaucja?
Wypłatę środków tytułem udziału własnego lub kaucji realizujemy w dniu rozliczenia wpłaty.
Co się stanie, jeśli odbiorca spóźni się z płatnością?
W takiej sytuacji uruchamiamy monitoring należności. Kontaktujemy się z odbiorcą faktury w celu przypomnienia o spłacie. Dla Twojej firmy oznacza to konieczność uiszczenia opłaty za opóźnienie płatności.
Cesja i potwierdzanie faktur
W jaki sposób odbiorca potwierdza fakturę?
Jeśli odbiorca podpisał globalną cesję wierzytelności, nie musi potwierdzać każdej faktury. Jeżeli jednak kontrahent nie zdecydował się na podpisanie globalnej cesji, każdą finansowaną fakturę będzie musiał potwierdzać, klikając link w wiadomości e-mail.
Jak sprawdzić, czy kontrahent potwierdził fakturę?
Możesz to sprawdzić w Strefie Klienta, skontaktować się ze swoim Opiekunem, który udzieli Ci niezbędnych informacji, lub skontaktować się z Działem Obsługi Klienta pod numerem telefonu: 801 020 130 lub mailowo, pod adresem: dok@pragmago.pl.
Czy moi odbiorcy muszą wyrazić zgodę na faktoring?
Tak, faktoring opiera się o cesję wierzytelności. Odbiorcy faktur zostaną zawiadomieni o cesji z prośbą o jej podpisanie i odesłanie do nas. Z punktu widzenia odbiorcy faktury, zmienia się jedynie nr rachunku, na który musi ją opłacić. Termin płatności pozostaje bez zmian.
Limity i okresy finansowania
Jak wybrać optymalną wysokość limitu faktoringu online?
Limit po każdej spłacie faktury przez jej odbiorcę odnawia się. Jeżeli więc miesięcznie wystawiasz faktury o wartości 100 000 zł z terminem płatności 60 dni, warto wnioskować o limit w wysokości 200 000 PLN.
W ustaleniu optymalnego limitu pomoże Ci Twój Opiekun.
Czy w trakcie umowy mogę zmienić wysokość limitu?
Tak – możesz wnioskować o zmniejszenie lub zwiększenie limitu, w zależności od sytuacji, w jakiej znajduje się Twoja firma. Jak zmienić limit? Zaloguj się do Strefy Klienta i złóż wniosek o zmianę dotychczasowego limitu.
Czy można zawiesić korzystanie z limitu?
W przypadku korzystaniu z faktoringu w opłacie ryczałtowej istnieje taka możliwość. Skontaktuj się ze swoim Opiekunem lub Działem Obsługi Klienta.
Jak sprawdzić dostępny limit?
W tym celu należy zalogować się do Strefy Klienta, a następnie wejść w zakładkę „UMOWY/UMOWY AKTYWNE”.
Czy w ramach przyznanego limitu mogę opłacić zakupy firmowe?
Środki uzyskane dzięki faktoringowi można przeznaczyć na dowolny cel. Uwolniona w ten sposób gotówka jest własnością przedsiębiorstwa i w żaden sposób nie weryfikujemy, na jaki cel zostanie ona przeznaczona.
Przyznany w ramach faktoringu limit jest przeznaczony na finansowanie faktur sprzedażowych, nie zakupowych.
Warto jednak pamiętać, że jeśli środki uzyskane z faktoringu nie są wystarczające w danym momencie, możesz skorzystać z produktu finansowania zakupów i zyskać osobny limit.
Ubezpieczenie i monitoring należności
Na czym polega ubezpieczenie należności?
Ubezpieczenie należności to gwarancja, że w przypadku udowodnionej niewypłacalności kontrahenta (odbiorcy faktury), to ubezpieczyciel, a nie klient ureguluje należność.
Na czym polega monitoring należności?
Monitoring należności to usługa, dzięki której to my pilnujemy terminów zapłaty faktur. Ty nie musisz tego robić – oszczędzasz tym samym czas i dbasz o relacje ze swoimi kontrahentami (to my bierzemy na siebie obowiązek przypominania o terminie płatności faktury).
Strefa Klienta
Kiedy dostanę login?
Login do Strefy Klienta wysyłamy mailowo od razu po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o przyznanie finansowania.
Jakie są statusy dokumentów w Strefie Klienta?
Jeśli chcesz znaleźć dokumenty wraz z przypisanymi im statusami, wejdź w Panel informacyjny, a następnie przejdź do zakładki Dokumenty.
Oto lista statusów wraz z wyjaśnieniami:
- TKA – dotyczy rozliczenia udziału własnego; pojawia się, gdy faktura zostanie rozliczona.
- TRN – dotyczy rozliczenia finansowanych wierzytelności; pojawia się, gdy faktura zostanie sfinansowana.
- TNN – dotyczy rozliczenia wpłat niezgłoszonych; pojawia się, gdy przez odbiorcę zostały opłacone faktury, których nie zgłosił klient.
- TFN – dotyczy rozliczenia obrotu nie finansowanego; pojawia się, gdy klient zgłosi fakturę i zaznaczy, że nie podlega ona finansowaniu.
- KOMPENSATA – to zbiór wszystkich operacji z danego dnia.
W jaki sposób złożyć wniosek o zmianę limitu?
Aby zmienić limit umowy, w Strefie Klienta przejdź do zakładki Umowy, a następnie kliknij w przycisk “zmiana parametrów umowy”.
Jak dodać nowego użytkownika do systemu?
Jeśli chcesz dodać nowego użytkownika, otwórz zakładkę “Użytkownicy” i wybierz wniosek o dodanie użytkownika. W tym miejscu możesz także usunąć odbiorcę/dostawcę umowy.
W jaki sposób mogę usunąć zgłoszoną do finansowania fakturę?
Jeśli faktura jeszcze nie została zautoryzowana, zrobisz to, klikając przycisk “x” w zakładce “Dodaj fakturę”. Po jej autoryzacji jedynym sposobem usunięcia faktury jest zgłoszenie problemu do swojego Opiekuna lub do Działu Obsługi Klienta.
Skąd będę wiedzieć, że dodany przeze mnie odbiorca został zaakceptowany?
Taka informacja pojawi się w Strefie Klienta, w zakładce „UMOWY/UMOWY AKTYWNE”.
Jak sprawdzić dostępny limit?
Należy zalogować się do Strefy Klienta, następnie wejść do zakładki „UMOWY/UMOWY AKTUALNE”.
Jak sprawdzić czy przyznano mi zaliczkę faktoringową?
O przyznaniu zaliczki faktoringowej i jej kwocie poinformujemy Cię za pośrednictwem SMS oraz w Strefie Klienta (informację znajdziesz w zakładce „PANEL INFORMACYJNY”).
Jak sprawdzić, czy dane faktury wprowadzonej do systemu są poprawne?
Poprawność faktury najlepiej sprawdzić w momencie wprowadzania jej do Strefy Klienta (przed jej ostatecznym zatwierdzeniem SMS-em). Po wprowadzeniu dokumentu zawsze możesz skorzystać z podglądu w Strefie Klienta na liście faktur.
Ile wynosi czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o aneks? Gdzie mogę sprawdzić status swojego wniosku?
Wnioski rozpatrywane są do 3 dni roboczych. O rozpatrzeniu wniosku poinformuje Cię telefonicznie lub mailowo Twój Opiekun.
Gdzie mogę złożyć wniosek o ponowne wysłanie e-maila systemowego z prośbą o potwierdzenie faktur?
Skontaktuj się Działem Obsługi Klienta pod numerem telefonu: 801 020 130 lub mailowo, pod adresem: dok@pragmago.pl, aby złożyć prośbę o ponowną wysyłkę wiadomości e-mail.
Koszty
Jaki jest koszt faktoringu?
Wstępny koszt usługi faktoringu poznasz jeszcze na etapie składania wniosku. Możesz też skorzystać z kalkulatora dostępnego na tej stronie. Koszt uzależniony jest przede wszystkim od wysokości limitu oraz wybranego rodzaju rozliczania. Ostateczną kwotę poznasz po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku.
Jaki sposób rozliczenia wybrać – stawkowy czy abonamentowy?
Proponujemy dwa rodzaje rozliczeń w ramach faktoringu:
- Rozliczenie stawkowe – płacisz tylko od wykorzystanego limitu środków
- Rozliczenie abonamentowe – płacisz stałą stawkę, niezależnie od wykorzystanego limitu środków
Możesz przedyskutować sposób rozliczeń z Twoim Opiekunem jeszcze przed podpisaniem umowy. Pomożemy Ci dobrać najodpowiedniejsze rozwiązanie.
Czy koszty faktoringu mogę wliczyć w koszty prowadzenia działalności?
Tak, otrzymasz od nas fakturę kosztową (określającą wysokość prowizji).
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na temat pozostałych usług
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?
Wpisz numer telefonu – oddzwonimy!